Minimum Income Support Scheme is described as regular cash transfers that
are financed by public resources for the citizens whose incomes are below the
specific cutting point. Recently these supports have re-gained a specific importance
as a result of socio-economic challenges. Most of developed countries conduct
similar support schemes. In the last years, a significant improvement was observed
in the institutional capacity building within social assistance sector in Turkey. In
this context, institutional harmonisation has been reached through the creation of a
new Ministry of Family and Social Policies. Social Assistance Information System
(SOYBIS) has been activated. On the other hand, the ratio of resources allocated for
social assistance and service programmes to Gross National Product is still lower
than EU and OECD average despite the significant increase in this ratio in Turkey.
This paper attempts to present a model for minimum income support scheme
depending upon current sources of social assistance in Turkey. The model is tested
based on the data taken from Project of Integrated Social Assistance Services data
base. The sample size consists of 50.260 households. In this context, social
assistance programmes are considered to be more effective, right based and fit to
human dignity.
Asgari gelir desteği, geliri belli bir seviyenin altındaki vatandaşlara kamu kaynaklarından düzenli olarak aktarılan nakit transferlerdir. Son yıllarda, sosyo-ekonomik değişimler sonucu genel olarak sosyal yardımlar, özel olarak asgari gelir desteği yeniden önem kazanmaya başlamıştır. Gelişmiş ülkelerin büyük çoğunluğunda asgari gelir desteği uygulamaları mevcuttur. Ülkemizde son yıllarda sosyal yardımlar alanında kurumsal kapasite açısından önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Bu kapsamda, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının kurulması ile birlikte sosyal yardım alanında kurumsal birliktelik sağlanmıştır. Soysal Yardım Bilgi Sistemi (SOYBİS) tamamlanmış, sosyal yardım- istihdam ilişkisi önemli ölçüde kurulmuştur. Sosyal yardım yararlanıcılarının objektif olarak tespitine yönelik puanlama sisteminin yakın zamanda tamamlanması öngörülmektedir. Diğer taraftan sosyal yardım ve sosyal hizmetlere ayrılan kaynakların Gayri Safi Milli Hasılaya oranında son on yılda önemli bir artış olmasına karşın bu oran AB ve OECD ülkelerine göre oldukça düşük kalmaktadır. Bu çalışma, ülkemiz için mevcut sosyal yardım kaynaklarını temel alarak asgari gelir desteği modeli önerisi sunmaktadır. Bu model Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemi veritabanından çekilen 50.260 hane üzerinde sınanmıştır. Bu kapsamda, sosyal yardımların mevcut kaynaklar kullanılarak hak temelli, insan onuruna uygun ve daha etkin bir şekilde uygulanabileceği düşünülmektedir.
Diğer ID | JA63GR38VB |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 3 |