Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Study of Youth Camp Leaders' Tendency to Teamwork

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 3, 187 - 197, 01.07.2020

Öz

The universe of this research, which examines the tendency of youth camp leaders to teamwork, is the leaders serving in the youth camps of the Ministry of Youth and Sports. The sample group consists of 94 men and 124 women with a mean age (23,50 ± 2,75) selected by the easy sampling method among these leaders. The data in the study were collected through the “Team Work Tendency Scale” developed by Tuncer (2008). The homogeneity and variance of the groups were tested and Independent Samples T test was used in binary comparisons, One-Way Anova test was used in multiple comparisons, Post Hoc-Bonferroni test was used to determine the roots of difference. As a result; while there is a significant change (p<0,05) in terms of gender and leadership category in the tendency of youth camp leaders to team work, there are no significant changes in terms of age and leadership time variable (p>0,05). In this study, while the mean values of the positive item of the Team Study Tendency Scale were 3,63 ± ,438, the negative item mean values were found 2,92 ± ,433. As a result of the research, by looking at all the values obtained, it is possible to say that youth camp leaders' tendency to team work is moderate, they are successful in trust, cooperation and team work; however, they need a little more improvement in diagnosing the problem.

Kaynakça

  • Ackoff, R. (1999). Transformational Leadership, Sarategy & Leadership. New York: Oxford University.
  • Akgündüz, A. (2005). Lider yöneticinin el kitabı. İstanbul: Genç Beyin Yayınları.
  • Balsak, A. (2012). Sağlık işletmelerinde takım performansı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Baran, A. (2013). Genç ve gençlik: sosyolojik bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(1),8-25.
  • Barzcak, G., Lassk, F. ve Mulki, J. (2010). Antecedents of team creativity: an examination of team emotional intelligence, team trust and collaborative culture. Creativity and İnnovation Management, 19(4), 332-345. doi.org/10.1111/j.1467-8691.2010.00574.x
  • Becerikli, Y. S. (2013). Takım çalışmaları ve verimlilik ilişkisi: karar alma süreçlerinin etkinlik kazanmasında liderin rolü. Verimlilik Dergisi, 3, 93-116.
  • Bozlağan, R. (2002). Liderlik Yaklaşımları ve Belediyeler. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Bulut, D. (2011). Spor örgütlerinde yer alan proje takımlarında takım performansını etkileyen bileşenlerin incelenmesi: Türkiye Futbol Federasyonu örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Cansoy, R. ve Turan, S. (2016). Gençlik liderlik özellikleri ölçeği: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türkiye Eğitim Dergisi, 1(1),19-39.
  • Ceylan, S. D. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin takım çalışmasına ilişkin algıları (Balıkesir İli Burhaniye Örneği) (Bilim Uzmanlığı Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Cohen, S. G. ve Bailey, D. E. (1997). What makes teams work: group effectiveness research from shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23(3), 239-290.
  • Çakıroğlu, N. (2014). Ekip Çalışmasının liderlikle olan ilişkisinin incelenmesi: çay işletmeleri genel müdürlüğünde bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Deveci, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin takım çalışması ve karar verme eğilimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 311-330. doi: 10.9779/pauefd.525059
  • Ekici, S. ve Çolakoğlu, T. (2005). Farklı yaş grubu gençlerin gençlik ve spor genel müdürlüğü gençlik kamplarından yararlanma düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2),145-156.
  • Esentaş, M. (2012). Serbest zaman etkinliği olarak uygulanan gençlik kamplarının program ve lider boyutunda analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Karacan Doğan, P. ve Şahin H. M. ( 2017a). Gençlik kampı kadın lider adaylarının özgüven düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1),315-328
  • Esentaş, M., Özbey, S. ve Güzel, P. (2017b). Gençlik ve Spor Bakanlığı kamp uygulamalarının gençlik kampı liderlerine göre değerlendirilmesi. Spormetre, 15(2),73-78.
  • Gayef, A. (2006). Özel hastanelerde uygulanan liderlik yaklaşımlarının üst düzey yöneticilerin takım çalışması ve örgüt iklimi algılamaları üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2020). Erişim adresi: http://genclikkamplari.gsb.gov.tr/Modul/ MisyonVizyon.aspx
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2020). Erişim adresi: http://genclikkamplari.gsb.gov.tr/Modul/ GenclikKamplari.aspx
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, P. ve Weaver, L. (2001). Interdisciplinary education and teamwork: a long and winding road. Medical Education, 35(9), 867-875. doi.org/10.1046/j.1365-2923.2001.00919.x
  • Hızal, C. B. (2010). The role of supervisor support on the relation between team climate and acquired leadership (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, M. (2014). Çağrı merkezlerinde takım çalışması ve örgütsel güven ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kayışoğlu, N. B., Doğan, İ. ve Çetin, M. (2015). Gençlik kampı lider adaylarının duygusal zekâ düzeyleri ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Spormetre, 12(1),43-50.
  • Koparan, E. (2005). Takım performansına etki eden takım çalışmasına ilişkin faktörlerin belirlenmesine yönelik bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Künye, P. (2019). Gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Lhasarunova, E. (2017). İşletmelerde takım ruhu yaratılmasında duygusal zekânın önemi ve bu süreçte kurum içi halkla ilişkiler çalışmalarının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Parlar, F. M. (2014). Gençlik liderlerinin liderlik davranışları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Pepe, H., Özsarı, A., Pepe, Ş. ve Fişekçioğlu, İ. B. (2018, Mayıs). Hokey sporcularında takım çalışmasına yatkınlık ve problem çözme becerileri ilişkisi. III. INES Education and Social Science Congress, Alanya/Antalya.
  • Salas, E., Cooke, N. J. ve Rosen, M. A. (2008). On teams, teamwork, and team performance: discoveries and developments. Journals.sagepub.com. doi/abs/10.1518/001872008X288457
  • Şahin, H. (1999). Liderlik yöneticilik ayrımı-kuramlar ve kriterler (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, Ş. M., Çelik, A. ve Akgemci, T. (2014). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış (yenilenmiş 8. baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Şimşek, Ş. M. (2007). Yönetim ve organizasyon. Konya: Adım Ofset.
  • Özler, E. D. ve Koparan, E. (2006). Takım performansına etki eden takım çalışmasına ilişkin faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Akademik Bakış, 8, 1-29.
  • Temel, C., Doğaner, Ş., Namlı, A. ve Balcı, V. (2015). Evaluating the leadership behaviour of the youth camp leaders according to the participants perceptions. Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 2(9), 211-219.
  • Tuncer, U. Ç. (2008). İnsan kaynaklarının psiko-sosyal bakımdan geliştirilmesi amacıyla hazırlanan gelişim programlarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma: Man Türkiye A.Ş. Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tolukan, E., Şahin, M. Y., Ayyıldız, E. ve Uğurlu, A. (2017). Gençlik liderlerinin izlenim yönetimi davranışlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 41-56.
  • Turhan, F. H. (2018). Gençlik ve spor Bakanlığı’na bağlı gençlik merkezlerinde çalışan gençlik liderlerinin yaşam kalite düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Tüfekçi, Ş., Gündoğdu, C. ve Çelebi, E. (2016). Gençlik kamplarında görev yapan liderlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2(2), 232-238.

Gençlik Kampı Liderlerinin Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 3, 187 - 197, 01.07.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Gençlik kampı liderlerinin takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Gençlik ve Spor Bakanlığı gençlik kamplarında görev yapan liderler oluştururken, örneklem grubunu ise bu liderler arasından kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen yaş ortalamaları (23,50 ± 2,75) 94 erkek, 124 kadın olmak üzere toplamda 218 kişi oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler Tuncer (2008) tarafından geliştirilen “Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği” ile toplanmıştır. Grupların homojenliği ve varyansları test edilmiş, ikili karşılaştırmalarda Independent Samples T testi ve çoklu karşılaştırmalarda One-Way Anova, farklılık kaynağının tespitinde Post Hoc-Bonferroni testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; Gençlik kampı liderlerinin takım çalışmasına yatkınlıklarında cinsiyet ve liderlik kategorisine göre anlamlı değişimler (p<0,05) söz konusuyken, yaş ve liderlik süresi değişkenine göre anlamlı değişimler söz konusu değildir (p>0,05). Bu çalışma özelinde Takım Çalışmasına Yatkınlık Ölçeği pozitif madde ortalama değerleri 3,63 ± ,438 iken, negatif madde ortalama değerleri 2,92 ± ,433 bulunmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen tüm değerlere bakarak gençlik kampı liderlerinin takım çalışmasına yatkınlıklarının orta düzeyde olduğu, güven ile iş birliği ve ekip çalışmasında başarılı oldukları; ancak problemi teşhis boyutunda ise biraz daha gelişime ihtiyaçları olduğunu söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Ackoff, R. (1999). Transformational Leadership, Sarategy & Leadership. New York: Oxford University.
  • Akgündüz, A. (2005). Lider yöneticinin el kitabı. İstanbul: Genç Beyin Yayınları.
  • Balsak, A. (2012). Sağlık işletmelerinde takım performansı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Baran, A. (2013). Genç ve gençlik: sosyolojik bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(1),8-25.
  • Barzcak, G., Lassk, F. ve Mulki, J. (2010). Antecedents of team creativity: an examination of team emotional intelligence, team trust and collaborative culture. Creativity and İnnovation Management, 19(4), 332-345. doi.org/10.1111/j.1467-8691.2010.00574.x
  • Becerikli, Y. S. (2013). Takım çalışmaları ve verimlilik ilişkisi: karar alma süreçlerinin etkinlik kazanmasında liderin rolü. Verimlilik Dergisi, 3, 93-116.
  • Bozlağan, R. (2002). Liderlik Yaklaşımları ve Belediyeler. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Bulut, D. (2011). Spor örgütlerinde yer alan proje takımlarında takım performansını etkileyen bileşenlerin incelenmesi: Türkiye Futbol Federasyonu örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Cansoy, R. ve Turan, S. (2016). Gençlik liderlik özellikleri ölçeği: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türkiye Eğitim Dergisi, 1(1),19-39.
  • Ceylan, S. D. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin takım çalışmasına ilişkin algıları (Balıkesir İli Burhaniye Örneği) (Bilim Uzmanlığı Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Cohen, S. G. ve Bailey, D. E. (1997). What makes teams work: group effectiveness research from shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23(3), 239-290.
  • Çakıroğlu, N. (2014). Ekip Çalışmasının liderlikle olan ilişkisinin incelenmesi: çay işletmeleri genel müdürlüğünde bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Deveci, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin takım çalışması ve karar verme eğilimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 311-330. doi: 10.9779/pauefd.525059
  • Ekici, S. ve Çolakoğlu, T. (2005). Farklı yaş grubu gençlerin gençlik ve spor genel müdürlüğü gençlik kamplarından yararlanma düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2),145-156.
  • Esentaş, M. (2012). Serbest zaman etkinliği olarak uygulanan gençlik kamplarının program ve lider boyutunda analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Karacan Doğan, P. ve Şahin H. M. ( 2017a). Gençlik kampı kadın lider adaylarının özgüven düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1),315-328
  • Esentaş, M., Özbey, S. ve Güzel, P. (2017b). Gençlik ve Spor Bakanlığı kamp uygulamalarının gençlik kampı liderlerine göre değerlendirilmesi. Spormetre, 15(2),73-78.
  • Gayef, A. (2006). Özel hastanelerde uygulanan liderlik yaklaşımlarının üst düzey yöneticilerin takım çalışması ve örgüt iklimi algılamaları üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2020). Erişim adresi: http://genclikkamplari.gsb.gov.tr/Modul/ MisyonVizyon.aspx
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2020). Erişim adresi: http://genclikkamplari.gsb.gov.tr/Modul/ GenclikKamplari.aspx
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, P. ve Weaver, L. (2001). Interdisciplinary education and teamwork: a long and winding road. Medical Education, 35(9), 867-875. doi.org/10.1046/j.1365-2923.2001.00919.x
  • Hızal, C. B. (2010). The role of supervisor support on the relation between team climate and acquired leadership (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, M. (2014). Çağrı merkezlerinde takım çalışması ve örgütsel güven ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kayışoğlu, N. B., Doğan, İ. ve Çetin, M. (2015). Gençlik kampı lider adaylarının duygusal zekâ düzeyleri ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Spormetre, 12(1),43-50.
  • Koparan, E. (2005). Takım performansına etki eden takım çalışmasına ilişkin faktörlerin belirlenmesine yönelik bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Künye, P. (2019). Gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Lhasarunova, E. (2017). İşletmelerde takım ruhu yaratılmasında duygusal zekânın önemi ve bu süreçte kurum içi halkla ilişkiler çalışmalarının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Parlar, F. M. (2014). Gençlik liderlerinin liderlik davranışları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Pepe, H., Özsarı, A., Pepe, Ş. ve Fişekçioğlu, İ. B. (2018, Mayıs). Hokey sporcularında takım çalışmasına yatkınlık ve problem çözme becerileri ilişkisi. III. INES Education and Social Science Congress, Alanya/Antalya.
  • Salas, E., Cooke, N. J. ve Rosen, M. A. (2008). On teams, teamwork, and team performance: discoveries and developments. Journals.sagepub.com. doi/abs/10.1518/001872008X288457
  • Şahin, H. (1999). Liderlik yöneticilik ayrımı-kuramlar ve kriterler (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, Ş. M., Çelik, A. ve Akgemci, T. (2014). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış (yenilenmiş 8. baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Şimşek, Ş. M. (2007). Yönetim ve organizasyon. Konya: Adım Ofset.
  • Özler, E. D. ve Koparan, E. (2006). Takım performansına etki eden takım çalışmasına ilişkin faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Akademik Bakış, 8, 1-29.
  • Temel, C., Doğaner, Ş., Namlı, A. ve Balcı, V. (2015). Evaluating the leadership behaviour of the youth camp leaders according to the participants perceptions. Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 2(9), 211-219.
  • Tuncer, U. Ç. (2008). İnsan kaynaklarının psiko-sosyal bakımdan geliştirilmesi amacıyla hazırlanan gelişim programlarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma: Man Türkiye A.Ş. Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tolukan, E., Şahin, M. Y., Ayyıldız, E. ve Uğurlu, A. (2017). Gençlik liderlerinin izlenim yönetimi davranışlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 41-56.
  • Turhan, F. H. (2018). Gençlik ve spor Bakanlığı’na bağlı gençlik merkezlerinde çalışan gençlik liderlerinin yaşam kalite düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Tüfekçi, Ş., Gündoğdu, C. ve Çelebi, E. (2016). Gençlik kamplarında görev yapan liderlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2(2), 232-238.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Özsarı

Kadir Yıldız

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2020
Kabul Tarihi 8 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özsarı, A., & Yıldız, K. (2020). Gençlik Kampı Liderlerinin Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(3), 187-197.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.