This study aims to identify the attitudes teacher trainees of physical education teaching would show and how they would behave towards the sample events which include conflict between sportsmanship and professionalism. Research group consists of total 100 senior students, who study at the physical education and 39 of whom are women and 61 of whom are men, teaching at three universities in Ankara. A questionnaire required to evaluate the sample events related to fair play was applied to the research group as the tool of data collection. In order to evaluate the data both describing statistic techniques and chi-square test were utilized and 0.05 was taken as level of importance. The findings reveal that the majority of teacher trainees of physical education consider the behaviors appropriate to Fair Play, such as "helping referee to make the right decision in terms of sex and field even if his benefit and judgment are in the contradiction, making effort to cover the unfair situation which opponent teams are exposed, not attempting to benefit from the unfair disadvantages of the opponents" unprofessional. Also, it is obvious that they consider the behaviors which are not appropriate to fair play "taking unfair advantage deceiving the referee and taking in hand the right of the opponent to play via misleading strategies" clever as strategy. As a result, it may be concluded that the attitudes towards fair play of teacher trainees of physical education are behind the perception of "winning at all costs". Considering this situation as a serious threat to sport schools, it is mandatory that some precautions be taken to improve the perception of fair play during their education.
Bu çalışmanın amacı,
beden eğitimi öğretmeni adaylarının, içlerinde sportmenlik ile profesyonellik
arasında ikilem barındıran somut örnek olaylar karşısındaki eğilimlerini ve
benzer durumlar karşısında gösterecekleri davranış biçimlerini belirlemektir.
Araştırma gurubunu Ankara’da bulunan üç devlet üniversitesinin Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği Programlarının son sınıflarında okuyan 39’u bayan, 61’i erkek
toplam 100 beden eğitimi öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak araştırma gurubuna fair play’e ilişkin somut örnek olayların değerlendirilmesinin
istendiği bir anket uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı
istatistik teknikler ile Chi-Square (x2) testi kullanılmış, önem düzeyi 0.05
olarak alınmıştır. Bulgular beden eğitimi öğretmeni adaylarının önemli bir
bölümünün, "kendi yarar ve yargısına ters düşse bile hakemin doğru karar
almasına yardımcı olma", "rakip takımın maruz kalacağı haksız bir
durum için çaba gösterme" ve "rakibin haksız dezavantajlarından
yararlanmaya kalkışmama" gibi Fair Play’e uygun davranışları ‘profesyonelce’
bulmadıklarını; "hakemi yanıltarak haksız dezavantaj sağlama" ve
"rakibin oynama hakkını yanıltıcı stratejilerle elinden alma" gibi
Fair Play’e uygun olmayan davranışları ise ‘taktik olarak akıllı’ bulduklarını
göstermektedir. Sonuç olarak beden eğitimi öğretmeni
adaylarının Fair Play anlayışlarının ‘her ne pahasına olursa olsun başarı’
anlayışının gerisinde kaldığı söylenebilir. Bu durumun okul sporları için ciddi
tehdit oluşturabileceği göz önüne alınarak, öğretmen adaylarının öğrenimleri
esnasında Fair Play anlayışlarının geliştirilmesine yönelik önlemlerin alınması
zorunlu görülmektedir.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2006 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.