Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk ve Gençlik Sanat Müzesinin Görsel Sanatlar Eğitimine Katkısı

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 32 - 66, 30.11.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; Türkiye’de yeni bir
kavram olan Çocuk ve Gençlik Sanat Müzelerinin görsel sanatlar eğitimine
katkısını ders öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda araştırmaktır. Bu
doğrultuda araştırmada nitel araştırma yöntemleri olarak; Veri toplama
yöntemlerinden durum çalışması yapılmıştır. Araştırma yöntemlerinden Literatür
taraması modeli ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi uygulanmıştır. Buna
bağlı olarak konu ile ilgili dünyada bulunan örnekleri ve ülkemizde benzer
uygulamaları araştırılarak alansal çıkarımlarda bulunulmuştur. Konya’nın Ereğli
ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda Görsel Sanatlar öğretmeni
olarak görev yapan 21 öğretmen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarı
yapılandırılmış form ile görüşmelerden elde edilen nitel veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada, müze eğitiminin verilmesi konusunda
eksiklikler saptanıp, öğretmenlerin öğrencileri müzeye götürme oranlarının az
olduğuna; müzede sanat eğitiminde kavramsal ve uygulama çalışmalarını az oranda
gerçekleştirdikleri sonucuna varılmıştır. Fakat müze eğitiminin gerekliliği,
ülkemizde var olmayan Çocuk ve Gençlik Sanat Müzelerinin olası kazanımları ve
bu kazanımların sanat eğitimine katkısı hususunda ilgili literatürleri
destekleyen söylemlerde bulunmuşlardır. Çocuk ve Gençlik Sanat Müzesinin;
çocuklara, gençlere ve öğretmenlere olumlu yönde kazanımlar sağlayacağı ve
sanat eğitimine kayda değer katkı sağlayacağı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Al-Radaideh, B. (2012). The contribution of art museums to art education. Journal of Social Sciences, 8(4), 505-511.
  • Artun, A. (2018). Tarih sahneleri sanat müzeleri I müze ve modernlik, İstanbul, İletişim.
  • B. Bozkuş, Ş. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye’de sanal müzelerin gelişimi, The Journal of Academic Social Science Studies, 26(2), 329-344.
  • Burnham, R. & Kai-Kee, E. (2015). Müze dersleri yorum ve deneyim, (A. Onacak, Çev.), İstanbul, Koç Üniversitesi.
  • Buyurgan, S., & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi, Ankara, Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara, Pegem.
  • Children’s Art Museum of Nepal (2019). Müze hakkında genel bilgiler. http://nepalcam.com sayfasından erişilmiştir.
  • Children’s Art Museum in Taipei (2019). Müze hakkında genel bilgiler. http://artart.com.tw sayfasından erişilmiştir.
  • Children’s Museum of the Arts New York (2019). Müze hakkında genel bilgiler. https://www.moma.org sayfasından erişilmiştir.
  • Eastern Norway Oslofjord Oslo Internatıonal Museum Of Chıldren’s Art (2019). Müze hakkında genel bilgiler. https://www.barnekunst.no sayfasından erişilmiştir.
  • Griffin, J. (2014). Research on students and museums: Looking more closely at the students in school gruops. Published Online in Wiley, http://dx.doi.org/ 10. 1002 / sce. 2018.
  • İ.D.E.A Museum (2019). Müze hakkında genel bilgiler. https://www.ideamuseum.org sayfasından erişilmiştir.
  • Karadeniz, C. (2009). Dünyada çocuk müzeleri ile bilim, teknoloji ve keşif merkezlerinin incelenmesi ve Türkiye için bir çocuk müzesi modeli oluşturulması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karadeniz, C., & Çıldır, Z. (2014). İngiltere’de müze eğitimi “Londra’dan izlenimler”. Ankara, Kalem Kitap.
  • Museum of Children’s Arts: MOCHA (2019). Müze hakkında genel bilgiler. http://mocha.org sayfasından erişilmiştir.
  • Onur, B. (Ed.), (2010). Müze eğitimi seminerleri (2), Mardin Müzeleri, Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim müze psikolojisine Giriş. Ankara, İmge.
  • Riedler, M. (2016). Sanat müzelerinde öğretme ve öğrenme kuramları ve bu kuramların müze uygulamalarını oluşturma şekillendirme ve dönüştürmeye yönelik etkileri, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 61-78.
  • San, İ. (Ed.). (2007). Müze ve eğitimi seminerleri, Ankara, Kök.
  • Şar, E., & Sağkol, T. (2013). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 83-90.
  • Twinning, P. (2009). Exploring the educational potential of virtual words-some reflections from the SPP. British Journal of Educational Technology 40(3), 496-514 http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1467-8535.2009.00963.x
  • Ünal. F. (2012). Observation of object preferences of ınterest by children aged between 4 and 8 in museums, Antalya Museum examples, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 362-367.
  • Mamur, N. (2015). Resim-iş (görsel sanatlar) öğretmen eğitimi “Müze eğitimi ve uygulamaları” dersinde görsel kültür kuramı. NWSA-Education Sciences, 1C0631, 10(1), 29-53.
  • Williams, P (1982). Objeck-oriented learning in art museum, Roundtable Reports, 7(2), 12-15.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Şahika Yaman Bayram 0000-0003-1110-203X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yaman Bayram, Ş. (2019). Çocuk ve Gençlik Sanat Müzesinin Görsel Sanatlar Eğitimine Katkısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 32-66.