Bu çalışmada, sabit ve değişken kapasiteli kompresörler kullanabilen bir otomobil iklimlendirme sisteminingenleşme elemanı olarak orifis tüp kullanılması durumundaki deneysel performansı araştırılmıştır. Soğutucuakışkan olarak R134a kullanan bir otomobil iklimlendirme sistemi laboratuar ortamında kurulmuş ve çeşitlimekanik ölçüm cihazlarıyla donatılmıştır. Sistem, sabit ve değişken kapasiteli kompresörler ile çalıştırılarak,kompresör devri ile hava akımlarının yoğuşturucu ve buharlaştırıcıya giriş sıcaklıkları değiştirilerek testedilmiştir. Deneysel veriler yardımıyla sisteme enerji ve ekserji analizi uygulanarak, her iki kompresör durumuiçin performans parametreleri sayısal olarak belirlenmiş ve karşılaştırmalı grafikler halinde sunulmuştur.Deneyler sonucunda, her iki durum için kompresör devrinin artması ile soğutma kapasitesi ve çevrimde yokedilen toplam ekserjinin genel olarak arttığı, soğutma tesir katsayısının (STK) ise düştüğü görülmüştür.Buharlaştırıcıya giren hava akımı sıcaklığının artması veya yoğuşturucuya giren hava akımı sıcaklığınınazalması sonucu sistemin soğutma kapasitesi ve STK değerleri artmaktadır. Sabit kapasiteli kompresördurumunda, değişken kapasiteli kompresöre göre %5─10 arasında daha yüksek soğutma kapasiteleri eldeedildiği ve düşük devirlerde daha yüksek STK değerleri ile çalışıldığı, ancak artan devirlerde kapasite kontrolsisteminin devreye girmesi ile değişken kapasiteli kompresörün daha yüksek STK değerleri sağladığıbelirlenmiştir.
Soğutma iklimlendirme otomobil kliması değişken kapasiteli kompresör.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 25 Sayı: 2 |