Entrepreneurship is one of the critical behaviors in terms of business in highly
competitive and constantly changing markets. Because of that reason, it is important to
determine entrepreneurial attitude orientations of managers in organizations. In light of the
aforementioned information, Entrepreneurial attitude orientation scale is used for textile
operations in Adana. Accordingly, the current research was carried out for 302 mid-level
and top level managers in Adana. The medium and top level managers of first 12 industrial
businesses from members of the Adana Chamber of Industry (according to rating) were
included sample group of this study. The results of the exploratory factor analysis indicate
innovation, self-esteem, achievement and self-control as four sub dimensions of 21 items.
In order to test the convenience of the data, factor analysis was performed. The reliability
and validity of the survey instrument was assessed. Frequency tests and regression analysis
were employed in order to evaluate the relationships between managers’ demographic
characteristics and survey dimensions. It was found that the managers’ general
entrepreneurship mean were high and achievement sub-dimension of entrepreneurial
attitude was higher than other sub-dimensions according to the results of analysis. The
results also demonstrated several significant differences among some demographic
attributes of textile managers in Adana.
Entrepreneurship Entrepreneurial attitude orientation scale Textile Operations.
Yoğun rekabet ve sürekli değişim içindeki pazarlarda, işletmeler açısından kritik öneme sahip davranışların başında girişimcilik gelmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışma ile işletmelerin orta ve üst kademelerinde görev yapan yöneticilerin, girişimcilik davranış yönelimlerinin ve bu yönelimlerin kimi demografik faktörler açısından farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Adana Ticaret Odasına kayıtlı 12 tekstil işletmesinde (ATO iş hacmi sıralamasına göre) görev yapan 302 orta ve üst kademe yöneticiye yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubundan verilerin toplanmasında, anket formu kullanılmıştır. Anket formunun hazırlanmasında 21 ifadeden oluşan “Girişimci Davranış Yönelim Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekteki 21 ifade, girişimcilik davranışını yenilikçilik, özgüven, kendini kontrol ve başarı isteği alt boyutlarında ölçmektedir. İfadelerin örneklem grubuna uygunluğunu test etmek için faktör analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama hesaplamaları ve regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda yöneticilerin genel girişimcilik ortalaması yüksek bulunurken, alt boyutlardan başarı isteği boyutunun diğer boyutlara oranla daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Girişimci davranış yönelimi alt boyutları kapsamında, demografik faktörler açısından da anlamlı farklılıkların olduğu da tespit edilmiştir.
Girişimcilik Girişimci Davranış Yönelimi Ölçeği Tekstil İşletmeleri.
Diğer ID | JA63ZJ93EM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 2 |