Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF "LEARNING AND PERFORMANCE ORIENTATIONS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES QUESTIOANNAIRE-" FOR TURKISH STUDENTS

Yıl 2007, Cilt: 12 Sayı: 2, 3 - 10, 15.04.2007

Öz

The purpose of this
study is to adapt for Tur
kish students of
"Learning and Performance O
rientations in
Physical Education Classes Questionnaire (LAPOPECQ)" which has been
developed by Papaioannou (1994). All participants who learner to high school
has been went government school in Manisa city. Sample of study was 469 pupils (255
boys and 214 girls). In this study, in order to measure the performance
orientation of these students who are in PE classes and also to measure what
their perception in learning is, the scale, whose origin is in English and
which was developed for Greek students, was adapted into Turkish by making the
validity and reliability study of it. Accordingly, after the oblique rotation
in the principal component analysis, the original items generating the
questionnaire gethared in 5 factors like in the original. However, some factors
of learning and performance orientations were changed place by slide to other
factors. Meaningful level of statistics has been accepted as p< 0.05.

Kaynakça

  • Papaioannou, A. (1994). Development of a Guestionnaire to Measure Achievement Orientations in Physical Education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(1),11-20.
  • Toros, T.(2001), Elit Ve Elit Olmayan Basketbolcularda Hedef Yönelimi, Güdüsel ‹klim Ve Hedeflerin Özgünlük, Güçlük Derecesi Özelliklerinin Yaflam Doyumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Erpic. S.C, Boben. D, Skof. B, Zabukovec.V ve Baric. R (2004). Psychometric Properties of the Motivational Climate Inventory in Physical Education: A Confirmatory Analysis. Scientific Journal on Sport. Vol.10, 2, 16-25.
  • Morgan. K., Sprouble. J& Weigand. D, & Carpenter. P. (2005). A computer Based Observational Assessment of the teaching behaviours that influence motivational climate in physical education. Physical Education and
  • Sport Pedagogy. Vol.10, 83-105.
  • Koka. A.& Hein. V.(2003). Perception of Teachers’ Feedback and Learning Environment as Predictors of Intrinsic Motivation in Physical Education. Pyschology of Sport and Exercise, 4, 333-346.

BEDEN EĞÎTÎMÎ SİNİFLARİNDA ÖĞRENME VE PERFORMANS YÖNELİMİ ÖLÇEĞİ'NİN TÜRK ÖĞRENCİLER İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2007, Cilt: 12 Sayı: 2, 3 - 10, 15.04.2007

Öz

Bu
çalışmanın amacı, Papaioannou (1994) tarafından geliştirilen "Beden
Eğitimi Sınıflarında Öğrenme ve Performans Yönelimi Ölçeği (BEDÖPYÖ)"ni
Türk öğrencileri için uyarlamaktır. Çalışmanın örneklemini, Manisa ilinde devlet
okullarının orta öğretim düzeyinde eğitim gören 469 öğrenci (255 erkek ve 214
kız) oluşturmuştur. Çalışmada, Beden eğitimi sınıflarındaki öğrencilerin başarı
yönelimlerini ve öğrenmedeki algılamalarının ne olduğunu ölçmek için, aslı
ingilizce olan Yunan öğrenciler için geliştirilmiş ölçeğin, geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılarak Türkçe'ye uyarlanmıştır.Yapılan istatistiksel
analizlerden alınan sonuçlara göre, ölçeği oluşturan 26 maddenin orijinal
ölçekte olduğu gibi 5 faktör altında toplandığı, ancak temel alt faktörler olan
öğrenme ve performans yönelimlerine ait faktörlerden bazılarının farklı alt
ölçeklerin altına kayarak yer değiştirdiği görülmüştür.
istatistiklerin
anlamlılık düzeyi p< 0.05 olarak kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Papaioannou, A. (1994). Development of a Guestionnaire to Measure Achievement Orientations in Physical Education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(1),11-20.
  • Toros, T.(2001), Elit Ve Elit Olmayan Basketbolcularda Hedef Yönelimi, Güdüsel ‹klim Ve Hedeflerin Özgünlük, Güçlük Derecesi Özelliklerinin Yaflam Doyumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Erpic. S.C, Boben. D, Skof. B, Zabukovec.V ve Baric. R (2004). Psychometric Properties of the Motivational Climate Inventory in Physical Education: A Confirmatory Analysis. Scientific Journal on Sport. Vol.10, 2, 16-25.
  • Morgan. K., Sprouble. J& Weigand. D, & Carpenter. P. (2005). A computer Based Observational Assessment of the teaching behaviours that influence motivational climate in physical education. Physical Education and
  • Sport Pedagogy. Vol.10, 83-105.
  • Koka. A.& Hein. V.(2003). Perception of Teachers’ Feedback and Learning Environment as Predictors of Intrinsic Motivation in Physical Education. Pyschology of Sport and Exercise, 4, 333-346.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Nilay Daşdan Bu kişi benim

Hatice Çamlıyer Bu kişi benim

Hüseyin Çamlıyer Bu kişi benim

Zişan Kazak Çetinkalp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2007
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Daşdan, E. N., Çamlıyer, H., Çamlıyer, H., Çetinkalp, Z. K. (2007). BEDEN EĞÎTÎMÎ SİNİFLARİNDA ÖĞRENME VE PERFORMANS YÖNELİMİ ÖLÇEĞİ’NİN TÜRK ÖĞRENCİLER İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 3-10.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.