Burnout is one of the component, that affects the work life negatively. It has
negative effect on both personal and organizational dimensions. The syndrome
which people often encounter in recent years means “exhaustion of energy,
power or sources caused by excessive demands; progressing stress process; and
the loss of idealizm”. Burnout syndrome consists of three subdimensions, that
are emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment.
These dimensions represent the change which the burned out person has in his
life.
Aim of this study is to identify the burnout levels of academic personnel in
Gaziosmanpaşa University, to evaluate the relationship between some variables
of academic personnel’s burnout level and finally, by determining the origin of
burnout problem, to create dealing methods with burnout syndrome. In this
study, academic personnel reported moderate levels of emotional exhaustion
and depersonalization, but high level of reduced personal accomplishment.
According to the findings, to diminish the burnout level in the personal
accomplishment dimension some actions can be taken. These are encouraging
personel development, scheduling seminers, education programs and career
days periodically, providing academics to participate these programs,
improving the working conditions, benefiting from rotation, job enlargement
and job enrichment to diminish the monotony of work.
Çalışma hayatını olumsuz yönde etkileyen unsurlardan birisi olan tükenmişlik sendromu hem bireysel hem de örgütsel açıdan olumsuz etkilere sahip bir olgudur. Günümüzde yaygın olarak rastlanan bu sendromu “başarısız olma, yıpranma, enerji ve gücün azalması veya tatmin edilemeyen istekler sonucunda bireyin iç kaynaklarında meydana gelen tükenme durumu” şeklinde tanımlamak mümkündür. Tükenmişlik sendromu duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı olmak üzere üç temel boyuttan oluşmakta ve bu boyutlar tükenmişliği yaşayan bireyin hayatında gerçekleşen değişimleri ifade etmektedir.Bu çalışmada, Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde görev yapan akademik personelin yaşadığı tükenmişlik düzeylerini saptamak, bazı değişkenler ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve bu noktadan hareketle tükenme sorununun kaynağını belirleyerek soruna çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır. Çalışmada akademik personelin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma alt boyutları açısından orta, kişisel başarı alt boyutu açısından ise yüksek düzeyde tükenmişlik yaşadıkları tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre akademisyenlerin yaşadığı özellikle kişisel başarı açısından yüksek tükenmişliği önleyebilmek amacıyla kişisel gelişime imkan tanımak, aralıklı olarak seminer, eğitim, kariyer günleri düzenlemek ve bunlara akademik personelin katılımını sağlamak, çalışma koşullarını iyileştirmek, işin monotonluğunu azaltmak için rotasyon, iş zenginleştirme ve iş genişletmeden yararlanmak faydalı olacaktır.
Tükenmişlik Sendromu Akademik Personel Duygusal Tükenme Duyarsızlaşma Kişisel Başarı
Diğer ID | JA23BU56ED |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 2 |