Geleneksel gama tipi Stirling motorlarında iki silindir mevcut olup silindirlerden birisi aracılığı ile çalışma gazının sıkıştırılması ve genişletilmesi işlemleri, diğeri aracılığı ile çalışma gazının sabit hacimde ısıtılması ve soğutulması işlemleri gerçekleştirilmektedir. Geleneksel gama tipi motorlarda soğuk ve sıcak hacimlerin aynı silindirde bulunması nedeni ile sıcak uçtan soğuk uca iletimle önemli bir miktarda ısı kaybı olmaktadır. Ayrıca dispileyser’ in yapımı oldukça külfetli bir iştir. Bu problemleri yok etmek için, son zamanlarda sıcak ve soğuk hacimleri ayrı ayrı silindirlerde bulunan üç silindirli gama tipi bir motor modeli tanıtılmıştır. Bu motorlarda bulunan silindirlerden birisi sıcak hacim olarak bir diğeri soğuk hacim olarak üçüncüsü de güç silindiri olarak görev yapmaktadır. Bu motorların termodinamik süreçleri geleneksel gama tipi motorunkine çok benzediği için bunlara üç silindirli gama tipi motor adı verilmiştir. Her üç silindirin içerisinde alışılmış tipten pistonlar çalışmaktadır. Bu araştırmada geleneksel gama tipi bir motorun ve üç silindirli gama tipi bir motorun nodal termodinamik analizleri yapılarak performansları kıyaslanmıştır. Motorların çevrimlik işlerinin ve verimlerinin birbirine çok yakın olduğu görülmektedir. Yüksek hızlarda ve yüksek basınçlarında geleneksel gama tipi motorun, yüksek sıkıştırma oranında ise üç silindirli gama tipi motorun az miktarda avantajlı olduğu görülmektedir.
Üç silindirli gama tipi Stirling motoru Nodal termodinamik analiz Isıl performans parametreleri
In conventional gamma type Stirling engines there are two cylinders. One of them is used for compression and expansion of working fluid while the other is performing the heating and cooling processes of the working fluid at constant volume. Due to the fact that in conventional gamma type engines the hot and cold volumes take part in the same cylinder, a significant amount of heat is lost via the conduction through the wall of the displacer cylinder. Apart from this, the manufacturing process of displacer is a profoundly difficult task. In order to avoid these problems, recently a novel engine configuration with three cylinders has been proposed. In this engine one of the three cylinders functions as hot volume, the other one functions as cold volume and the third one functions as power cylinder. Since the thermodynamic processes of these engines are similar to that of the conventional gamma type engine, this engine is named as three-cylinder gamma type engine. In this engine all of the three cylinders are associated with conventional pistons. In this study, the nodal thermodynamic analyses of the conventional gamma type engine, and the three-cylinder gamma type engine were conducted and compared from performance point of view. The cyclic works and thermal efficiencies of engines are seen to be very close to each other. At high speeds and at high pressures of the working fluid, the conventional gamma type engine was found to be a bit advantageous, but, at high compression ratios, the three-cylinder gamma type engine was found to be slightly better.
Three-cylinder gamma-type Stirling engine Nodal thermodynamic analysis Thermal performance parameters
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 19 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |