Otomobil motorlarında kam profilleri, supap sisteminin uzun ömürlü olması ve sessiz çalışabilmesi için özenle
dizayn edilir. Uygun bir supap kursu ve açık kalma süresi sağlamanın yanı sıra, supap sisteminin sessiz ve
titreşimsiz çalışması da, kamın tasarım yöntemi ile ilgilidir. Bu çalışmada, değişik kam profillerinin iticinin hız,
ivme ve sıçramasına etkileri kıyaslamalı olarak araştırılmıştır. Araştırmada, 5. dereceden bir klasik spline
yöntemi kullanarak 2.02 radyan (116º), 2.16 radyan (124°) ve 2.3 radyan (132º)’lik supap açık kalma süreleri
için kam profilleri elde edilmiştir. Bu açık kalma sürelerinin her biri için 5, 6 ve 7 mm’lik supap kursuna sahip
kam profilleri elde edilerek, kıyaslanmıştır. 5 mm’lik kurs ve 41.6 mm’lik temel daire çapı için 2.02 radyan
(116°)’lik açık kalma süresi, istenen özellikleri taşıyan bir kam profilinin tasarımına imkan vermektedir.
Bununla birlikte 7 mm’lik bir supap kursu ve 41.6 mm’lik temel daire çapı için, en az 2.16 radyan (124º)’lik açık
kalma süresi zorunlu gözükmektedir. Aynı şartlar için supabın açık kalma süresi 2.3 radyan (132°)’ye çıkarılırsa
kam profili daha da mükemmelleşmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 24 Sayı: 3 |