Bu çalışmada, Erasmus+ programı kapsamında eğitimde kapsayıcılığı teşvik eden en güncel ve yenilikçi projeler incelenmek üzere Erasmus+ programı 2014-2020 döneminde yürütülen Erasmus+ projeleri ele alınmıştır. Çalışmanın genel amacı ‘iyi uygulama’ proje örneklerini belirleyip bu çalışmaların birer künyesini sunmak ve sunulan örnekler vasıtasıyla bu alanda Türkiye’de yapılması planlanan projelerin gelişimini desteklemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tercih edilmiştir. Doküman analizi, basılı ve elektronik materyalleri sistemli bir şekilde incelemek ve değerlendirmek için başvurulan bir yöntemdir. Analiz okul içinde ve çevresinde çeşitli paydaşların işbirliği anlamına gelen ‘tüm okul yaklaşımından beslenmiştir. Veri toplama aşamasında dokümanlarda takip edilen süreçler analiz için kriterleri belirleme, kriterlere uygun dokümanları toplama, temel analiz alanlarını belirleme, kodlama, doğrulama ve analiz etme süreçleri takip edilmiştir. Veri toplama aşamasının ilk adımı olarak Erasmus+ projeleri veri tabanında 'iyi uygulama' olarak etiketlenen 120 Erasmus+ projesinin bir envanteri oluşturulmuştur. Sonrasında ulaşılan projeleri değerlendirmek üzere Erasmus+ proje değerlendirme kriterleri göz önünde bulundurularak çeşitlilik, yenilikçi yön, veri erişilebilirliği ve potansiyel etki başlıklarından oluşan bir değerlendirme rubriği hazırlanmış ve projeler iki araştırmacı tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda kriterleri en yüksek puanla sağlayan beş proje vaka çalışması olarak daha ayrıntılı incelenmek üzere seçilip ana bulguları özetlenmiştir. Tüm eğitim seviyelerini içeren bir çalışma derinlemesine analiz yapmayı zorlaştırabileceğinden ve benzer eğitim seviyelerindeki projelerin incelenmesi, benzerlikleri ve farklılıkları daha net bir şekilde gösterebileceğinden projelerin seçiminde okul öncesi, ilk ve ortaokul gibi örgün eğitimleri kapsayan çalışmaları içermekte iken meslek liseleri, yükseköğretim ve yetişkin eğitimi kapsam dışı bırakılmıştır. Eğitim seviyesi bakımından yakalanmaya çalışılan çeşitliliğin, projelerin içerdiği partner ülkeler ile gönderme yapılan politika alanlarında da yakalanması hedeflenmiştir. Bulgular, seçilen projelerde her bir politika alanından en az üç tanesine gönderme yapılabilecek çıktılar üretildiğini, bütünleştirme uygulamalarında özellikle teknoloji entegrasyonunun önemini ve tüm paydaşlara yönelik farkındalık çalışmalarının gerekliliğini ortaya koymuştur. Çalışma sonuçlarının, bütünleştirici eğitim bağlamındaki tüm paydaşları yakından ilgilendireceği ve paydaşların ileriye dönük uygulamalarında, projelerini planlama, yürütme ve değerlendirmede faydalı olacağı öngörülmektedir.
Verilerin toplanması aşamasında destek olan lisans öğrencimiz Beyza Nur Duran'a yardımları için şükranlarımı sunuyorum.
In this study, Erasmus+ projects implemented within the scope of the Erasmus+ program during the 2014-2020 period were analyzed to find out the most recent and innovative projects that promote inclusivity in education. The study aims to identify examples of 'good practices' projects, provide a bibliography of these studies, and support the development of projects planned to be carried out in Turkey in this field through the examples presented. In line with this goal, document analysis, a qualitative research method, was preferred. Document analysis is a method used to examine and evaluate printed and electronic materials systematically. The analysis was supported by the 'whole-school approach,' which signifies collaboration among various stakeholders within and around the school. In the data collection phase, the following processes were followed: defining criteria for analysis, collecting documents that meet the criteria, determining the main areas of analysis, coding, verification, and analysis. As the first step of the data collection phase, an inventory of 120 Erasmus+ projects labeled as 'good practice' in the Erasmus+ projects database was formed. To evaluate the reached projects, an evaluation rubric consisting of diversity, innovative aspects, data accessibility, and potential impact headings, considering Erasmus+ project evaluation criteria, was prepared. The projects were then evaluated separately by two researchers. As a result of the evaluation, five projects that met the criteria with the highest scores were selected to be further analyzed as case studies, and their main findings were summarized. Projects covering formal education, such as preschool, primary, and secondary schools, were included to avoid complicating an in-depth analysis of all education levels and better demonstrate similarities and differences. In contrast, vocational schools, higher education, and adult education were excluded. The diversity attempted to be captured in terms of education levels was also aimed to be reflected in the partner countries involved in the projects and the policy areas addressed. The findings revealed that the selected projects produced outputs that referred to at least three policy areas from each policy field highlighted the importance of technology integration in inclusive practices and emphasized the necessity of awareness studies for all stakeholders. It is expected that the study findings would interest all stakeholders in the field of inclusive education and be beneficial for planning, implementing, and evaluating the stakeholders' future practices.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar, Kapsayıcı Eğitim |
Bölüm | Kapsayıcı Eğitim |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |