BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINANTS OF EXPORT PERFORMANCE FOR TURK1SH BUSINESSES

Yıl 2007, Cilt: 9 Sayı: 1, 103 - 114, 01.06.2007

Öz

This study investigates the determinants of export performance among
Turkish companies. Drawn on data obtained from a swvey on 581 Turkish
exporting companies in 2002. the study aimed at finding out the impacts of the
follovvingfour variables on export performance: (l)fırm attributes, (2) sector,
(3) export method. it was found that export method has no influence on export
performance. it was found, however, that geographical location ofthefırm has
impact on export performance. The companies in Marmara, Aegean and
Mediterranean regions have superiority in export performance över the
companies in other regions. The companies operating in consumer prodııcts
sectors such as food and textile have higher export performance than industrial
sector companies. There are no statistically significant differences in the export
performances of the companies with export organizations abroad and the
companies with other export organizations. Export performance can be
enhanced by employing several procedures. The export performance of
companies continually seeking far new markets and exporting perpetually is
more than companies that started to export incidentally. The companies which
are forced by external factor such as economic crises to export have no
uninterrupted export performance until they continuously strive far increasing
their export efforts.

TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ

Yıl 2007, Cilt: 9 Sayı: 1, 103 - 114, 01.06.2007

Öz

Bu araştırmada Türkiye’deki ihracatçı işletmelerin ihracat performans belirleyicilerinin tespit edilmesi amacıyla 581 ihracatçı işletmeden 2002 yılında anket yoluyla veri toplanmıştır. Analizler sonucunda ihracat performansının belirleyicisi olarak dört değişken test edilmiştir. (1) Firma özelliklerini, (2) işletmenin faaliyet gösterdiği sektörün ve (3) ihracat stratejisinin ihracat performansını etkilediği tespit edilmiştir. Test edilen dördüncü değişken olan (4) “ihracat yapma biçimi”nin ise ihracat performansını etkilemediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre işletmelerin bulunduğu coğrafi bölgelerin ihracattaki başarılar üstünde etkisi vardır. Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerinin ihracat başarıları diğerlerine göre daha yüksektir. Gıda ve tekstil sektörü gibi tüketim ürünlerin alanında faaliyet gösteren işletmelerin ihracat performansları endüstriyel ürünler ihracatına göre daha yüksektir. İhracatta başarı sağlamak için, bizzat yurt dışında örgütlenen işletmelerin ihracat performansı ile diğer şekillerde örgütlenen işletmelerin ihracat performansı arasında fark olmadığı tespit edilmiştir. İhracat başarısını artırmak farklı yöntemler kullanılarak mümkün olabilmektedir. Sürekli olarak yeni pazarlar arayan veya sürekli olarak ihracat yapan işletmelerin ihracat performansları, ihracata tesadüfi olarak başlayan işletmelere göre yüksek olmaktadır. İhracata zorunlu durumlar (kriz gibi) nedeniyle başlayan işletmeler, ihracatı artırma çabalarını sürekli hale getirmedikleri sürece başarıları da sürekli olmamaktadır.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA82ST69PN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Torlak Bu kişi benim

Veysel Kula Bu kişi benim

Şuayıp Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Torlak, Ö., Kula, V., & Özdemir, Ş. (2007). TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 103-114.
AMA Torlak Ö, Kula V, Özdemir Ş. TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2007;9(1):103-114.
Chicago Torlak, Ömer, Veysel Kula, ve Şuayıp Özdemir. “TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, sy. 1 (Haziran 2007): 103-14.
EndNote Torlak Ö, Kula V, Özdemir Ş (01 Haziran 2007) TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9 1 103–114.
IEEE Ö. Torlak, V. Kula, ve Ş. Özdemir, “TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 1, ss. 103–114, 2007.
ISNAD Torlak, Ömer vd. “TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1 (Haziran 2007), 103-114.
JAMA Torlak Ö, Kula V, Özdemir Ş. TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;9:103–114.
MLA Torlak, Ömer vd. “TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 1, 2007, ss. 103-14.
Vancouver Torlak Ö, Kula V, Özdemir Ş. TÜRK İŞLETMELERİNİN İHRACAT PERFORMANSI BELİRLEYİCİLERİ. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;9(1):103-14.