Ülkemizde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders
kitaplarıyla ilişkili olarak yazılan makalelerin özelliklerinin bir arada ele
alınması, gelecek çalışmalara ışık tutması bakımından önem taşımaktadır. Bu
çalışmanın amacı 2005 ve 2018 yılları arasında ülkemizde yazılan hayat bilgisi
ve sosyal bilgiler ders kitaplarıyla ilgili makalelerin incelenmesidir. Nitel
araştırma özelliği taşıyan bu çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır.
Tüm makalelerde, araştırmanın yapıldığı yıllar, araştırmanın yayınlandığı dergi
türü, araştırmanın amacı, yöntemi, örneklemi, veri toplama araçları ve veri
analiz teknikleri incelenmiştir. Araştırmada ulaşılan makaleler 41 adet olup,
bunların 25’si sosyal bilgiler, 12’si hayat bilgisi ve 4’ü ise hem hayat
bilgisi hem sosyal bilgiler ders kitaplarıyla ilişkilidir. 2005-2018 yılları
arasında en fazla makalenin 2012 yılında olduğu görülmüştür. Ayrıca makaleler
en fazla ulusal dergilerde yayımlanmıştır. İncelenen makalelerin amaçları
arasında en fazla sayıda olanın “ders kitaplarının belirlenen bir konu
açısından değerlendirilmesi” şeklinde olduğu tespit edilmiştir. Makalelerin
amaçları arasında en az sayıda olan ise, “eski ve yeni programın karşılaştırılması”
şeklindedir. Makalelerin 32’si nitel ve 7’si nicel araştırma özelliği taşırken,
2’si literatür inceleme şeklindedir. Makalelerin örneklemini hayat bilgisi ve
sosyal bilgiler ders kitapları ile sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Ayrıca
en fazla kullanılan veri toplama aracı doküman inceleme olarak yer almaktadır
ve veri analizi olarak içerik analizi ilk sıradadır.
Taking together the |
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3 |