BibTex RIS Kaynak Göster

ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ

Yıl 2009, Cilt: 24 Sayı: 2, 0 - , 14.02.2013

Öz

Bu çalışmada, benzin ve LPG enjeksiyon sistemine sahip buji ateşlemeli bir motorda LPG kullanım oranının motor performansı, emisyonlar ve yakıt ekonomisine olan etkisi incelenmiştir. Bu amaçla dört silindirli buji ateşlemeli motora sahip bir taşıt çift yakıt ile çalışabilecek şekilde modifiye edilmiştir. Çift yakıtlı çalışmada püskürtülen yakıt miktarları aynı ısıl değerlerin elde edilebilmesine göre hesaplanmıştır. Deneyler taşıt dinamometresinde, farklı LPG kullanım oranlarında (ısıl değer olarak %0, %25, %50, %75, %100), sabit devirde (3800 d/d) ve değişik motor yüklerinde (%5, %30, %60, %90) gerçekleştirilmiştir. Deneyler tüm LPG kullanım oranlarında egzoz emisyonları ve yakıt ekonomisi açısından benzine göre olumlu sonuçlar vermiştir. Motor performansı açısından ise yalnız %25 LPG kullanım oranında olumlu sonuçlar elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Smith, W. J., Timoney, D. J. ve Lynch, D.P.,
  • “Emissions and Efficiency Comparison of Gasoline
  • and LPG Fuels in a 1.4 litre Passenger Car Engine”,
  • SAE Paper, 972970, 1997.
  • İçingür, Y., ve Haksever, R., “Using of LPG for
  • Internal Combustion Engines-Experimental Analysis
  • of Its Effects on Performance and Emission”, Journal
  • of Polytechnic, Cilt 1, No 3-4, 69-76, 1998.
  • Dinler, N., ve Yücel, N., “Alternatif Yakıt Olarak
  • LPG Kullanan İki Motorun Performansının Deneysel
  • İncelenmesi”, LPG ve CNG Uygulamaları
  • Sempozyumu, TMMOB Makine Mühendisleri Odası,
  • Ankara, 93–100, 2003.
  • Murillo, S., Míguez, J.L., Porteiro, J., Lopez, G.L.M.,
  • Granada, E. ve Morán, J.C., “LPG: Pollutant Emission
  • and Performance Enhancement for Spark-Ignition
  • Four Strokes Outboard Engines”, Applied Thermal
  • Engineering, Cilt 25, No13, 1882-1893, 2005.
  • Kim, C.U. ve Bae, C.S., “Specated Hydrocarbon
  • Emissions from A Gas-Fuelled Spark-Ignition Engine
  • with Various Operating Parameters”, Journal of
  • Automobile Engineering, Cilt 214, No 7, 795-808,
  • -
  • Akbaş, A., Sekmen, Y. ve Erduranlı, P., “Sıkıştırma
  • Oranı Artışının LPG ile Çalışan Buji ile Ateşlemeli
  • Taşıt Motorunun Gücü ve Yakıt Ekonomisine Etkisi”,
  • Makina Tasarım ve İmalat Dergisi, Cilt 5, No 1, 29-
  • , 2003.
  • Çelik, M.B. ve Balki, M.K., ‘‘Düşük Güçlü Bir
  • Motorda Farklı Sıkıştırma Oranlarında LPG
  • Kullanımının Performans ve Emisyonlara Etkisi’’,
  • Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 22, No 1, 81-
  • , 2007.
  • Sayın, C., Çanakçı, M., Kılıçaslan, İ. ve Özsezen N.,
  • ‘‘Çift Yakıt (Benzin+Lpg) Kullanımının Motor
  • Performansı ve Emisyonlar Üzerine Etkisinin
  • Deneysel Analizi’’, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak.
  • Der., Cilt 20, No 4, 483-490, 2005.
  • Sierens, R., ‘‘Experimental and Theoretical Study of
  • Liquid LPG Injection’’, SAE Paper, 922363, 1992.
  • Sim, H., Lee, K., Chung, N. ve Sunwoo, M., ‘‘A study
  • on the injection characteristics of a liquid-phase
  • liquefied petroleum gas injector for air–fuel ratio
  • control’’, Proc. IMechE Part D: J. Automobile
  • Engineering, Cilt 219, 1037-1046, 2005.
  • Kwak, H., Myung, C.L., ve Park, S., ‘‘Experimental
  • investigation on the time resolved THC emission
  • characteristics of liquid phase LPG injection (LPLi) engine
  • during cold start’’, Fuel, Cilt 86, 1475–1482, 2007.
  • Yoong, A.P.F. ve Watkins, A.P., ‘‘Modelling of
  • liquefied petroleum gas spray development,
  • evaporation and combustion’’, IMechE: Int. J.
  • Engine Res., Cilt 5, No 6, 469- 497, 2004.
  • Karamangil, M.I., “Development of the Autogas and
  • LPG-powered Vehicle Sector in Turkey: A Statistical
  • Case Study of the Sector for Bursa”, Energy Policy,
  • Cilt 35, 640–649, 2007.
  • Voltran Alternative Fuel Systems, Voltran
  • Installation Manual, Istanbul, 1-49, 2007.
  • Lee, D., Cho, S., Lee, B., Ko, Seil., Park, J. ve Choi,
  • J., ‘‘Enhancement of volumetric efficiency in a
  • gaseous LPG injection engine’’, The 13th
  • International Pacific Conference on Automotive
  • Engineering, 2006.
  • Puhan, S., Vedaraman, N., Rama, B.V.B.,
  • Sankarnarayananb, G. ve Jeychandranb, K., ‘‘Mahua
  • oil (Madhuca Indica seed oil) methyl ester as
  • biodiesel-preparation and emission characterstics’’,
  • Biomass and Bioenergy.
  • Kodah, Z. ve Soliman, S., “Combustion in a Spark
  • Ignition Engine”, Applied Energy, Cilt 66, 237-250,
  • -
Yıl 2009, Cilt: 24 Sayı: 2, 0 - , 14.02.2013

Öz

Kaynakça

  • Smith, W. J., Timoney, D. J. ve Lynch, D.P.,
  • “Emissions and Efficiency Comparison of Gasoline
  • and LPG Fuels in a 1.4 litre Passenger Car Engine”,
  • SAE Paper, 972970, 1997.
  • İçingür, Y., ve Haksever, R., “Using of LPG for
  • Internal Combustion Engines-Experimental Analysis
  • of Its Effects on Performance and Emission”, Journal
  • of Polytechnic, Cilt 1, No 3-4, 69-76, 1998.
  • Dinler, N., ve Yücel, N., “Alternatif Yakıt Olarak
  • LPG Kullanan İki Motorun Performansının Deneysel
  • İncelenmesi”, LPG ve CNG Uygulamaları
  • Sempozyumu, TMMOB Makine Mühendisleri Odası,
  • Ankara, 93–100, 2003.
  • Murillo, S., Míguez, J.L., Porteiro, J., Lopez, G.L.M.,
  • Granada, E. ve Morán, J.C., “LPG: Pollutant Emission
  • and Performance Enhancement for Spark-Ignition
  • Four Strokes Outboard Engines”, Applied Thermal
  • Engineering, Cilt 25, No13, 1882-1893, 2005.
  • Kim, C.U. ve Bae, C.S., “Specated Hydrocarbon
  • Emissions from A Gas-Fuelled Spark-Ignition Engine
  • with Various Operating Parameters”, Journal of
  • Automobile Engineering, Cilt 214, No 7, 795-808,
  • -
  • Akbaş, A., Sekmen, Y. ve Erduranlı, P., “Sıkıştırma
  • Oranı Artışının LPG ile Çalışan Buji ile Ateşlemeli
  • Taşıt Motorunun Gücü ve Yakıt Ekonomisine Etkisi”,
  • Makina Tasarım ve İmalat Dergisi, Cilt 5, No 1, 29-
  • , 2003.
  • Çelik, M.B. ve Balki, M.K., ‘‘Düşük Güçlü Bir
  • Motorda Farklı Sıkıştırma Oranlarında LPG
  • Kullanımının Performans ve Emisyonlara Etkisi’’,
  • Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 22, No 1, 81-
  • , 2007.
  • Sayın, C., Çanakçı, M., Kılıçaslan, İ. ve Özsezen N.,
  • ‘‘Çift Yakıt (Benzin+Lpg) Kullanımının Motor
  • Performansı ve Emisyonlar Üzerine Etkisinin
  • Deneysel Analizi’’, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak.
  • Der., Cilt 20, No 4, 483-490, 2005.
  • Sierens, R., ‘‘Experimental and Theoretical Study of
  • Liquid LPG Injection’’, SAE Paper, 922363, 1992.
  • Sim, H., Lee, K., Chung, N. ve Sunwoo, M., ‘‘A study
  • on the injection characteristics of a liquid-phase
  • liquefied petroleum gas injector for air–fuel ratio
  • control’’, Proc. IMechE Part D: J. Automobile
  • Engineering, Cilt 219, 1037-1046, 2005.
  • Kwak, H., Myung, C.L., ve Park, S., ‘‘Experimental
  • investigation on the time resolved THC emission
  • characteristics of liquid phase LPG injection (LPLi) engine
  • during cold start’’, Fuel, Cilt 86, 1475–1482, 2007.
  • Yoong, A.P.F. ve Watkins, A.P., ‘‘Modelling of
  • liquefied petroleum gas spray development,
  • evaporation and combustion’’, IMechE: Int. J.
  • Engine Res., Cilt 5, No 6, 469- 497, 2004.
  • Karamangil, M.I., “Development of the Autogas and
  • LPG-powered Vehicle Sector in Turkey: A Statistical
  • Case Study of the Sector for Bursa”, Energy Policy,
  • Cilt 35, 640–649, 2007.
  • Voltran Alternative Fuel Systems, Voltran
  • Installation Manual, Istanbul, 1-49, 2007.
  • Lee, D., Cho, S., Lee, B., Ko, Seil., Park, J. ve Choi,
  • J., ‘‘Enhancement of volumetric efficiency in a
  • gaseous LPG injection engine’’, The 13th
  • International Pacific Conference on Automotive
  • Engineering, 2006.
  • Puhan, S., Vedaraman, N., Rama, B.V.B.,
  • Sankarnarayananb, G. ve Jeychandranb, K., ‘‘Mahua
  • oil (Madhuca Indica seed oil) methyl ester as
  • biodiesel-preparation and emission characterstics’’,
  • Biomass and Bioenergy.
  • Kodah, Z. ve Soliman, S., “Combustion in a Spark
  • Ignition Engine”, Applied Energy, Cilt 66, 237-250,
  • -
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Gümüş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş, M. (2013). ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 24(2).
AMA Gümüş M. ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ. GUMMFD. Mart 2013;24(2).
Chicago Gümüş, Metin. “ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 24, sy. 2 (Mart 2013).
EndNote Gümüş M (01 Mart 2013) ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 24 2
IEEE M. Gümüş, “ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ”, GUMMFD, c. 24, sy. 2, 2013.
ISNAD Gümüş, Metin. “ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 24/2 (Mart 2013).
JAMA Gümüş M. ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ. GUMMFD. 2013;24.
MLA Gümüş, Metin. “ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 2, 2013.
Vancouver Gümüş M. ÇİFT YAKIT ENJEKSİYONLU BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG KULLANIM ORANININ PERFORMANS VE EMİSYON KARAKTERİSTİKLERİNE ETKİSİ. GUMMFD. 2013;24(2).