This study has been made for senior tourism management students to identify their thoughts about determining their ideal working department, discovering the importance of gender over the thoughts on their departmental preference, and discovering their thoughts on gender factor for employment and promotion in tourism business. This research has been performed on Gazi University Department of Tourism Management senior students by using the questionnaire methodology. The data from the research has been analyzed using SPSS 17.0 statistical software. Category variables have been presented using numbers and percentages, and continuous variables by mean ± SD. Comparisons for sex discrimination for every gender were performed using t test in likert scoring averages on independent group, and evaluation of employment preferences for every gender was performed using chi-square test. As a result of this study, it is understood that, students would prefer to work four and five star city hotels %32.5 than food and beverages businesses %4 . In our study, it was found that front office %21.4 , public relations %21.4 and sales& marketing %15.1 departments were most popular departments according to the tourism students. It is seen that housekeeping department was least popular department in hospitality industry %1.6
Bu çalışma, turizm işletmeciliği eğitimi alan son sınıf öğrencilerinin sektörde çalışmak istedikleri bölümler ile ilgili düşüncelerini ortaya çıkartmak ve bu tercihlerinde cinsiyet faktörünün önemli olup olmadığını belirlemek, ve öğrencilerin turizm sektöründen işe alım ve terfi süreçlerinde cinsiyet faktörü hakkındaki düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma Gazi Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Bölümü 4.sınıf öğrencileriyle anket tekniği kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 17.0 İstatistik paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Kategorik değişkenler sayı ve yüzde olarak, sürekli değişkenler ortalama ± SD olarak sunulmuştur. Cinsiyete göre çalışma yaşamında cinsiyet ayrımcılığı ile ilgili likert puan ortalamaları ve istihdam tercihlerinin değerlendirilmesinde bağımsız gruplarda t testi ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Öğrencilerin en fazla 4-5 yıldızlı şehir otellerinde çalışmayı düşündükleri görülürken %32.5 , en az ise yiyecek içecek işletmelerinde çalışmak istedikleri saptanmıştır % 4 . Otel işletmelerinde çalışmak için en çok tercih edilen üç bölümün ön büro %21.4 , halkla ilişkiler %21.4 ve satış pazarlama %15.1 olduğu görülmektedir. En az tercih edilen bölümün ise kat hizmetleri %1.6 olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 1 |