Güncellenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim programında
öğrenciyi temel alan öğrenme ortamlarında (problem, proje, bilimsel sorgulama,
argümantasyon, işbirliğine dayalı öğrenme vb.) derslerin yürütülmesi
öngörülmüştür. Yeni programda yer alan öğrenme süreci, keşfetme, sorgulama,
argüman oluşturma ve ürün tasarlamayı kapsamaktadır. Güncellenmiş fen bilimleri
öğretim programı içerisinde belirtilmiş olan hedefler temel alındığında
öğretmenlere çok iş düşmektedir. Öğretmenlerin, öğrencilerine sundukları
tartışmalarda yönlendirici ve rehber rolü üstlenebilmeleri için sorgulama
becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.
Bu kapsamda bu çalışmada öğretmen adaylarının
sorgulama becerilerini geliştirmek amacı ile “T-diyagramı” aracılığıyla
sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı uygulanmış, adaylar tarafından
T-diyagramlarına uygun olarak geliştirilen deneysel çalışmalar
gerçekleştirilmiş ve değerlendirilmiştir.
Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim bahar yılı döneminde İstanbul Aydın
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği 2. sınıf öğretmen adayları ile
Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II dersinde yapılmıştır. 30 kişiden
oluşan çalışma grubuna sorgulamaya dayalı öğrenme sürecinde alternatif bir araç
olan T diyagramı hakkında ayrıntılı bilgi verilmiş ve öğretmen adaylarının T
diyagramı kullanarak, istedikleri bir konuda bilimsel sorgulama yapmaları,
deneysel çalışmalar geliştirmeleri ve laboratuvar ortamında uygulamaları
istenmiştir.
Bulgular öğretmen adaylarının geliştirdiği ve
deneysel çalışma haline getirmeye çalıştığı “T-diyagram”larının araştırmacılar
tarafından belirlenen inceleme kriterlerine göre değerlendirilmesi ile elde
edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının uygulama sürecine ilişkin görüşleri
“T-diyagramı değerlendirme ölçeği” ile ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Geliştirilen ve deneysel çalışma haline getirilmeye çalışılan diyagramlarda,
ilk ve en önemli basamak olan “neden sorusu” ve “araştırma sorusu” kısmında
düşük nitelikte bir performans ile karşılaşılmıştır. Öğretmen adaylarının
bulmuş oldukları araştırma sorularının yetersizliği deneysel desen ve prosedüre
de yansımış ve ortaya bilimsel sorgulamadan uzak, düşük nitelikte deneysel
çalışmalar çıkmıştır. Öğretmen adaylarının göstermiş oldukları düşük
performansa rağmen, farklı olarak tanımlayabileceğimiz bu öğrenme süreci
tutumlarına olumlu yansımıştır. Öğretmen adaylarının, T-diyagramına karşı
olumlu bir tutum sergilediklerini, T-diyagramının bilimsel süreç becerilerine
ve öğrenme ortamına olumlu katkı sağladığını düşündüklerini ortaya
koymuştur.
Updated courses in
science education program are foreseen to be carried out in student-based
learning environments. The learning process in the new program involves
exploring, questioning, constructing an argument and designing a product. Given
the goals set out in the updated science curriculum, teachers must be work so
hard. The inquiry skills of teachers need to be improved for their guidance in
their discussions. In this study, inquiry-based learning approach was applied
through "T-diagram" with the aim of improving the inquiry skills of teacher
candidates. In this context, experimental studies have been conducted and
evaluated in accordance with the T-diagrams which developed by the candidates.
The research was carried out with the 2nd grade teacher candidates of the
Istanbul Aydın University Education Faculty in the spring semester of
2017-2018. The study was carried out in the Science and Technology Laboratory
Application II course. Detailed information about the T diagram, which is an
alternative tool in the inquiry-based learning process is given to the study
group consisting of 30 people. In this context, it is required that prospective
teachers should make scientific inquiry on a subject they want, to develop
experimental studies and to apply them in the laboratory environment. The
findings were obtained by evaluating the T-diagrams developed by the teacher
candidates and according to the examination criteria determined by the
researchers. Furthermore, the opinions of the prospective teachers about the
implementation process revealed with "T-diagram evaluation scale".
The first and the most important steps, "cause question" and
"research question", were performed with low performance in the
diagrams which are developed and put into experimental work. The inadequacy of
the research questions that the prospective teachers have found reflected in
the experimental pattern and procedure, so empirical studies have emerged that
are far from scientific inquiry. Despite the low performance that teacher
candidates have shown, this reflects positively on the attitudes of these
learning processes that we can define differently. Teacher candidates have
shown a positive attitude towards the T-diagram, and they think that the
T-diagram contributes positively to the scientific process skills and the
learning environment.
T-diagrams Scientific inquiry Scientific process skills Laboratory activities
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |