Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1937 JANDARMA SUBAY SINIF OKULU MÜFREDAT PROGRAMI’NIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 291 - 316, 23.11.2020
https://doi.org/10.28956/gbd.829953

Öz

Osmanlı Devleti, iç güvenliği daha etkin sağlamak amacıyla 1839 yılında Jandarma Teşkilatı’nı kurmuştur. Teşkilat, 19. yüzyıl boyunca farklı aşamalardan geçmiştir. Jandarma Teşkilatı’nın kurulmasıyla gündeme jandarmanın eğitimi de gelmiş, bu çerçevede ilk modern jandarma okulu, 1904 yılında, Selanik’te kurulmuştur. Batı tarzı eğitim modeli örnek alınarak kurulan bu okul, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra İstanbul’a taşınmıştır. Osmanlı Devleti ile başlayan jandarma subay eğitim geleneği, Cumhuriyet Dönemi’nde de devam etmiştir. Cumhuriyet öncesi jandarma müfredat programları incelendiğinde, programların Batılı ülkelerin jandarma eğitim sistemlerinden etkilendiği görülmektedir. Cumhuriyetle beraber değişen ihtiyaçlar, jandarma subay okullarının müfredat programlarını da yeniden şekillendirmiştir. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki jandarma subay eğitim felsefesini anlamak için bu okulların müfredat programlarının değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, 1937 tarihli Jandarma Subay Sınıf Okulu Müfredat Programı’nı değerlendirmektir. Araştırmada tarihsel yöntem kullanılmıştır. Veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. 1937 müfredat programı; hukuk, tarih, ekonomi, hesap işleri, fotoğrafçılık, daktilo, binicilik ve beden terbiyesi gibi farklı dersleri içermektedir.

Kaynakça

  • Abadan, Y. (2006). Tanzimat Fermanı’nın Tahlili. Tanzimat (Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu) kitabı içinde (ss. 37), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Alyot, H. (1947). Türkiye’de Zabıta. Ankara: Kanaat Basımevi.
  • Alpan, H.(1940). Adli Bilgiler ve Tatbikatı. Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Atlı, C. (2020). Tek Parti Döneminde Jandarma Teşkilatının Durumu. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1901.
  • Çakmak, B.(2018). İzmir Jandarma Mektebi (1907-1911). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.159), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Çermeli, A. (2000). Selanik’ten Jandarmaya Subay Okulu (1904-1937). Yedinci Askeri Tarih Semineri Bildirileri I kitabı içinde (ss.163-186), Ankara: Genelkurmay Basımevi.
  • Daban, M. (2018). Selanik Jandarma Zabit Mektebi (1904-1910). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.174), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Demircioğlu, İ. H., Demircioğlu E. ve Genç İ. (2018). Jandarma Alay Mektepleri Öğretim Programları. İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.120-123), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Demirel, F. (2018). Osmanlı Devleti’nde Jandarma Eğitimi: Selanik Vilayeti Jandarma Mektepleri. İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.165), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi (BOA), İ.MSM.134.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi (BOA), İ. AS. 63.59.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi (BCA), 128.923.15.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi (BCA), 43.13.12.
  • Ergin, O. N. (1995). Mecelle-i Umur-i Belediyye. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları.
  • Erkmen, Z. (1947). Jandarma Subay Okulunun Açılış Töreni. Jandarma Mecmuası, 51, 5-7.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
  • Halıcı, E. (2019). Değişim Sürecinde Osmanlı Jandarmasının Eğitim Meselesi (1839-1914). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Işık, H. (1971). Rumeli Jandarmasının Tensîk ve Islahı. Jandarma Dergisi, 78, 65.
  • İnalcık, H. ve Seyitdanlıoğlu, M. (2006). Tanzimat (Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Jandarmanın Görev ve Yetkileri (2004). A.Z. Özgür. (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Jandarma Meslek Bilimi Ders Notu (1982). E. Ateşoğlu. (Ed.), Ankara: Jandarma Okul Komutanlığı Matbaası.
  • Jandarma Meslek Kitabı (1936). Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Jandarma Okulu Subay Kısmı Müfredat Programı (1937). Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Karal, E. Z.(2011). İkinci Meşrutiyet ve Birinci Dünya Savaşı (1908-1918). Osmanlı Tarihi kitabı içinde (ss.414-424), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Karcı, E. (2018). Üsküp Jandarma Karakol Kumandanları Mektebi (1904-1909). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.128), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Özbek, N. (2010). Osmanlı Taşrasında Denetim: Son Dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda Jandarma (1876-1908). E. B. Paker, İ. Akça (Ed.), Türkiye’de Ordu, Devlet ve Güvenlik Siyaseti kitabı içinde (ss.48) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özcan, A.(2013). Zaptiye. TDV İslâm Ansiklopedisi içinde (Cilt:44, ss. 129).
  • Özcan, A. (2013). Osmanlı Devleti’nde Jandarma Teşkilatı Kurulmasının Gündeme İlk Defa Gelişi (1839). Tarih Araştırmaları Dergisi, 32 (53), 179.
  • Scott, D., Morrison M. (2005). Key Ideas in Educational Research. London: Continuum.
  • Sönmez, A. (2013). Zaptiye Teşkilatı’nın Düzenlenmesi (1840-1869). Tarih Araştırmaları Dergisi, 25(39), 201.
  • Sönmez, A. (2020), Binbaşı Mehmed Kemal’in Eserine Göre Mahkeme-i Adalete Duhûl Edilen İlk Kapı: Jandarma Karakolları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 484.
  • TBMM Kanunlar Dergisi, Cilt:8, 18 Haziran 1930, s.7-10.
  • Tekir, S. (2020). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tongur, H. (1946). Türkiye’de Genel Kolluk: Teşkil ve Görevlerinin Gelişimi. Ankara: Kanaat Basımevi.
  • Töreli, T. (2020). Osmanlı Jandarmasının Mesleki ve Askeri Terbiyesi. İstanbul: Hiper Yayın.

EVALUATION OF 1937 GENDARMERIE OFFICER BRANCH SCHOOL CURRICULUM

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 291 - 316, 23.11.2020
https://doi.org/10.28956/gbd.829953

Öz

The Ottoman State established the Gendarmerie Organization in 1839 in order to ensure more effective internal security. The organization went through different stages throughout the 19th century. With the establishment of the Gendarmerie Organization, the training of the gendarmerie came to the fore, within this framework, the first modern gendarmerie school was established in Salonika in 1904. This school, which was based on the model of Western-style education model, was moved to Istanbul after the declaration of the Constitutional Monarchy II. The gendarmerie officer training tradition, which started with the Ottoman Empire, continued in the Republic Period. When the pre-Republic gendarmerie curriculum is examined, it is seen that the programs were affected by the gendarmerie education systems of Western countries. Needs changing in direct relation to the Republic paved the way to revise the education programs of the gendarmerie officer schools. In order to understand the gendarmerie officer training philosophy in the first years of the Republic, the curriculum of these schools should be evaluated.
The aim of this study is to evaluate the 1937 Gendarmerie Officer School Curriculum. The historical method was used in the research. The data was obtained through document review. The 1937 program consisted of different courses such as law, history, economics, accounting affairs, photography, typewriter, riding and body training.

Kaynakça

  • Abadan, Y. (2006). Tanzimat Fermanı’nın Tahlili. Tanzimat (Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu) kitabı içinde (ss. 37), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Alyot, H. (1947). Türkiye’de Zabıta. Ankara: Kanaat Basımevi.
  • Alpan, H.(1940). Adli Bilgiler ve Tatbikatı. Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Atlı, C. (2020). Tek Parti Döneminde Jandarma Teşkilatının Durumu. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1901.
  • Çakmak, B.(2018). İzmir Jandarma Mektebi (1907-1911). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.159), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Çermeli, A. (2000). Selanik’ten Jandarmaya Subay Okulu (1904-1937). Yedinci Askeri Tarih Semineri Bildirileri I kitabı içinde (ss.163-186), Ankara: Genelkurmay Basımevi.
  • Daban, M. (2018). Selanik Jandarma Zabit Mektebi (1904-1910). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.174), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Demircioğlu, İ. H., Demircioğlu E. ve Genç İ. (2018). Jandarma Alay Mektepleri Öğretim Programları. İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.120-123), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Demirel, F. (2018). Osmanlı Devleti’nde Jandarma Eğitimi: Selanik Vilayeti Jandarma Mektepleri. İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.165), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi (BOA), İ.MSM.134.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi (BOA), İ. AS. 63.59.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi (BCA), 128.923.15.
  • Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi (BCA), 43.13.12.
  • Ergin, O. N. (1995). Mecelle-i Umur-i Belediyye. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları.
  • Erkmen, Z. (1947). Jandarma Subay Okulunun Açılış Töreni. Jandarma Mecmuası, 51, 5-7.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
  • Halıcı, E. (2019). Değişim Sürecinde Osmanlı Jandarmasının Eğitim Meselesi (1839-1914). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • Işık, H. (1971). Rumeli Jandarmasının Tensîk ve Islahı. Jandarma Dergisi, 78, 65.
  • İnalcık, H. ve Seyitdanlıoğlu, M. (2006). Tanzimat (Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Jandarmanın Görev ve Yetkileri (2004). A.Z. Özgür. (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Jandarma Meslek Bilimi Ders Notu (1982). E. Ateşoğlu. (Ed.), Ankara: Jandarma Okul Komutanlığı Matbaası.
  • Jandarma Meslek Kitabı (1936). Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Jandarma Okulu Subay Kısmı Müfredat Programı (1937). Ankara: Jandarma Genel Komutanlığı Matbaası.
  • Karal, E. Z.(2011). İkinci Meşrutiyet ve Birinci Dünya Savaşı (1908-1918). Osmanlı Tarihi kitabı içinde (ss.414-424), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Karcı, E. (2018). Üsküp Jandarma Karakol Kumandanları Mektebi (1904-1909). İ. H. Demircioğlu, A. Özcan ve Y. Yiğit (Ed.), Miras ve Değişim: Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma kitabı içinde (ss.128), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Özbek, N. (2010). Osmanlı Taşrasında Denetim: Son Dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda Jandarma (1876-1908). E. B. Paker, İ. Akça (Ed.), Türkiye’de Ordu, Devlet ve Güvenlik Siyaseti kitabı içinde (ss.48) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özcan, A.(2013). Zaptiye. TDV İslâm Ansiklopedisi içinde (Cilt:44, ss. 129).
  • Özcan, A. (2013). Osmanlı Devleti’nde Jandarma Teşkilatı Kurulmasının Gündeme İlk Defa Gelişi (1839). Tarih Araştırmaları Dergisi, 32 (53), 179.
  • Scott, D., Morrison M. (2005). Key Ideas in Educational Research. London: Continuum.
  • Sönmez, A. (2013). Zaptiye Teşkilatı’nın Düzenlenmesi (1840-1869). Tarih Araştırmaları Dergisi, 25(39), 201.
  • Sönmez, A. (2020), Binbaşı Mehmed Kemal’in Eserine Göre Mahkeme-i Adalete Duhûl Edilen İlk Kapı: Jandarma Karakolları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 484.
  • TBMM Kanunlar Dergisi, Cilt:8, 18 Haziran 1930, s.7-10.
  • Tekir, S. (2020). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Jandarma. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tongur, H. (1946). Türkiye’de Genel Kolluk: Teşkil ve Görevlerinin Gelişimi. Ankara: Kanaat Basımevi.
  • Töreli, T. (2020). Osmanlı Jandarmasının Mesleki ve Askeri Terbiyesi. İstanbul: Hiper Yayın.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Hakkı Demircioğlu Bu kişi benim 0000-0002-8155-8617

Ebru Demircioğlu Bu kişi benim 0000-0001-8675-5276

Duygu Yılmaz 0000-0002-0205-354X

Yayımlanma Tarihi 23 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demircioğlu, İ. H., Demircioğlu, E., & Yılmaz, D. (2020). 1937 JANDARMA SUBAY SINIF OKULU MÜFREDAT PROGRAMI’NIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 9(2), 291-316. https://doi.org/10.28956/gbd.829953

24347   14728   14731   14739   


Bu dergi creative commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası lisansı ile lisanslanmıştır.   29846