BibTex RIS Kaynak Göster

OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 27 Sayı: 4, 0 - , 19.02.2013

Öz

Günümüz endüstrisinde çarpan hava jetleri, yüksek oranda ısı ve kütle transferi sağlama kapasitelerinden dolayı;ısıtma, soğutma, kurutma vb. alanlarda oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Yapılan bu çalışmada,endüstride çarpan jet uygulamasına bir örnek olan oto cam temperleme işlemi ele alınmıştır. Yumuşamanoktasına kadar ısıtılan farklı ölçülerdeki camların, karşılıklı yerleştirilmiş dairesel hava jetleri ile ani olaraksoğutulması işleminde meydana gelen ısı transferi karakteristikleri deneysel olarak incelenmiştir. Deneylerde 4mm kalınlığında cam numuneleri kullanılmıştır. Soğutma ünitesinde 8 mm iç çapında ve 80 mm boyunda, düz,dikişsiz, pürüzsüz alüminyum borudan yapılmış karşılıklı olarak yerleştirilmiş üçgen dizilişli toplam 16 adetnozul kullanılmıştır. Nozul-cam arasındaki mesafe olan H/D oranı 1≤H/D≤10, iki nozul ekseni arası mesafe olanS/D oranı 2≤S/D≤10 alınmış ve Reynolds sayısı Re=30000’de sabit tutulmuştur. Çalışmadan elde edilensonuçlara göre; en yüksek ortalama Nusselt değeri (Num) S/D=2’de H/D=4 oranında 123,3 ve en düşük ortalamaNusselt değeri ise S/D=10’da H/D=10 oranında 58,6 olarak elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Etemoğlu, A.B., “Hava jetli kurutucuların teknik
  • ve ekonomik analizi”, Mühendis ve Makine,
  • (519), 24-33, 2003.
  • Cirillo, F. and Isopi, G.M., “Glass tempering heat
  • transfer coefficient evaluation and air jets
  • parameter optimization”, Applied Thermal
  • Engineering, 29, 1173-1179, 2009.
  • Yan, X. and Saniei, N., Heat transfer from an
  • obliquely impinging circular air jet to a flat plate,
  • International Journal of Heat and Fluid Flow,
  • , 591–599, 1997.
  • San, J.Y. and Lai, M.D., “Optimum jet-to-jet
  • spacing of heat transfer for staggered arrays of
  • impinging air jets”, International Journal of
  • Heat and Mass Transfer, 44, 3997-4007, 2001.
  • To, Q.D., He, Q.-C., Cossavella, M., Morcant, K.,
  • Panait, A., Yvonnet, J., “The tempering of glass
  • and the failure of tempered glass plates with pinloaded
  • joints: Modelling and simulation”,
  • Materials and Design, 29, 943–951, 2008.
  • Kocabağ D., Cam Kimyası, Özellikleri,
  • Uygulaması, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002.
  • Anonim, Seramik ve Cam Teknolojisi,
  • Türkiye’de Cam Sektörü, Mesleki Eğitim ve
  • Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi
  • (MEGEP), Ankara, 2008.
  • Kantürer, T., Otomobil Camı Üretiminde
  • Enerji Yoğun Süreçlerin Optimizasyonu,
  • Doktora Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri
  • Enstitüsü, 2009.
  • Büyükyıldız, A., “PLC kullanılarak cam
  • temperleme fırınının otomasyonu”, Mühendislik
  • Bilimleri Dergisi, 2(13), 247-256, 2007.
  • Türkbaş, S. ve Ataer, Ö.E., “Camın
  • temperlenmesinde ısıtma ve soğutma süreçlerinin
  • karışık sınır şartlarında sayısal modellenmesi”,
  • Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık
  • Fakültesi Dergisi, 22(4), 727-738, 2007.
  • Eşsiz, Ö., “Teknolojinin cam panellerine getirdiği
  • yenilikler”, 1. Ulusal Çatı ve Cephe
  • Kaplamalarında Çağdaş Malzeme ve
  • Teknolojiler Sempozyumu, İstanbul, 73-82,
  • -
  • Janbunathan, K., Lai, E. and Button B.L., “A
  • review of heat transfer data for single circular jet
  • impingement”, Int. J. Heat and Fluid Flow,
  • (2), 106-115, 1992.
  • Nakod, P.M., Prabhu, S.V. and Vedula R.P.,
  • “Heat transfer augmentation between impinging
  • circular air jet and flat plate using finned
  • surfaces”, 18th National & 7th ISHMT-ASME
  • Heat and Mass Transfer Conference, India,
  • January 4-6, 2006.
  • Can, M., Etemoğlu, A.B., Avcı, A.,
  • “Experimental study of convective heat transfer
  • under arrays of impinging air jets from slots and
  • circular holes”, Heat and Mass Transfer, 38,
  • -259, 2002.
  • Çelik, N. and Eren, H., “Çarpan dairesel bir jette
  • çarpma bölgesi türbülans şiddetinin ısı transferine
  • etkisi”, Isı Bilimi Dergisi, 30(1), 91-98, 2010.
  • O’Donovan T.S., Murray D.B., “Jet impingement
  • heat transfer - part I: mean and root-mean-square
  • heat transfer and velocity distributions”,
  • International Journal of Heat and Mass
  • Transfer, 50: 3291-3301, 2007.
  • Köseoğlu F., “Çarpan akışkan jetleri kullanılarak
  • elektronik elemanların soğutulmasının deneysel
  • ve sayısal olarak incelenmesi”, Doktora Tezi,
  • Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • , Ankara.
  • Holman J. P., “Experimental methods for
  • engineers”, 6th Edition, McGraw-Hill, 37-83,
  • -
  • Monnoyer F. and Lochegnies D., “Heat transfer
  • and flow characteristics of the cooling system of
  • an industrial glass tempering unit”, Applied
  • Thermal Engineering, 28 (17-18), 2167-2177,
  • -
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Gölcü Bu kişi benim

Hilmi Yazıcı Bu kişi benim

Mehmet Akçay Bu kişi benim

Mehmet Köseoğlu Bu kişi benim

Yakup Sekmen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gölcü, M., Yazıcı, H., Akçay, M., Köseoğlu, M., vd. (2013). OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 27(4).
AMA Gölcü M, Yazıcı H, Akçay M, Köseoğlu M, Sekmen Y. OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ. GUMMFD. Mart 2013;27(4).
Chicago Gölcü, Mustafa, Hilmi Yazıcı, Mehmet Akçay, Mehmet Köseoğlu, ve Yakup Sekmen. “OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 27, sy. 4 (Mart 2013).
EndNote Gölcü M, Yazıcı H, Akçay M, Köseoğlu M, Sekmen Y (01 Mart 2013) OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 27 4
IEEE M. Gölcü, H. Yazıcı, M. Akçay, M. Köseoğlu, ve Y. Sekmen, “OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ”, GUMMFD, c. 27, sy. 4, 2013.
ISNAD Gölcü, Mustafa vd. “OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 27/4 (Mart 2013).
JAMA Gölcü M, Yazıcı H, Akçay M, Köseoğlu M, Sekmen Y. OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ. GUMMFD. 2013;27.
MLA Gölcü, Mustafa vd. “OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 27, sy. 4, 2013.
Vancouver Gölcü M, Yazıcı H, Akçay M, Köseoğlu M, Sekmen Y. OTO CAMLARIN TEMPERLENMESİNDE ÇARPAN HAVA JETLERİ İLE SOĞUTMANIN DENEYSEL İNCELENMESİ. GUMMFD. 2013;27(4).