BibTex RIS Kaynak Göster

Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi

Yıl 2018, Cilt: 33 Sayı: 3, 809 - 820, 14.08.2018
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416383

Öz

Bu çalışmada, Wankel motorunun farklı emme penceresi açılma kapanma zamanlamaları ile alanlarının performans ve emisyonlara etkisi deneysel olarak incelenmiştir.  Deneylerde Mazda firmasının son olarak ürettiği 13B - MSP (Multi-Side Port) Renesis Wankel motoru kullanılmıştır. Döner pistonlu motorlar arasından bu motorun kullanılmasındaki amaç, gerek parça teminindeki kolaylık, gerekse boyutlarının yapılacak deneyler için ölçüm aletlerinin kullanımında uygun ve yeni nesil bir motor olmasıdır. Orijinalinde çift rotorlu olan 13B -MSP motorunda birincil (primary), ikincil (secondary) ve yardımcı (auxiliary) olarak isimlendirilen ve hıza bağlı olarak devreye giren üç adet emme penceresi bulunmaktadır. Tek rotorlu araştırma motoruna dönüştürülmüş olan deney motorunda ise iki tip emme penceresi bulunmaktadır. Bunlar; ikincil ve yardımcı emme pencereleridir. Deney motorunda, farklı yük ve devirlerde her iki pencere için aynı yük ve hız koşullarında deneyler yapılmış ve performans, emisyonlar ve silindir içi basınç eğrileri karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre özgül yakıt tüketimi bakımından ikincil emme penceresi, THC ve NO emisyonları açısından ise yardımcı emme penceresinin kullanılması uygun olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Ansdale R. F., The Wankel RC Engine, Iliffe Books Ltd., London, England, 1968.
  • Yamamoto K., Rotary Engine, Sankaido Co., Ltd. Tokyo, Japan, 1981.
  • Warner M., Street Rotary, Penguin Group, New York, A.B.D, 2009.
  • Yamamoto K., Rotary Engine, Toyo Kogyo Co., Ltd., Hiroshima, Japan, 1971.
  • Ohkubo M., Tashima S. ve Shimizu R., Developed Technologies of the New Rotary Engine (RENESIS), SAE technical paper, 2004-01-1790, 2004.
  • Froede W. G., The Rotary Engine of the NSU Spider, SAE paper, 650722, 414-436, 1965.
  • Froede W. G., NSU's Double Bank Production Rotary Engine, SAE paper, 680461, 1-10, 1968.
  • Yamaoka K. ve Tado H., The Rotary Engines of Yanmar Outboard Motor, SAE paper, 710581, 1942-1955, 1971.
  • Chen T., Research and Development Work on Rotary Combustion Engines in China, SAE paper, 880628, 1-8, 1988.
  • Robert J. B., Stephen F. D. ve John C. S., Rotary Combustion Engine Hydrocarbon Source Studies, SAE paper, 780965, 3619-3636, 1978.
  • Yamamoto K. ve Muroki T., Development on Exhaust Emissions and Fuel Economy of the Rotary Engine at Toyo Kogyo, SAE paper, 780417, 1-20, 1978.
  • Heywood J.B., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill International Editions, Automotive Technology Series, Singapore, 1988.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Akın Kutlar

Ömer Cihan

Hüseyin Emre Doğan Bu kişi benim

Abdurrahman Demirci

Yayımlanma Tarihi 14 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kutlar, O. A., Cihan, Ö., Doğan, H. E., Demirci, A. (2018). Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 33(3), 809-820. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416383
AMA Kutlar OA, Cihan Ö, Doğan HE, Demirci A. Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi. GUMMFD. Ağustos 2018;33(3):809-820. doi:10.17341/gazimmfd.416383
Chicago Kutlar, Osman Akın, Ömer Cihan, Hüseyin Emre Doğan, ve Abdurrahman Demirci. “Tek Rotorlu Bir Wankel Motorunda Farklı Emme Penceresi Geometrilerinin Performans Ve Emisyonlara Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 33, sy. 3 (Ağustos 2018): 809-20. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416383.
EndNote Kutlar OA, Cihan Ö, Doğan HE, Demirci A (01 Ağustos 2018) Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 33 3 809–820.
IEEE O. A. Kutlar, Ö. Cihan, H. E. Doğan, ve A. Demirci, “Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi”, GUMMFD, c. 33, sy. 3, ss. 809–820, 2018, doi: 10.17341/gazimmfd.416383.
ISNAD Kutlar, Osman Akın vd. “Tek Rotorlu Bir Wankel Motorunda Farklı Emme Penceresi Geometrilerinin Performans Ve Emisyonlara Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 33/3 (Ağustos 2018), 809-820. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.416383.
JAMA Kutlar OA, Cihan Ö, Doğan HE, Demirci A. Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi. GUMMFD. 2018;33:809–820.
MLA Kutlar, Osman Akın vd. “Tek Rotorlu Bir Wankel Motorunda Farklı Emme Penceresi Geometrilerinin Performans Ve Emisyonlara Etkisi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 33, sy. 3, 2018, ss. 809-20, doi:10.17341/gazimmfd.416383.
Vancouver Kutlar OA, Cihan Ö, Doğan HE, Demirci A. Tek rotorlu bir wankel motorunda farklı emme penceresi geometrilerinin performans ve emisyonlara etkisi. GUMMFD. 2018;33(3):809-20.