BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama

Yıl 2008, Sayı: 1, 57 - 69, 01.03.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı, ülkemizde yüksek öğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin tatmin düzeyleri ile başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada, üniversite hazırlık sınıfı öğrencileri üzerinde yapılan bir alan araştırmasına yer verilmiştir. Araştırmada anket yöntemi ve öğrenci işlerindeki kayıtlar ile elde edilen verilerin çözümlemesinde SPSS programı aracılığı ile frekans tabloları, ortalama, Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrenci tatmini ile başarı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur

Kaynakça

  • AKINCI, Z., (2002), “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:4, s.1-25
  • ARDIÇ, K. ve BAŞ, T., (2001), “Kamu ve Vakıf Üniversitelerindeki Akademik Perso- nelin İş Tatmin Düzeyinin Karşılaştırılması”, 9. Ulusal Yönetim ve Organi- zasyon Kongresi, 24-26 Mayıs 2001, Silivri/İstanbul.
  • ADVARDSSON, B., GUSTAVSSON, B.O., (2003), “Qualıty in the Work Environment: A Prequisite for Success in New Service Development”, Managing Service Quality, Vol.13/2, pp.148-163.
  • BAŞ, T., ARDIÇ, K., (2002), “Yüksek Öğretimde İş Tatmini ve Tatminsizliği” İktisat İşletme ve Finans, Sayı:17, s.72-81.
  • BAKAN, İ., BÜYÜKBEŞE, T., (2004), “Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Ara- sındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:7, s.1-30.
  • BAYRAM, N. (2004), Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • BOGG, J., COOPER, C., (1995), “Job Satisfaction, Mental Health, And Occupational Stres Among Senior Civil Servants”, Human Relations, Vol.48/3, pp. 327- 342.
  • CRIBBIN, J.J., (1972), Effective Managerial Leadership, American Management Association, New York.
  • EREN, E., (2006), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım Yayın, İstanbul.
  • ERGENELİ, A., ve ERYİĞİT, M., (2001), “Öğretim Elemanlarının İş Tatmini: Anka- ra’da Devlet ve Özel Üniversite Karşılaştırması, Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:19/2, s.159-178.
  • ERDİL, O., KESKİN, H., İMAMOĞLU, S.Z., ERAT, S., (2004), “Yönetim Tarzı ve Çalışma Koşulları, Arkadaşlık Ortamı ve Takdir Edilme Duygusu ile İş Tatmini Arasındaki İlişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:5/1. s.17-26.
  • OSHAGBEMI, T., (2000), “Satisfaction with Co-Workers’ Behavior”, Employee Relations,Vol.22/1, pp.88-106.
  • SCHERMERHORN, J.R., HUNT, J.G. and OSBORN, R.N., (1994), Management, John Willey and Sons, USA.
  • LOCKE, E.A., (1969), “What is Job Satisfaction?”, Organizational Behavior and Human Performance, Vol.4, pp.309-336.
  • LOCKE, E.A., WHITING, R.J., (1974), “Sources of Staisfaction and Dissatisfaction Among Solid Waste Management Employees”, Journal of Applied Psychology, Vol.59/2, pp.145-156.
  • LEE, R., WILBUR, E.R., (1985), “Age, Education, Job Tenure, Salary, Job Characteristics, and Job Satisfaction: A Multivariate Analysis”, Journal of Human Relations, Vol.38/8, pp.781-791.
  • TOKER, B., (2007), “Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:8/1, s.92-107.
  • TESTA, M.R., (1999), “Satisfaction with Organizational Vision, Job Satisfaction and Service Efforts: An Empirical Investigation”, Leadership & Organization Development Journal, Vol:20/3, pp.154-161.
  • TUTEN, T.L., NEIDERMEYER, P.E., (2004), “Performance, Satisfaction and Turnover in Call CEnters the Effects of Stres and Optimism”, Journal of Business Research, Vol.57/1, pp.26-34.
  • VAN MAANEN, J., KATZ, J., (1976), “Individuals and Their Careers: Some Temporaral Considerations for Work Satisfaction”, Personnel Psychology, Vol.29, pp.601-616.
  • YAMANE, T., (2001), Temel Örnekleme Yöntemleri. (Birinci Baskı). Çeviren: Alp- tekin ESİN, M. Akif BAKIR, Celal AYDIN ve Esen GÜRBÜZSEL. Literatür Ya- yıncılık, İstanbul.
  • WEISS, H.M., (2002), “Deconstructing Job Satisfaction Separating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences”, Human Resources Management Review, Vol:12, pp.173-194.

THE RELATIONSHIP BETWEEN THE STUDENTS’ SATISFACTION AND THEIR ACHIEVEMENT IN HIGHER EDUCATION: AN APPLICATION ON STUDENTS AT ENGLISH PREP-CLASSES

Yıl 2008, Sayı: 1, 57 - 69, 01.03.2008

Öz

The main objective of this study is to examine the relation between the satisfaction level of students in higher edcuation and their achievement levels. A field study among university students was implemented. A questionnaire was employed and and data gathered were analysed using SPSS and frequency tables, mean and Pearson correlation analysis were employed. The results of the study suggest that there is a statistically significant relation between students’ satisfaction and achievement.

Kaynakça

  • AKINCI, Z., (2002), “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:4, s.1-25
  • ARDIÇ, K. ve BAŞ, T., (2001), “Kamu ve Vakıf Üniversitelerindeki Akademik Perso- nelin İş Tatmin Düzeyinin Karşılaştırılması”, 9. Ulusal Yönetim ve Organi- zasyon Kongresi, 24-26 Mayıs 2001, Silivri/İstanbul.
  • ADVARDSSON, B., GUSTAVSSON, B.O., (2003), “Qualıty in the Work Environment: A Prequisite for Success in New Service Development”, Managing Service Quality, Vol.13/2, pp.148-163.
  • BAŞ, T., ARDIÇ, K., (2002), “Yüksek Öğretimde İş Tatmini ve Tatminsizliği” İktisat İşletme ve Finans, Sayı:17, s.72-81.
  • BAKAN, İ., BÜYÜKBEŞE, T., (2004), “Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Ara- sındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:7, s.1-30.
  • BAYRAM, N. (2004), Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • BOGG, J., COOPER, C., (1995), “Job Satisfaction, Mental Health, And Occupational Stres Among Senior Civil Servants”, Human Relations, Vol.48/3, pp. 327- 342.
  • CRIBBIN, J.J., (1972), Effective Managerial Leadership, American Management Association, New York.
  • EREN, E., (2006), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım Yayın, İstanbul.
  • ERGENELİ, A., ve ERYİĞİT, M., (2001), “Öğretim Elemanlarının İş Tatmini: Anka- ra’da Devlet ve Özel Üniversite Karşılaştırması, Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:19/2, s.159-178.
  • ERDİL, O., KESKİN, H., İMAMOĞLU, S.Z., ERAT, S., (2004), “Yönetim Tarzı ve Çalışma Koşulları, Arkadaşlık Ortamı ve Takdir Edilme Duygusu ile İş Tatmini Arasındaki İlişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:5/1. s.17-26.
  • OSHAGBEMI, T., (2000), “Satisfaction with Co-Workers’ Behavior”, Employee Relations,Vol.22/1, pp.88-106.
  • SCHERMERHORN, J.R., HUNT, J.G. and OSBORN, R.N., (1994), Management, John Willey and Sons, USA.
  • LOCKE, E.A., (1969), “What is Job Satisfaction?”, Organizational Behavior and Human Performance, Vol.4, pp.309-336.
  • LOCKE, E.A., WHITING, R.J., (1974), “Sources of Staisfaction and Dissatisfaction Among Solid Waste Management Employees”, Journal of Applied Psychology, Vol.59/2, pp.145-156.
  • LEE, R., WILBUR, E.R., (1985), “Age, Education, Job Tenure, Salary, Job Characteristics, and Job Satisfaction: A Multivariate Analysis”, Journal of Human Relations, Vol.38/8, pp.781-791.
  • TOKER, B., (2007), “Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Sayı:8/1, s.92-107.
  • TESTA, M.R., (1999), “Satisfaction with Organizational Vision, Job Satisfaction and Service Efforts: An Empirical Investigation”, Leadership & Organization Development Journal, Vol:20/3, pp.154-161.
  • TUTEN, T.L., NEIDERMEYER, P.E., (2004), “Performance, Satisfaction and Turnover in Call CEnters the Effects of Stres and Optimism”, Journal of Business Research, Vol.57/1, pp.26-34.
  • VAN MAANEN, J., KATZ, J., (1976), “Individuals and Their Careers: Some Temporaral Considerations for Work Satisfaction”, Personnel Psychology, Vol.29, pp.601-616.
  • YAMANE, T., (2001), Temel Örnekleme Yöntemleri. (Birinci Baskı). Çeviren: Alp- tekin ESİN, M. Akif BAKIR, Celal AYDIN ve Esen GÜRBÜZSEL. Literatür Ya- yıncılık, İstanbul.
  • WEISS, H.M., (2002), “Deconstructing Job Satisfaction Separating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences”, Human Resources Management Review, Vol:12, pp.173-194.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Koç Bu kişi benim

Yalçın Arslantürk Bu kişi benim

Sıddık Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, H., Arslantürk, Y., & Arslan, S. (2008). Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(1), 57-69.
AMA Koç H, Arslantürk Y, Arslan S. Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Mart 2008;(1):57-69.
Chicago Koç, Hakan, Yalçın Arslantürk, ve Sıddık Arslan. “Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri Ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1 (Mart 2008): 57-69.
EndNote Koç H, Arslantürk Y, Arslan S (01 Mart 2008) Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 1 57–69.
IEEE H. Koç, Y. Arslantürk, ve S. Arslan, “Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1, ss. 57–69, Mart 2008.
ISNAD Koç, Hakan vd. “Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri Ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (Mart 2008), 57-69.
JAMA Koç H, Arslantürk Y, Arslan S. Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;:57–69.
MLA Koç, Hakan vd. “Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri Ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1, 2008, ss. 57-69.
Vancouver Koç H, Arslantürk Y, Arslan S. Yüksek Öğretimde Öğrenci Tatmin Düzeyleri ile Başarı Ortalamaları Arasındaki İlişki: Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008(1):57-69.