Havacılık sektörü sürekli olarak gelişme göstermektedir. Buna paralel olarak hava taşımacılığında önemli birartış söz konusudur. Hava trafiğindeki artış uçak motorlarından kaynaklanan kirletici emisyonları artırmaktadır.Bu çalışmada, yolcu taşımacılığı ve özel amaçlar için kullanılan farklı üretici firmaların turbofan ve turbojetmotorlarından kaynaklanan azotoksit (NOx), karbon monoksit (CO) ve yanmamış hidrokarbon (HC) emisyonlarıincelenmiştir. Çalışmada, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (ICAO) verileri kullanılarak motoremisyonlarının yakıt akışı ve motor güç oranı ile değişimleri belirlenmiştir. Ayrıca, çalışmada Jet A yakıtı ilebiodizel olarak Metil Bütanol’ün farklı oranlarda karıştırılması ile elde edilen karışımlı yakıtın CF6-80C gaztürbinli turbofan motor emisyonuna etkisi incelenmiştir. NOx emisyonu çalışmada incelenen motorlar için, yakıtakış miktarının artması ile arttığı belirlenmiştir. CO ve HC emisyonları ise; NOx emisyonunun tam tersineçalışmada kullanılan motor tipleri için, yüksek güçlerde düşük güçlere nazaran çok daha az seviyelerde olduğutespit edilmiştir. Bu duruma düşük güçlerde tam yanma durumundan uzaklaşılmasının neden olduğubelirlenmiştir. Karışımlı biodizel yakıtların ve saf biodizel yakıtın Jet A yakıtından daha az NOx, CO ve HCemisyonu oluşturduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 27 Sayı: 2 |