Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphorical Perceptions of Pre-Service Science Teachers: Brain, Learning and Relationship Between Brain-Learning

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 187 - 218, 01.08.2024

Öz

The study was conducted to determine the metaphorical perceptions of pre-service science teachers studying at the faculty of education about the relationship between the brain, learning and brain-learning. This study was carried out by using a phenomenology design, which is a qualitative research method. The study group was determined by criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, and the study was conducted with 91 pre-service science teachers. A metaphorical perception form, which contributes understanding how abstract concepts are perceived in the mind, was used as a data collection tool. "The statements in the measurement tool designed to determine perceptions are structured as follows: 'The brain is like... because...', 'Learning is like... because...', and 'The relationship between the brain and learning is like... because...'". The data collected in the study was analyzed using content analysis. Metaphors, explanations of metaphors, and data where no semantic relationship could be established between the metaphor and its explanation were excluded from the study.. Analysis of the results revealed that participants created metaphors categorized as follows: for the brain, 'management and organization', 'information', 'problems and solutions', 'form and features', 'storage and limitations', and 'development and progress'; for learning, 'technology', 'system', 'dynamism', 'research', and 'other'; and for the relationship between the brain and learning, 'communication', 'integrated', 'performance', 'organization', and 'other'.. The study revealed that pre-service science teachers perceive the brain as a control center with a complex structure, learning as a dynamic and systematic process, and the relationship between the brain and learning as a mutual interaction.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2, 97-100.
  • Aktaşgil, F. (2022). Pandemiyle başa çıkma ve hijyen eğitiminin 60-72 aylık çocukların Covid-19 algıları üzerindeki etkisinin metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktamış, H., & Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30. doi: https://doi.org/10.7822/omuefd.35.1.2
  • Aktolga, M. (2020). Öğrenmek nedir, neden öğreniyoruz, nasıl öğreniyoruz! Alter Yayınları
  • Akşan Kılıçaslan, E. (2023). Matematik öğretmeni adaylarının matematik ve geometri kavramlarına ilişkin öğretme ve öğrenme yaklaşımlarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 22(87). https://doi.org/10.17755/esosder.1268683
  • Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-28. DOI: https://doi.org/10.14689/issn.21482624.1.5c2s1m
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170.
  • Aydın, O., Madi, B., Alpanda, S., & Sazcı, A. (2014). MEB okul öncesi eğitim programı’nın nörogelişimsel açıdan değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 69-93.
  • Bear, M. F., Connors, B. W., & Paradiso, M. A. (2016). Neuroscience: Exploring the brain (Fourth Ed.). Wolters Kluwer.
  • Bettin, B., Ott, L., & Hiebel, J. (2022). Semaphore or metaphor? Exploring concurrent students' conceptions of and with analogy. In Proceedings of the 27th ACM Conference on on Innovation and Technology in Computer Science Education Vol. 1, 200-206. https://doi.org/10.1145/3502718.3524796
  • Bonomo, V. (2017). Brain-based learning theory. Journal of Education and Human Development, 6(1), 27-43. https://doi.org/10.15640/jehd.v6n1a3
  • Büyükekşi, C., Gerçek, Z., & Yavuz, S. (2018). İlköğretim öğrencilerinin kimya algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 269-276.
  • Carter, R., Aldridge, S., Page, M., Parker, S., Frith, C. D., Frith, U., & Shulman, M. B. (2009). The human brain book (1st American Ed.), New York, N.Y.
  • Cardillo, E. R., Watson, C. E., Schmidt, G. L., Kranjec, A., & Chatterjee, A. (2012). From novel to familiar: Tuning the brain for metaphors. Neuroimage, 59(4), 3212-3221. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2011.11.079
  • Caine, R. N., & Caine, G. (1991). Making connections: Teaching and the human brain. Addison-Wesley.
  • Cengiz, İ. Y., ve Ekici, G. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji eğitimi laboratuvar dersine ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. OPUS International Journal Of Society Researches, 11(18), 1218-1258. https://doi.org/10.26466/opus.538351
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Coştu, F. (2022). “Fizik dersi” ve “fizik öğretmeni” nasıl algılanıyor? Bir metaforik algı araştırması. Scientific Educational Studies, 6(1), 146-166. https://doi.org/10.31798/ses.1126305
  • Çağlar, A. (2022). Beyin metaforu bağlamında okul örgütleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3717-3734. Https://Doi.Org/10.37669/Milliegitim.901692
  • Çakmak, F. (2021). Öğretmen adayları ve öğretmenlerin öğretmenlik ile ilgili metaforik algılarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 219-251. https://doi.org/10.35675/befdergi.726660
  • Çakmak, M. (2023). Derslerde metafor kullanımına ilişkin üniversite öğrencilerinin görüşleri (Beyin kavramı metaforu örneği). The Journal of International Educational Sciences, 10(34), 23-42. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.68177
  • Çelik, M. (2014). Öğrenme ve öğrenmeyi etkileyen faktörler. (Ed. R. Çeçen-Eroğul ve F. Yurtal). Eğitim psikolojisi el kitabı içinde, Mentis Yayıncılık.
  • Çetinkaya, S., & Eskici, M. (2018). Öğretmenlerin öğretmeye yönelik metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(24), 253-271 DOI: https://doi.org/10.29329/mjer.2018.147.14
  • Çengelci, T. (2007). Sosyal bilgiler dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 6(1), 62-75
  • Damla, Ç. İ. L., & Çelik, H. (2018). Ortaokul öğrencilerinin temel fizik kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 206-225.
  • De Houwer, J., Barnes-Holmes, D., & Moors, A. (2013). What is learning? On the nature and merits of a functional definition of learning. Psychonomic Bulletin & Review, 20, 631-642. https://doi.org/10.3758/s13423-013-0386-3
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Filiz, K. O. Ç., Köksal, N., & Şendoğdu, M. (2002). Beyin temelli öğrenmenin yabancı dil öğretiminde yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 123-136.
  • Demircioğlu, G. (2023). Öğretmen adaylarının iletişim kavramına yönelik algıları: bir metafor analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 64-96. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1302022
  • Digilli, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geliştirdikleri benzeşimler (analojiler) üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Türkiye. https://doi.org/10.46778/goputeb.893674
  • Ömür, D., & Çakır, Ç. Ş. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen laboratuvarı kavramına yönelik metaforik algıları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 295-310. https://doi.org/10.47479/ihead.934886
  • Duman, B. (2013). Beyin temelli öğrenme platformu. Gülay Ekici. M. Güven (Ed.), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde, (s. 235-291). Pegem Akademi
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme. Pegem Akademi.
  • Durmaz, E., Zorluoğlu, S. L., & Okcu, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesine ilişkin metaforik algıları. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 12(1), 172-194. https://doi.org/10.17943/etku.983522
  • Dündar, S., Canan, S., Bulut, M., Özlü, Ö., & Kaçar, S. (2014). Problem çözme sürecinde beyin dalgalarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 1-23.
  • Eagleman, D. (2016). Beyin: Senin hikayen. Domingo.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Elden, M. (2003). Hedef kitle davranışlarını etkileyen psikolojik bir faktör olarak öğrenme: Öğrenme ve reklam ilişkisi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-29.
  • Ersoy, E., & Karal, Ö. (2012). Yapay sinir ağları ve insan beyni. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 188-205.
  • Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2013). Behaviorism, cognitivism, constructivism: Comparing critical features from an instructional design perspective. Performance Improvement Quarterly, 26(2), 43-71. Doi: https://doi.org/10.1002/piq.21143
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79. Doi: https://doi.org/10.18823/asiatefl.2015.12.3.3.61
  • Foster-Deffenbaugh, L. A. (1996). Brain research and its implications for educational practice. Doctoral Dissertation, Brigham Young University, Hawaii.
  • Güneş, A. M. (2023). Öğretmen adaylarının akıl ve zekâ oyunlarına yönelik metaforik algıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 424-435. https://doi.org/10.33206/mjss.1217646
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97-121.
  • Han, F., & Demirbilek, N. (2022). Okul yöneticilerinin milli eğitim müdürlüğü kavramına ilişkin metaforik algıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 508-520. Doi: https://doi.org/10.33437/ksusbd.928724
  • İpekşen, S., & Zorlu, Y. (2022). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (17), 97-112. Doi: https://doi.org/10.20860/ijoses.1107986
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Turkish Studies, 9(2), 917-931. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6308
  • Kalra, M. B., & Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: A metaphor analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 317-326. Doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.509
  • Koçak, G. (2020). Beyin araştırmalarının eğitime yansımaları: Geleceğin eğitimi üzerine. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(11), 1-16.
  • Korkmaz, M., & Çevik, M. S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin müdür kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 973-1002. Doi: https://doi.org/10.30831/akukeg.393339
  • Kıral, Y. E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Kızılaslan, B., & Yeşilyurt, E. (2021). Öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme ihtiyacı ile fen öğrenimine yönelimlerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Turkish Academic Studies-Turas, 2(3), 13-37. Doi: https://doi.org/10.54566/turas.1019826
  • Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. Doi: https://doi.org/10.1080/02601371003700584
  • Kövecses, Z. (2005). Methaphor in culture: Universality and variation. Cambridge, England: Cambridge University Press. Doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2006.03.003
  • Kövecses, Z. (2019). Perception and metaphor. Perception Metaphors, 19(327), 10-1075.
  • Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen yetiştirme: Programları ve uygulamaları. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195-208. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0402_4
  • Lakoff, G., & Johson, M. (2005). Metaforlar, hayat, anlam ve dil (1.Baskı). (Gökhan Yavuz Demir, Çev.), Paradigma Yayıncılık.
  • Marope, P. T. M. (2016). Brain science, education, and learning: Making connections. Prospects, 46(2), 187-190. Doi https://doi.org/10.1007/s11125-017-9400-2
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap (1. Baskı). (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Akademi.
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgür teorilerinde metafor. (Gündüz Bulut, Çev.). MESS.
  • Mutlu, M. E. (2014). Öğrenme deneyimlerinin yorumlanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 21-45.
  • Mutlu, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi eğitiminde Kolb’un yaşantısal öğrenme yaklaşımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 15-29.
  • Nakiboğlu, C., & Yıldırım, Ş. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin metalik bağ ile ilgili algıları, metalik bağı tanımlamada kullandıkları metaforlar ve yaptıkları benzeşimler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-11. Doi: https://doi.org/10.21666/muefd.660211
  • Nectow, A. R., & Nestler, E. J. (2020). Viral tools for neuroscience. Nature Reviews Neuroscience, 21(12), 669-681. Doi: https://doi.org/10.1038/s41583-020-00382-z
  • Ojha, A., Gola, E., & Indurkhya, B. (2018). Are hybrid pictorial metaphors perceived more strongly than pictorial similes?. Metaphor and Symbol, 33(4), 253-266. Doi: https://doi.org/10.1080/10926488.2018.1549837
  • Orkun, M. A., & Bayırlı, A. (2019). Öğrenme stratejileri ve öğretimi. Maarif mektepleri. Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Öçal, M. F., & Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121. Doi: https://doi.org/10.17569/tojqi.288857
  • Özalemdar, I., & Yiğit, M. K. (2022). Biyoloji öğretmenlerinin virüs, hastalık ve aşı kavramlarına yönelik metaforik algıları. AKEV Akademi Dergisi, (89), 81-100.
  • Özbulat, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin öğrenmeye yönelik sorumluluk düzeylerinin ve okul motivasyonlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Türkiye.
  • Özdemir, S., & Sezgin, A. G. F. (2002). Etkili okullar ve ögretim liderligi. Kırgizistan Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 266-282.
  • Patton, M. Q. (2002). Nitel araştırmada yirmi yıllık gelişmeler: Kişisel, deneysel bir bakış açısı. Niteliksel Sosyal Hizmet, 1(3), 261-283. Doi: https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı). (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Serin, H. (2013). Beyin temelli öğrenme ve müfredat bazında öğrenci merkezlilik. Hayef Journal of Education, 9(2), 49-59.
  • Seyhan, B. (2020). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının demokrasi ve atatürkçülük kavramlarına yönelik metafor algıları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(12), 32-52.
  • Singh, K. (2010). Metaphor as a tool in educational leadership classrooms. Management in Education, 24(3), 127-131. Doi: https://doi.org/10.1177/0892020608090411
  • Soğukpınar, R., & Karışan, D. (2022). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik algılarının metafor ve öğrenci çizimleri yoluyla incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 217-249. Doi: https://doi.org/10.35675/befdergi.763096
  • Suarez, A. M. S., Martinez, M. E. M., & Mendoza, L. R. M. (2019). Brain and learning. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 128-135. DOI: https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n2.302
  • Stemler, S., (2000) “An overview of content analysis”, Practical Assessment, Research, and Evaluation, 7(1), 1-6. Doi: https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunmasi gereken özelliklerin öğretmen adaylarinin görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Toremen, F., & Dos, I. (2009). The metaphoric perceptions of primary school teachers on the concept of inspection. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(4), 1999-2012.
  • Tosun, İ. E., & İlkörücü, Ş. (2023). Fen eğitimi alanında yapılan beyin temelli öğrenme nitel çalışmalarının incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8, 86-101. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.8262393
  • TDK (2022, Mart 18). Türk Dil Kurumu sözlükleri: Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Rocha, E. A., Rocha, F., Deliberalli, I., De Andrade, J. B. C., Ricarte, I. F., Singhal, A. B., & Silva, G. S. (2021). Cerebral microembolism in ıntracerebral hemorrhage: a prospective case–control study. Neurocritical Care, 34, 547-556. Doi: https://doi.org/10.1007/s12028-020-01073-4
  • Ural, Ö., Aydemir, İ., Toker-Gökçe, A., & Öztoprak-Kavak, Z. (2016). Metaphorical perceptions of secondary school students and teachers about learning and teaching concepts. Journal of Teacher Education and Educators, 5(2), 131-153.
  • Uyar, F. K., Kurt, M., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Fen bilimleri öğretim programının (2018) beyin temelli öğrenme açısından incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 446-466.Doi: https://doi.org/10.56423/fbod.1367776
  • Uykun, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme motivasyonunu etkileyen faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Uzbay, İ. T. (2015). Beyni anlamak sadece nörobilim ile mümkün mü? Beyin yüzyılında nörolojik bilimlerden sosyal bilimlere yeni açılımlar, yeni yaklaşımlar. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (1), 119-155. Doi: https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.1.1.12
  • Üçüncü, G. (2017). Dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde beyin temelli öğrenme modelinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Üstünlüoğlu, E. (2007). Beyin temelli ögretime elestirel bir yaklaşım. Anadolu University Journal of Social Sciences, 7(2), 467-476.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, K., & Ertürk, R. (2019). Yönetici ve lider kavramlarına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir metafor çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1190-1216. Doi: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-574232
  • Worthock, J. M. M. (2002). Brain based learning principles applied to the teaching of basic cardiac code to associate degree nursing students using the human patient simulator. Unpublished doctoral dissertation, University of South Florida. St. Petersburg.
  • Wróbel, G. (2018). The structure of the brain and human behaviour. Pedagogy and Psychology of Sport, 4(1), 37–51. Doi: https://doi.org/10.12775/PPS.2018.004

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Metaforik Algılarının Belirlenmesi: Beyin, Öğrenme ve Beyin-Öğrenme Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 187 - 218, 01.08.2024

Öz

Çalışma, eğitim fakültesinde öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının beyin, öğrenme ve beyin-öğrenme arasındaki ilişkiye yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yapılan bu çalışma, nitel araştırma yöntemi deseninden olgubilim deseni benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiş ve çalışma toplam 91 fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak soyut kavramların zihinde nasıl algılandığının anlaşılmasını sağlayan metaforik algı formu kullanılmıştır. Algıları belirlemek amacıyla uyarlanan ölçme aracında yer alan ifadeler: ‘beyin … gibidir. Çünkü …’, ‘öğrenme … gibidir. Çünkü …’, ‘beyin ve öğrenme arasındaki ilişki … gibidir. Çünkü …’ şeklindedir. Araştırmada toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek metafor, metafor açıklamaları ve metafor-açıklama arasında anlam ilişkisi kurulamayan veriler çalışma dışında bırakılmıştır. Analiz sonuçlarına göre katılımcıların beyne yönelik kategoriler; ‘yönetim ve organizasyon’, ‘bilgi’, ‘sorun ve çözüm’, ‘biçim ve özellikler’, ‘depo ve sınırlılık’, ‘gelişim ve ilerleme’, öğrenmeye yönelik kategoriler; ‘teknoloji’, ‘sistem’, ‘dinamizm’, ‘araştırma’ ve ‘diğer’, beyin ve öğrenme arasındaki ilişkisine yönelik kategoriler; ‘iletişim’, ‘bütünleşik’, ‘performans’, ‘organizasyon’ ve ‘diğer’ metaforlar oluşturulduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının beynin yönetim merkezi ve karmaşık bir yapısının olduğuna; öğrenmenin ise dinamik ve sistemli bir yapıya sahip olduğuna ve beyin ve öğrenme arasında karşılıklı bir etkileşim olduğuna yönelik algılara sahip oldukları ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2, 97-100.
  • Aktaşgil, F. (2022). Pandemiyle başa çıkma ve hijyen eğitiminin 60-72 aylık çocukların Covid-19 algıları üzerindeki etkisinin metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktamış, H., & Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30. doi: https://doi.org/10.7822/omuefd.35.1.2
  • Aktolga, M. (2020). Öğrenmek nedir, neden öğreniyoruz, nasıl öğreniyoruz! Alter Yayınları
  • Akşan Kılıçaslan, E. (2023). Matematik öğretmeni adaylarının matematik ve geometri kavramlarına ilişkin öğretme ve öğrenme yaklaşımlarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 22(87). https://doi.org/10.17755/esosder.1268683
  • Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-28. DOI: https://doi.org/10.14689/issn.21482624.1.5c2s1m
  • Atik, A. D. (2020). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170.
  • Aydın, O., Madi, B., Alpanda, S., & Sazcı, A. (2014). MEB okul öncesi eğitim programı’nın nörogelişimsel açıdan değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36(36), 69-93.
  • Bear, M. F., Connors, B. W., & Paradiso, M. A. (2016). Neuroscience: Exploring the brain (Fourth Ed.). Wolters Kluwer.
  • Bettin, B., Ott, L., & Hiebel, J. (2022). Semaphore or metaphor? Exploring concurrent students' conceptions of and with analogy. In Proceedings of the 27th ACM Conference on on Innovation and Technology in Computer Science Education Vol. 1, 200-206. https://doi.org/10.1145/3502718.3524796
  • Bonomo, V. (2017). Brain-based learning theory. Journal of Education and Human Development, 6(1), 27-43. https://doi.org/10.15640/jehd.v6n1a3
  • Büyükekşi, C., Gerçek, Z., & Yavuz, S. (2018). İlköğretim öğrencilerinin kimya algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 269-276.
  • Carter, R., Aldridge, S., Page, M., Parker, S., Frith, C. D., Frith, U., & Shulman, M. B. (2009). The human brain book (1st American Ed.), New York, N.Y.
  • Cardillo, E. R., Watson, C. E., Schmidt, G. L., Kranjec, A., & Chatterjee, A. (2012). From novel to familiar: Tuning the brain for metaphors. Neuroimage, 59(4), 3212-3221. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2011.11.079
  • Caine, R. N., & Caine, G. (1991). Making connections: Teaching and the human brain. Addison-Wesley.
  • Cengiz, İ. Y., ve Ekici, G. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji eğitimi laboratuvar dersine ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. OPUS International Journal Of Society Researches, 11(18), 1218-1258. https://doi.org/10.26466/opus.538351
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Coştu, F. (2022). “Fizik dersi” ve “fizik öğretmeni” nasıl algılanıyor? Bir metaforik algı araştırması. Scientific Educational Studies, 6(1), 146-166. https://doi.org/10.31798/ses.1126305
  • Çağlar, A. (2022). Beyin metaforu bağlamında okul örgütleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3717-3734. Https://Doi.Org/10.37669/Milliegitim.901692
  • Çakmak, F. (2021). Öğretmen adayları ve öğretmenlerin öğretmenlik ile ilgili metaforik algılarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 219-251. https://doi.org/10.35675/befdergi.726660
  • Çakmak, M. (2023). Derslerde metafor kullanımına ilişkin üniversite öğrencilerinin görüşleri (Beyin kavramı metaforu örneği). The Journal of International Educational Sciences, 10(34), 23-42. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.68177
  • Çelik, M. (2014). Öğrenme ve öğrenmeyi etkileyen faktörler. (Ed. R. Çeçen-Eroğul ve F. Yurtal). Eğitim psikolojisi el kitabı içinde, Mentis Yayıncılık.
  • Çetinkaya, S., & Eskici, M. (2018). Öğretmenlerin öğretmeye yönelik metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(24), 253-271 DOI: https://doi.org/10.29329/mjer.2018.147.14
  • Çengelci, T. (2007). Sosyal bilgiler dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 6(1), 62-75
  • Damla, Ç. İ. L., & Çelik, H. (2018). Ortaokul öğrencilerinin temel fizik kavramlarına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 206-225.
  • De Houwer, J., Barnes-Holmes, D., & Moors, A. (2013). What is learning? On the nature and merits of a functional definition of learning. Psychonomic Bulletin & Review, 20, 631-642. https://doi.org/10.3758/s13423-013-0386-3
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Filiz, K. O. Ç., Köksal, N., & Şendoğdu, M. (2002). Beyin temelli öğrenmenin yabancı dil öğretiminde yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 123-136.
  • Demircioğlu, G. (2023). Öğretmen adaylarının iletişim kavramına yönelik algıları: bir metafor analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 64-96. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1302022
  • Digilli, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geliştirdikleri benzeşimler (analojiler) üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Türkiye. https://doi.org/10.46778/goputeb.893674
  • Ömür, D., & Çakır, Ç. Ş. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen laboratuvarı kavramına yönelik metaforik algıları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 295-310. https://doi.org/10.47479/ihead.934886
  • Duman, B. (2013). Beyin temelli öğrenme platformu. Gülay Ekici. M. Güven (Ed.), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde, (s. 235-291). Pegem Akademi
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme. Pegem Akademi.
  • Durmaz, E., Zorluoğlu, S. L., & Okcu, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesine ilişkin metaforik algıları. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 12(1), 172-194. https://doi.org/10.17943/etku.983522
  • Dündar, S., Canan, S., Bulut, M., Özlü, Ö., & Kaçar, S. (2014). Problem çözme sürecinde beyin dalgalarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 1-23.
  • Eagleman, D. (2016). Beyin: Senin hikayen. Domingo.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Elden, M. (2003). Hedef kitle davranışlarını etkileyen psikolojik bir faktör olarak öğrenme: Öğrenme ve reklam ilişkisi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-29.
  • Ersoy, E., & Karal, Ö. (2012). Yapay sinir ağları ve insan beyni. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 188-205.
  • Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2013). Behaviorism, cognitivism, constructivism: Comparing critical features from an instructional design perspective. Performance Improvement Quarterly, 26(2), 43-71. Doi: https://doi.org/10.1002/piq.21143
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79. Doi: https://doi.org/10.18823/asiatefl.2015.12.3.3.61
  • Foster-Deffenbaugh, L. A. (1996). Brain research and its implications for educational practice. Doctoral Dissertation, Brigham Young University, Hawaii.
  • Güneş, A. M. (2023). Öğretmen adaylarının akıl ve zekâ oyunlarına yönelik metaforik algıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 424-435. https://doi.org/10.33206/mjss.1217646
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş., & Dalgıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97-121.
  • Han, F., & Demirbilek, N. (2022). Okul yöneticilerinin milli eğitim müdürlüğü kavramına ilişkin metaforik algıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 508-520. Doi: https://doi.org/10.33437/ksusbd.928724
  • İpekşen, S., & Zorlu, Y. (2022). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (17), 97-112. Doi: https://doi.org/10.20860/ijoses.1107986
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Turkish Studies, 9(2), 917-931. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6308
  • Kalra, M. B., & Baveja, B. (2012). Teacher thinking about knowledge, learning and learners: A metaphor analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 317-326. Doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.509
  • Koçak, G. (2020). Beyin araştırmalarının eğitime yansımaları: Geleceğin eğitimi üzerine. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(11), 1-16.
  • Korkmaz, M., & Çevik, M. S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin müdür kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 973-1002. Doi: https://doi.org/10.30831/akukeg.393339
  • Kıral, Y. E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Kızılaslan, B., & Yeşilyurt, E. (2021). Öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme ihtiyacı ile fen öğrenimine yönelimlerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Turkish Academic Studies-Turas, 2(3), 13-37. Doi: https://doi.org/10.54566/turas.1019826
  • Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. Doi: https://doi.org/10.1080/02601371003700584
  • Kövecses, Z. (2005). Methaphor in culture: Universality and variation. Cambridge, England: Cambridge University Press. Doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2006.03.003
  • Kövecses, Z. (2019). Perception and metaphor. Perception Metaphors, 19(327), 10-1075.
  • Küçükahmet, L. (1993). Öğretmen yetiştirme: Programları ve uygulamaları. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195-208. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0402_4
  • Lakoff, G., & Johson, M. (2005). Metaforlar, hayat, anlam ve dil (1.Baskı). (Gökhan Yavuz Demir, Çev.), Paradigma Yayıncılık.
  • Marope, P. T. M. (2016). Brain science, education, and learning: Making connections. Prospects, 46(2), 187-190. Doi https://doi.org/10.1007/s11125-017-9400-2
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap (1. Baskı). (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Akademi.
  • Morgan, G. (1997). Yönetim ve örgür teorilerinde metafor. (Gündüz Bulut, Çev.). MESS.
  • Mutlu, M. E. (2014). Öğrenme deneyimlerinin yorumlanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 21-45.
  • Mutlu, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi eğitiminde Kolb’un yaşantısal öğrenme yaklaşımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 15-29.
  • Nakiboğlu, C., & Yıldırım, Ş. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin metalik bağ ile ilgili algıları, metalik bağı tanımlamada kullandıkları metaforlar ve yaptıkları benzeşimler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-11. Doi: https://doi.org/10.21666/muefd.660211
  • Nectow, A. R., & Nestler, E. J. (2020). Viral tools for neuroscience. Nature Reviews Neuroscience, 21(12), 669-681. Doi: https://doi.org/10.1038/s41583-020-00382-z
  • Ojha, A., Gola, E., & Indurkhya, B. (2018). Are hybrid pictorial metaphors perceived more strongly than pictorial similes?. Metaphor and Symbol, 33(4), 253-266. Doi: https://doi.org/10.1080/10926488.2018.1549837
  • Orkun, M. A., & Bayırlı, A. (2019). Öğrenme stratejileri ve öğretimi. Maarif mektepleri. Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Öçal, M. F., & Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121. Doi: https://doi.org/10.17569/tojqi.288857
  • Özalemdar, I., & Yiğit, M. K. (2022). Biyoloji öğretmenlerinin virüs, hastalık ve aşı kavramlarına yönelik metaforik algıları. AKEV Akademi Dergisi, (89), 81-100.
  • Özbulat, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin öğrenmeye yönelik sorumluluk düzeylerinin ve okul motivasyonlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Türkiye.
  • Özdemir, S., & Sezgin, A. G. F. (2002). Etkili okullar ve ögretim liderligi. Kırgizistan Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 266-282.
  • Patton, M. Q. (2002). Nitel araştırmada yirmi yıllık gelişmeler: Kişisel, deneysel bir bakış açısı. Niteliksel Sosyal Hizmet, 1(3), 261-283. Doi: https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı). (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Serin, H. (2013). Beyin temelli öğrenme ve müfredat bazında öğrenci merkezlilik. Hayef Journal of Education, 9(2), 49-59.
  • Seyhan, B. (2020). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının demokrasi ve atatürkçülük kavramlarına yönelik metafor algıları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(12), 32-52.
  • Singh, K. (2010). Metaphor as a tool in educational leadership classrooms. Management in Education, 24(3), 127-131. Doi: https://doi.org/10.1177/0892020608090411
  • Soğukpınar, R., & Karışan, D. (2022). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik algılarının metafor ve öğrenci çizimleri yoluyla incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 217-249. Doi: https://doi.org/10.35675/befdergi.763096
  • Suarez, A. M. S., Martinez, M. E. M., & Mendoza, L. R. M. (2019). Brain and learning. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 128-135. DOI: https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n2.302
  • Stemler, S., (2000) “An overview of content analysis”, Practical Assessment, Research, and Evaluation, 7(1), 1-6. Doi: https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunmasi gereken özelliklerin öğretmen adaylarinin görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Toremen, F., & Dos, I. (2009). The metaphoric perceptions of primary school teachers on the concept of inspection. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(4), 1999-2012.
  • Tosun, İ. E., & İlkörücü, Ş. (2023). Fen eğitimi alanında yapılan beyin temelli öğrenme nitel çalışmalarının incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8, 86-101. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.8262393
  • TDK (2022, Mart 18). Türk Dil Kurumu sözlükleri: Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Rocha, E. A., Rocha, F., Deliberalli, I., De Andrade, J. B. C., Ricarte, I. F., Singhal, A. B., & Silva, G. S. (2021). Cerebral microembolism in ıntracerebral hemorrhage: a prospective case–control study. Neurocritical Care, 34, 547-556. Doi: https://doi.org/10.1007/s12028-020-01073-4
  • Ural, Ö., Aydemir, İ., Toker-Gökçe, A., & Öztoprak-Kavak, Z. (2016). Metaphorical perceptions of secondary school students and teachers about learning and teaching concepts. Journal of Teacher Education and Educators, 5(2), 131-153.
  • Uyar, F. K., Kurt, M., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Fen bilimleri öğretim programının (2018) beyin temelli öğrenme açısından incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 446-466.Doi: https://doi.org/10.56423/fbod.1367776
  • Uykun, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme motivasyonunu etkileyen faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Uzbay, İ. T. (2015). Beyni anlamak sadece nörobilim ile mümkün mü? Beyin yüzyılında nörolojik bilimlerden sosyal bilimlere yeni açılımlar, yeni yaklaşımlar. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (1), 119-155. Doi: https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.1.1.12
  • Üçüncü, G. (2017). Dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde beyin temelli öğrenme modelinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Üstünlüoğlu, E. (2007). Beyin temelli ögretime elestirel bir yaklaşım. Anadolu University Journal of Social Sciences, 7(2), 467-476.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, K., & Ertürk, R. (2019). Yönetici ve lider kavramlarına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir metafor çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1190-1216. Doi: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-574232
  • Worthock, J. M. M. (2002). Brain based learning principles applied to the teaching of basic cardiac code to associate degree nursing students using the human patient simulator. Unpublished doctoral dissertation, University of South Florida. St. Petersburg.
  • Wróbel, G. (2018). The structure of the brain and human behaviour. Pedagogy and Psychology of Sport, 4(1), 37–51. Doi: https://doi.org/10.12775/PPS.2018.004
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Fen Bilimleri Eğitimi
Yazarlar

Nazmiye Feyza Akyol Bozkurt 0009-0002-4530-297X

Tuğba Ulusoy 0000-0002-6617-8296

Seraceddin Levent Zorluoğlu 0000-0002-8958-0579

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyol Bozkurt, N. F., Ulusoy, T., & Zorluoğlu, S. L. (2024). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Metaforik Algılarının Belirlenmesi: Beyin, Öğrenme ve Beyin-Öğrenme Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 187-218.