Bu çalışmada, ıslak ve kaygan yüzeyli pürüzlü yolda ABS(Anti-Lock Brake System)’nin aktif olduğu sert frenlemeanında farklı karaktesitikte fren basıncı değişimleri ile kayma oranı ve tekerlek ivmesi arasındaki etkileşimler, frekansboyutunda araştırılmıştır. Farklı fren basıncı karakteristikleri, amortisör sönümleme kapasitesini değiştirerek eldeedilmiştir. Bunun için pürüzlü yol üzerinde sert, orta-sert ve yumuşak amortisörlerin ayrı ayrı kullanıldığı ABS testleri,gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışmada, tekerlek hızı, taşıt hızı, fren basıncı değişimleri ve etkin yuvarlanma yarıçapıdeğişimleri ölçülmüştür. ABS’nin kontrol ettiği kayma oranı ve tekerlek ivmesi ölçülen parametrelerdenhesaplanmıştır. Elde edilen bulgulardan fren basıncı ile kayma oranı ve tekerlek ivmesi arasında iki farklı frekans tepkifonksiyonu (FTF), MATLAB’da yazılan program ile bulunmuşlardır. FTF sonuçlarında fren basıncının, kayma oranıve tekerlek ivmesini farklı frekanslarda ve şiddetlerde uyardığı görülmüştür. Bu şekilde uyarılan kontrolparametrelerinin fren basıncı değişimlerine karşı gösterdikleri tepkiler, ABS’nin kontrol performansının belirlenmesinisağlamıştır. Buna göre, FTF’lerde yol tipi ve amortisör sönümleme kapasitesi değişimine göre kontrol performansınıbelirleyen faktörlerin, tepkilerin oluşum hızı, tepki şiddeti ve tepki sayısı olduğu görülmüştür. Bunlardan yol tipideğişimi, bu faktörler ile elde edilirken amortisör sönümleme kapasitesi değişimi, bu faktörlerin yanında rezonansfrekanslarında kayma ile belirlenebildiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 26 Sayı: 3 |