“Born Global Firms” that commence their activities in the overseas markets
from inception or soon after their inception, appear to be a far more different new
form of enterprise than the progressive internationalization that the traditional
internationalization models envisaged. This study, within the limited opportunities
available, tries to ascertain how these born global firms, having a place in the
overseas markets rapidly, came about and how they are different from traditional
enterprises. In this context, to start from the traditional internationalization
theories, the characteristics of the born global firms are expressed and firms are
analyzed from the point of founder/top manager level as one of the effective levels in
the development process in opening to overseas markets. The universe of the
research is specified as the small and medium-sized enterprises (SMEs) in the six
sectors working in overseas markets (fish and fish products, cut flower, organic
foods, software, medical equipment and supplies and leather wear). Eventually 158
surveys were collected from the founders/top managers and were analyzed using
various statistical methods. As a result of the research, the similarities and
differences of the factors and related sub-factors of the born global firms in the
founder/top manager level from the traditional internationalization enterprises
developing in overseas markets were identified. It was found that the
internationalization development process of the born global firms have some
similarities to some extent as well as differences from the traditional ones in terms
of the factors and sub-factors of the founder/top manager level.
Kurulur kurulmaz veya kurulduktan kısa bir süre sonra yurtdışı pazarlarda faaliyette bulunmaya başlayan “Küresel Doğan İşletmeler”, geleneksel uluslararasılaşma modellerinin öngördüğü aşamalı uluslararasılaşmadan oldukça farklı, yeni bir işletme türü olarak ortaya çıkmaktadır. Araştırma kapsamında, sınırlı imkânlara sahip olmasına karşın hızlı bir şekilde yurtdışı pazarlarda yer alan küresel doğan işletmelerin bunu nasıl sağladığı ve geleneksel işletmelerden nasıl farklılaştığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, geleneksel uluslararasılaşma teorilerinden yola çıkılarak küresel doğan işletmelerin özellikleri ortaya konulmuş ve yurtdışı pazarlara açılma sürecinde küresel doğan işletmeleri etkileyen düzeylerden biri olan kurucu/üst düzey yönetici özellikleri ele alınmıştır. Araştırmanın ana kütlesi, yurtdışı pazarlara iş yapan altı sektördeki (su ürünleri, kesme çiçek, organik gıda, yazılım, medikal optik alet ve cihazlar ile deri ve deri ürünleri) küçük ve orta büyüklükteki işletmeler (KOBİ’ler) olarak belirlenmiştir. Kurucu/üst düzey yöneticilerden toplanan 158 adet nihai geçerli anket ile çeşitli analizler yapılmış ve araştırmanın bulguları elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, kurucu/üst düzey yönetici özelliklerine ilişkin faktörler ve bunların alt faktörleri açısından küresel doğan işletmelerin ve geleneksel işletmelerin farklılıkları ve benzerlikleri ortaya konulmuştur. Küresel doğan işletmelerin uluslararasılaşma süreçlerinin (yurtdışı pazarlara erken açılma kararlarının), geleneksel işletmelerinkinden kurucu/üst düzey yönetici düzeyindeki faktörlerin ve alt faktörlerinin bir kısmı açısından benzerlik, bir kısmı açısından da farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer ID | JA53HY98RB |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 3 |