Yazım Kuralları

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (GaziBESBD), yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi tarafından yayınlanan hakemli ve bilimsel bir dergidir. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi’nde, beden eğitimi ve spor alanlarında yayınlara (Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi, Hareket ve Antrenman Bilimleri, Spor Sağlık Bilimleri, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yönetim Bilimleri ve Rekreasyon) yer verilmektedir.


Gönderilen yazılar daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olmalıdır. Ayrıca makale gönderimlerinde intihal programı kullanılması ve benzerlik oranının %15'in üzerinde olmaması gerekmektedir. İlgili raporlar makale gönderimlerinde sisteme mutlaka yüklenmelidir. 

Herhangi bir sempozyum ya da kongrede sunulan yazılarda kongrenin adı, yeri ve tarihi belirtilmelidir. Bir araştırma kurumu ya da fonu tarafından desteklenen çalışmalarda, desteği sağlayan kuruluşun adı ve proje numarası verilmelidir.

Editörlerin ön değerlendirmeye tabi tuttuğu yazılar içerik ve biçim bakımından incelenmek üzere en az iki hakeme gönderilir. Hakemler tarafından düzeltme istenen yazılar gerekli değişiklikler için yazarına geri gönderilir. Düzeltilmiş metni belirtilen süre içinde dergiye ulaştırmak yazarın sorumluluğundadır. Düzeltilmiş metin, gerekli olduğu hallerde değişiklikleri isteyen hakemlerce tekrar incelenir.

Metinlerde, metin içi göndermeler ile kaynakça, tablo ve şekil oluşturmada, Amerikan Psikologlar Birliği tarafından yayınlanan APA 6 yazım ilkeleri esas alınmalıdır.

Yayımlanması için dergiye gönderilen yazıların, kabul edildikten sonraki yayın hakkı, yayınlandıktan sonraki her türlü telif hakkı Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi’ne aittir.

Dergiye gönderilen yazıların incelenmeye alınması için aşağıdaki şartların yerine getirilmiş olması gerekmektedir:

* Yazılarda ifade edilen düşüncelerden yazarları sorumludur.
* GaziBESBD’de yayımlanan yazılardan ancak kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Yazının içeriğinde olabilecek çarpıtmalardan, alıntıyı yapan ve yayımlayan kişi ya da kuruluşlar yasalar karşısında sorumludur.
* GaziBESBD’ye gönderilen yazılar yayımlansın ya da yayımlanmasın geri gönderilmez.
* Yayın Kurulu, yazıda gerekli gördüğü sözcükleri değiştirebilir.
* Kurallara uymayan yazılar yayınlanmaz.
* GaziBESBD’de yayımlanan yazılar için herhangi bir ücret ödenmez.
* Yayınlanan her araştırmanın verilerinin 5 yıl süre ile araştırmacı tarafından saklanması zorunludur. Yayın politikamız gereğince zaman zaman bazı yazıların verileri ve analiz programları yazarlarından istenebilecektir.

Yazım Formatı

* Yazı Microsoft Word yazılım programı ile Calibri yazı karakterinde 1,5cm’lik kenar boşlukları bırakılarak ve kaynakça hariç 20 sayfayı geçmeyecek şekilde yazılmalıdır. 

Metinler formlar bölümünde yer alan Yazım Şablonuna göre hazırlanmalıdır.

* Yazılarda Türk Dil Kurumunun imlâ (yazım) kılavuzu örnek alınmalı, yabancı sözcükler yerine olabildiğince Türkçe sözcükler kullanılmalıdır.

* Yazılar, başlık, özet (Türkçe ve İngilizce), anahtar sözcükler, ana metin, yazar notları (gerekirse), yazışma adresi, kaynaklar ve ekler (gerekirse) bölümlerini içermelidir.


I. Makale üst verisi:

En fazla 10-12 kelimeden oluşan makale başlığı, yazar(lar)ın adı, soyadı, kurum bilgileri, ORCID numaraları, sorumlu yazar bilgileri (unvan ve e-posta adresi) ve Etik bilgilendirmeleri içermelidir. 


II. Özet ve anahtar sözcükler:
Araştırmanın Türkçe ve İngilizce özetleri araştırmanın amacını, araştırmanın yöntemini, araştırmada varılan sonucu ve yapılan başlıca önerileri kapsamalıdır. Özetler, her iki dilde ‘Özet’ ve ‘Abstract’ başlıkları altında 250 kelimeyi aşmayacak şekilde, tek paragraf ve iki yana yaslı olmalıdır. Özetler; amaç, örneklem, veri toplama araçları, işlem yolu, verilerin analizi, kısaca bulgular ve sonuç cümlesini içermelidir. Anahtar sözcükler (3 ila 6 arasında) Türkçe özetin altında ‘Anahtar Sözcükler’ ve İngilizce özetin altında ‘Keywords’ başlığı kullanılarak verilmelidir.

III. Ana metin:
Araştırma makalelerinde metin, sırasıyla giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümlerinden oluşmalıdır. Derleme türü makalelerde, makalenin içeriğine bağlı olarak bu sıra izlenmeyebilir. Ana metin “Giriş” alt başlığı ile başlamalıdır. Yöntem, Bulgular, Tartışma ve Sonuç bölümleri yeni bir sayfadan başlamaz; bir bölüm bittikten sonra, aynı sayfada diğeri onu izler.

Giriş: Bu bölümde, gerekçeleri ile birlikte problem ve araştırmanın kuramsal ya da kavramsal çerçevesi ortaya konulmalıdır. Test edilecek hipotezler ve dayanakları belirtilmeli ya da araştırmanın amacı ifade edilmelidir. Bunlar yapılırken başka kaynaklardan paragraflar hâlinde alıntıların yapılması yerine araştırmacı kendi sözcükleri ile yazının mantığını oluşturmalı, dolaylı aktarma yoluyla görüşleri ifade etmeli, bir görüşü destekleyen, bu görüşe karşı çıkan ya da tarafsız kalan kaynaklar verilmelidir. Şüphesiz gerektiğinde doğrudan aktarma da yapılabilir. Genelden özele, geçmişten bugüne doğru ya da daha başka ama mutlaka mantıkî bir sıra izlenmelidir. Tanımlar, kısaltmalar, varsayımlar ve sınırlılıklar, eğer varsa, bu bölümde gerekçeleri ile birlikte sunulmalıdır. Araştırmanın bu bölümü bir bütün olarak verilebileceği gibi gerektiğinde alt başlıklar altında da verilebilir.

Yöntem: Araştırmada izlenecek yöntem, araştırmanın tekrarına imkân verecek şekilde açık ve anlaşılır bir dille ifade edilmelidir. Bu bilgiler araştırmanın türünü, desenini, evren ve örneklemini, veri toplama araçlarını, veri toplama biçimini ve verilerin nasıl analiz edileceğini içermelidir. Eğer izlenecek yöntemin gerekçeleri problem bölümünde tartışılmamış ise burada mutlaka tartışılmalıdır. Veri toplama araçlarının özellikleri, geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği konusunda bilgi verilmelidir. Verilerin analizinde kullanılan istatistiksel teknikler, kullanılma amacı, kullanılan anlamlılık düzeyleri belirtilmelidir. Bu bölümün alt başlıkları araştırma türüne göre yazar tarafından belirlenebilir. Ayrıca, Etik Kurul/Komisyon onayları/izinleri ile ilgili bilgilendirmeler (etik kurul adı, tarih ve sayı no) bu bölümde mutlaka verilmelidir. 

Bulgular: Araştırmanın denencelerini test etmek amacı ile kullanılan istatistiksel analizleri, her değişkene ait ortalama ve standart sapma değerlerini içermelidir. Tablolar ve şekiller metin içinde verilmelidir. Tablolarda verilen bilgiler bir de yazı ile aynen tekrar edilmemeli; tabloda dikkati çeken özel durumlara işaret edilmelidir. Tablo yazısı ve tablo numarası, tablonun üstünde ve sola yaslı olarak verilmeli, tablo başlığı tablo numarasının hemen yanında yazılmalıdır. Tablo başlığında, yalnızca birinci kelimenin ilk harfi büyük olmalı, diğer kelimeler küçük harfle başlamalı ve devam etmelidir. Tablolar word programında hazırlanmalı, tablolarda dikey çizgiler olmamalı ve yatay çizgilerin nerelerde olması gerektiği konusunda APA 6 kurallarına bakılmalıdır. Şekil numarası ve şekil başlığı şeklin altında yer almalıdır. Özel baskı gerektiren şekil ve fotoğraflarla ilgili giderler, yazar tarafından karşılanır.

Tartışma: Araştırma bulgularının literatür ışığında açıklanmasını ve tartışılmasını içermelidir.

Sonuç ve öneriler: Araştırmanın amacına uygun, ona cevap niteliğinde bir sonuç ortaya konulmalıdır. Sonuç mutlaka bulgulara dayalı ve onlarla açıklanabilen bir yapıda olmalıdır. Bu araştırmanın bulguları ve ulaşılan sonucun ışığı altında uygulama ve araştırma önerilerine yer verilmelidir.

Yazar notu: Araştırma bir tez çalışması veya bir sempozyum/kongrede sunulan bir bildiri ise gerekli bilgilendirmeler bu bölümde yer almalıdır. Ayrıca, araştırmayı destekleyen kurum(lar)ın ya da araştırmaya katkı sağlayan kişilerin adları ve istenirse teşekkür ifadeleri bu kısımda belirtilebilir. 

Finans Kaynakları: Makalenin gerek hazırlanması gerekse yazımı sırasında finansal kurum ve/veya kuruluşlardan maddi herhangi bir desteğin alınıp alınmadığı bu bölümde mutlaka belirtilmelidir.

Çıkar Çatışması: Bu makalenin yayınlanmasıyla ilgili yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.

Yazar Katkıları: Makalede adı geçen yazarların çalışmadaki katkılarına ait bilgiler (araştırma fikri/kapsamı, tasarımı; veri toplama, veri analizi, kaynak taraması, makale yazımı, eleştirel inceleme gibi) bu bölümde verilmelidir. Araştırma türü ve desenine göre bu bilgiler yazarlar tarafından düzenlenebilir.

Kaynaklar: Yeni bir sayfadan başlamalıdır. Metin içinde belirtilen tüm kaynaklar ‘Kaynaklar’ listesi içinde yer almalıdır. Kaynak gösterimi için APA 6 yazım ilkeleri esas alınmalıdır. 


Ekler: Araştırmada kullanılan ölçekler gibi ek bilgileri içerir.

Metin İçi Kaynak Gösterimi

Metin içinde kaynağın belirlenmesi dipnot şeklinde değil, yazarın soyadı, yayın tarihi, doğrudan aktarmalarda sayfa numarası verilerek yapılmalıdır. Örnekler:

Sevim (2002) …, Sevim’e (2002, 15) göre …,

Gysbergs ve Henderson (1997) …, Gysbergs ve Henderson’a (1997) göre …

Kavcar, Oğuzkan ve Sever (2002)…

Yazar sayısı 3 ile 5 arasında ise, metin içinde geçtiği yerde yukarıda olduğu gibi verilir, daha sonra ise Kavcar ve diğerleri (2002) … olarak verilmelidir.

Yazar sayısı 6 veya daha fazla ise metin içinde ilk geçtiği yerden itibaren Kavcar ve diğerleri (2002) olarak verilmelidir.

Cümle sonunda, parantez içinde birden fazla esere atıfta bulunuluyor ise, kaynaklar ilk yazarın soyadına göre alfabetik sıra ile verilmelidir.

Paragraf sonunda kaynaklar, parantez içinde yazar soyadı ve yayın tarihi ile verilmelidir (İmamoğlu, 2002).


Kaynakça Gösterimi

Kaynaklar alfabetik sıra ile verilmelidir. Birden fazla yazarlı Türkçe ve yabancı kaynaklar için son yazarın soyadından önce ‘ve’ yazılmalıdır.

Kitaplar
Sevim, Y. (2002). Basketbolda kondisyon antrenmanı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Makaleler
Kavasoğlu, İ. ve Yaşar, M. (2016). Toplumsal cinsiyet normlarının dışındaki sporcular. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 118-132.

Tezler
Şinoforoğlu, T. (2007). Selim Sırrı Tarcan ve İsveç jimnastiği: Beden eğitiminde İsveç modelinin II. Meşrutiyet dönemi Türk eğitim sistemine entegrasyonu (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Bildiriler
Balçıkanlı, G. S. (2010, Kasım). Lisans derslerinde sosyal iletişim ağlarının kullanımı üzerine öğrenci görüşleri. 11. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresine sunulan bildiri, Spor Bilimleri Derneği / Gazi Üniversitesi, Antalya.

Editörlü kitap
Yıldıran, İ. ve Gültekin, T. (Ed.). (2012). Anadolu uygarlıklarında spor. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi.

Editörlü kitap içinde bölüm
Aybek, A., Yıldıran, İ. (2016). Baron Pierre de Coubertin’in olimpizm felsefesinde kadın. C. Koca, (Ed.), Sporun toplumsal cinsiyet halleri içinde (s. 58-77). Ankara: Spor yayınevi ve Kitabevi.

El Kitapları
Özgüven, İ. E. (1992). HKE Hacettepe kişilik envanteri el kitabı (İkinci revizyon). Ankara: Odak Ofset.

Çeviri kitaplar
Hellman, H. (2001). Büyük çekişmeler: Bilim tarihinden seçilmiş on tartışma (Çev. F. Baytok). Ankara: TÜBİTAK.

Anonim
The Chicago manual of style: Fourteenth edition. (1993). Chicago: The University of Chicago Press.

Gazete Makalesi
Ekşi, O. (2002, 23 Mart). İstenen bu muydu? Hürriyet, s. 21.

Kurum yayınları
Devlet Planlama Teşkilatı. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı 2001-2005. Ankara: DPT.

WEB Sitesi
Bir Web sitesinin tümüne (sitedeki belli bir sayfaya değil) atıfta bulunmak için, sitenin adresini vermek yeterli olacaktır. Örneğin,
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. (t.y.). Kongrelerimiz. Erşim adresi: http://www.pdr.org.tr

Duyuru
Children’s Defense Fund. (2000, Şubat 25). Urge Congress to Support Increase Investments in Child Care, Head Start and After-School in the FY2001 Budget [Duyuru]. Washington, DC: Autor. Internet’ten 13 Mart 2000’de elde edilmiştir: http://www.childrensdefense.org/takeaction/childcare.html

Özet
Irak, M. (1998). Uyku ve bilgi işleme süreçleri. Türk Psikoloji Yazıları, 1(1), 17-30. Internet’ten 08 Ocak 2000’de elde edilmiştir: http://www.psikolog.org.tr/tpy/1/metehan.htm

Bir Web sitesinde belirli bir sayfa
Türk Psikologlar Derneği Deprem Özel Çalışma Grubu Basın Bildirisi: Deprem Bölgesi Eğitim Öğretim Yılına Hazır mı?. (1999, 22 Eylül). Erişim adresi: http://www.psikolog.org.tr/deprem/basinbildiri5.htm

Elektronik dergiler
VandenBos, G., Knapp,S., & Doe, J. (2001). Role of reference elements in the selection of resources by psychology undergraduates [Electronic version]. Journal of Bibliographic Research, 5, 117-123.

Elektronik Veri Tabanlarından Alınan Makale ve Özetlere Atıfta Bulunma
Elektronik veri tabanları için tarih (CD-ROM’lar için belirtilmez), kaynak (örn.,SSCI, ERIC) ve veri tabanının adı ile diğer ek bilgiler (madde numarası gibi) belirtilmelidir. Web kaynakları için ise, o veri tabanına giriş sayfasının adresi (URL) verilmelidir. (örnek; http://www.ebsco.com).

1. Saracho, O. N.(1999). A Factor analysis of preschool children’s play strategies and cognitive style. Educational Psychology, 19(2), pp 165+ Internet’ten 08 Ocak 2000’de EBSCO veri tabanından (Academic Search Elite) alınmıştır: http://www.ebsco.com
2. EBSCO web sitesi, Academic Search Elite, Business Search Elite, ERIC gibi onlarca veri tabanını bünyesinde bulundurmaktadır. Bu nedenle atıfta bulunurken EBSCO web sitesinden alındığı ifadesine ek olarak ilgili veri tabanının adı da (yukarıdaki örnekte Academic Search Elite) belirtilmelidir.






Son Güncelleme Zamanı: 5.12.2024 20:42:26

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.