In this study, consumption habits of rosehip marmalade
of rural and urban-based female consumers in the province of
Tokat were examined. In the research, 119 rural and 129 urban-based
female consumers were surveyed via face-to-face interview
technique. The mean age of women in rural was 44.28 and average
age of the women in urban was identified as 37.93. Average living
time at the city of rural based females in the survey was determined
as 33.63 years while the time duration of living of urban based
females at the city was 26.30 years. When educational status of
rural-based women was analyzed as the largest rate; 34.45% of
them were identified as elementary school graduates. On the other
hand, 37.98% of women of urban-origin were seen as high school
graduates. It was observed that 74.79% of rural-based women
worked as housewives and 51.16% of urban-based women worked
as officials. Furthermore, factor analysis was conducted according
to the opinions of female consumers about rosehip marmalade in
both rural and urban area. Responses of women in rural were
grouped under five main factor and consumption of rosehips
obtained by conventional methods was the most important factor.
Responses of women of urban origin were gathered under four
main factors and the most important factor was idea ofthe necessity
and nourishing property of rosehip marmalade. As a result,
differences for consumption of rosehip marmalades amongst urban
and rural based female consumers were revealed with respect to
consumption of marmalades prepared by the traditional methods
and consumption of marmalades ready to consume.The factors that
cause this difference can be expressed as educational status,
employment status and changing consumption patterns of urban-based
women
Roseship marmalade Rural and urban-based female Factory analysis Tokat
Bu çalışmada, Tokat ili merkez ilçedeki kır ve kent kökenli kadın tüketicilerin kuşburnu marmeladı tüketim durumları incelenmiştir. Çalışmada, 119 kır kökenli kadın tüketici ve 129 kent kökenli kadın tüketici ile yüz yüze görüşme tekniği ile anket çalışması yapılmıştır. Kır kökenli kadınların yaş ortalaması 44,28, kent kökenli kadınların yaş ortalaması 37,93 olarak belirlenmiştir. Anket yapılan kır kökenli kadınların ortalama şehirde yaşama süreleri 33,63 yıl iken kent kökenli kadınların ortalama şehirde yaşama süreleri 26,30 yıl olarak belirlenmiştir. Kır kökenli kadınların eğitim durumları incelendiğinde, % 34,45’i ilkokul mezunu, kent kökenli kadınların % 37,98’i lise mezunu olarak en büyük paya sahip olduğu görülmüştür. Kır kökenli kadınların % 74, 79’ unun ev hanımı olduğu ve kent kökenli kadınların %51,16’ sının memur olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışmada, kır ve kent kökenli kadın tüketicilerin kuşburnu marmeladı hakkındaki görüşlerine yönelik faktör analizi yapılmıştır. Kır kökenli kadınların verdiği cevaplar 5 ana faktör altında toplanmış ve en önemli faktör geleneksel yöntemlerle elde edilen kuşburnunun tüketilmesi yönünde olmuştur. Kent kökenli kadınların verdiği cevaplar 4 ana faktör altında toplanmış ve en önemli faktör kuşburnu marmeladının besleyici özelliği ve gerekliliği düşüncesi şeklinde olmuştur. Sonuç olarak, kır ve kent kökenli kadın tüketicilerin kuşburnu marmeladı tüketimi konusunda geleneksel yöntemlerle hazırlanan marmeladın tüketilmesi ve hazır marmeladın tüketilmesi konusunda farklılıklar ortaya koyulmuştur. Bu farklılığa neden olan unsurlar ise, kent kökenli kadınların eğitim durumları, iş durumları ve değişen tüketim kalıpları olarak ifade edilebilir.
Kuşburnu marmeladı Kır ve Kent kökenli kadınlar Faktör analizi Tokat
Diğer ID | JA38KF53GE |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 7 |