Bilgisayar ve işlemci teknolojilerindeki gelişmeler, mühendislerin bilgisayar destekli tasarım (BDT) yazılımları ile daha karmaşık geometrik yapıların tasarımını gerçekleştirmelerine olanak tanımıştır. Sonlu elemanlar analizi (SEA); akışkanlar mekaniği, yapısal mukavemet ve hareketli sistem analizleri gibi alanlarda karmaşık sistemlerin detaylı bir şekilde incelenmesine olanak sağlamaktadır.
Bu araştırmada farklı malzeme özelliklerine sahip birden fazla parçayı içeren elektromekanik bir ürünün titreşim, sertlik ve gürültü özelliği incelenmiştir. Sistemin çalışma şartları altındaki titreşim ve gürültünün kaynağı numerik analizler ve deneysel ölçüm yöntemleriyle tespit edilerek kaynağında yalıtılması hedeflenmiştir.
Tasarım aşamasında ürünün genel boyutları ile ilişkili zorlayıcı bir hedef olarak seçilen küçük ebatlı yüksek tork üretebilen redüktörlü motorun bazı dezavantajları mevcuttur. Motorun redüktör mekanizmaları ile düşük hız ve yüksek tork sağlaması esnasında dişliler arasındaki temasın sebep olduğu titreşim ve gürültü istenmeyen düzeyde olabilmektedir. Bu tür uygulamalarda motor kaynaklı oluşan titreşimlerin sönümlenmesi ilave tasarım ve mühendislik çalışmalarına ihtiyaç duymaktadır.
Çalışma kapsamında, sisteme ait malzeme özelliklerini ve montaj koşullarını içeren üç boyutlu tasarımın serbest titreşim analizi, titreşim biçimleri ve frekans değerleri belirlenmiştir. Üretim toleransları ve işletme şartlarından kaynaklı farklılıkları tespit edebilmek ve SEA sonuçlarını doğrulamak amacıyla sisteme ait parçalar ve montajlı ürün deneysel yöntemler ile analiz edilmiştir. SEA ile elde edilen frekans değerleri ile karşılaştırılmış ve rezonans kontrolleri gerçekleştirilmiştir. SEA sonuçları ile elde edilen titreşim biçimleri incelenmiş, montajlı sistemde rijit olarak davranmayan bölgeler tespit edilmiştir.
Titreşim ve gürültünün azaltılması için farklı yaklaşımda çalışmalar yapılmıştır.
İlk yaklaşımda ,titreşimin ve gürültünün yüzey alanlarında sönümlenmesi için, elektronik kutu iç hacmine feder yapısı ve metayapı içeren tasarımlar eklenmiştir. Aynı zamanda bu tasarımların rijitliğin arttırılmasına da olumlu etkisi olmuştur. Yapılan farklı çalışmaların rijitlik, titreşim ve gürültüye olan etkileri ölçümlenmiştir.
Diğer yaklaşımda ise, SEA sonuçlarına göre rijitlik sorunu tespit edilen bölgelerdeki parçaların rijitliğin arttırılmasının titreşim ve gürültüye olan etkileri incelenmiştir. Her iki grupta yapılan deneyler sistemin ilk versiyonu ile karşılaştırmalı olarak ölçümlenmiştir. Ölçümler sonucunda uygulanabilirlik, tekrar edilebilirlik ve maliyet açısından en uygun çözüme karar verilmiştir. Çalışmalar sonucunda yüzey alanı değişikliklerinin gürültünün seviyesinin düşmesine olumlu etki ettiği ölçümlenmiştir. Sadece rijitliği arttırmak üzerine yapılan çalışmalar da gürültü belirli bir düzeyde düşmektedir. Rijitliğin arttırılmasının yanında, gürültünün daha düşük seviyede çıkması için, sönümleme ve soğurma için yüzey alanına ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışmanın bir çıktısı olarak da küçük ebatlı ve yüksek tork üreten motorların titreşim ve gürültü ölçümlerinde, dişliler arasındaki boşluğun kritik öneme sahip olduğu yapılan ölçümlerde doğrulanmıştır.
serbest titreşim analizi ses şiddeti tasarım iyileştirme meta-yapıl serbest titreşim testi
Sayın Hocam ve Danışman Hocam, Doç. Dr. Cihan DEMİR ve laboratuvar alt yapısını çalışmamıza açan Eczacıbaşı Yapı Gereçleri A.Ş firmasına teşekkür ederim.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dinamikler, Titreşim ve Titreşim Kontrolü |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 3 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 40 Sayı: 4 |