Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri

Yıl 2024, , 2507 - 2532, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1498980

Öz

Bu araştırmada, sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan sanat eğitimi derslerinin okul uygulamalarındaki yeterliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın verilerini elde etmek amacıyla katılımcılar ile odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yaşları 21-24 arasında (ortalama yaş=22,35) değişmekte ve 18 kadın 2 erkekten oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sorularının her biri tema olarak belirlenmiş, temalar altında alt tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırmada, özellikle görsel sanatlar eğitimi dersinin sekizinci yarıyılda verilmesinden dolayı sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde ders planı hazırlama, sınıf yönetimi, konu bilgisi ve sanatsal uygulamalar noktasında bazı problemler yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alter, F., Hays, T. ve O’Hara, R. (2009). The Challenges of Implementing Primary Arts Education: What our Teachers Say. Australasian Journal of Early Childhood, 34(4), 22-30. https://doi.org/10.1177/183693910903400404.
  • Artut, K. (2010). Sanat eğitiminde özel öğretim yöntemlerine giriş. Artut, K. (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri (s. 3-28) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2016). Üretici bir etkinlik alanı olarak sanat eğitiminin toplumsal gerekliliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 290-296. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/28.engin_aslan.pdf.
  • Avşar, P. (2010). Sınıf öğretmeninin yürüttüğü görsel sanatlar dersi: Öğretme ve öğrenme sürecine yönelik nitel bir araştırma (Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aykaç, M. (2013). Sanat eserlerini incelemede yaratıcı drama yönteminin kullanımına ilişkin katılımcı görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 181-191. https://doi.org/10.17860/efd.47794.
  • Buyurgan, S., ve Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, W. J. (2020). Eğitim araştırmaları. Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesi. (A. Avcu, D. Eryiğit, D. Dinçer, E. Bakiler, G. Alçekiç Yaman, H. Ekşi, H. Çelik, İ. Karsantik, M. Tuncel, M. Başman, N. Yaman, S. Kardaş, S. Doğan, S. Çakır, Ş. Tatık, Y. Karsantik, Çev.). İstanbul: Edam.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: Öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 768-791. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.13m.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). A Qualitative Interview Method: Focus Group Interview. Journal of Theoretical Educational Science, 4(1), 95-107. https://dergipark.org.tr/en/pub/akukeg/issue/29342/313994#article_cite.
  • Diğler, M. ve Atalay, M. C. (2016, Mayıs). İlkokul öğrencileri için görsel sanatlar dersinin önemi ve öğretmenlerin alan bilgisi yetkinlikleri. 15. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Fischer, E. (2020). Sanatın gerekliliği (Çev. Çapan, C.). İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (2), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26132/275251#article_cite.
  • Krueger, R. A. & Casey, M. A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2018). Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Görsel Sanatlar Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018121111026326-GORSEL%20SANATLAR.pdf.
  • Merriam, B. S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pagem Akademi.
  • Özsoy, V. ve Alakuş, O. A. (2017). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Rabiee, F. (2004). Focus-group interview and data analysis. Proceedings of the Nutrition Society, 63, 655-660. https://doi:10.1079/PNS2004399.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 117-140.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil, 5(23), 865-878. DOI: 10.7816/idil-05-23-05.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılmaz, M. (2010). Görsel sanatlarda teknik ve yöntemler. Artut, K. (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri (s. 251-298) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yolcu, E. (2020). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Tuna, S. ve Alakuş A.O.(Ed.), Görsel sanatlar öğretimi (s. 117-131) içinde. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Yüksek öğretim kurumu resim-iş öğretmenliği lisans programı.
  • YÖK (2018). Yüksek öğretim kurumu sınıf öğretmenliği lisans programı.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1483-1499. DOI: 10.7816/ulakbilge-06-29-10.

Opinions of Prospective Primary School Teachers on the Adequacy of Art Education Courses in School Practicum

Yıl 2024, , 2507 - 2532, 30.12.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1498980

Öz

In this study, it was aimed to reveal the opinions of prospective primary school teachers about the adequacy of art education courses in the undergraduate program of primary school teaching in school practices. The research was designed according to the qualitative research model. Focus group interviews were conducted with the participants to obtain the study's data. The ages of the participants ranged between 21-24 years (mean age=22.35) and consisted of 18 women and 2 men. The content analysis method was used to analyze the data. Each research question was identified as a theme, and sub-themes and codes were created under the themes. In the research, it was concluded that some problems were encountered in lesson plan preparation, classroom management, subject knowledge and artistic practices during the teaching practice process of the classroom teacher candidates, especially since the visual arts education course was given in the eighth semester.

Kaynakça

  • Alter, F., Hays, T. ve O’Hara, R. (2009). The Challenges of Implementing Primary Arts Education: What our Teachers Say. Australasian Journal of Early Childhood, 34(4), 22-30. https://doi.org/10.1177/183693910903400404.
  • Artut, K. (2010). Sanat eğitiminde özel öğretim yöntemlerine giriş. Artut, K. (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri (s. 3-28) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2016). Üretici bir etkinlik alanı olarak sanat eğitiminin toplumsal gerekliliği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 290-296. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/28.engin_aslan.pdf.
  • Avşar, P. (2010). Sınıf öğretmeninin yürüttüğü görsel sanatlar dersi: Öğretme ve öğrenme sürecine yönelik nitel bir araştırma (Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aykaç, M. (2013). Sanat eserlerini incelemede yaratıcı drama yönteminin kullanımına ilişkin katılımcı görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 181-191. https://doi.org/10.17860/efd.47794.
  • Buyurgan, S., ve Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, W. J. (2020). Eğitim araştırmaları. Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesi. (A. Avcu, D. Eryiğit, D. Dinçer, E. Bakiler, G. Alçekiç Yaman, H. Ekşi, H. Çelik, İ. Karsantik, M. Tuncel, M. Başman, N. Yaman, S. Kardaş, S. Doğan, S. Çakır, Ş. Tatık, Y. Karsantik, Çev.). İstanbul: Edam.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: Öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 768-791. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.13m.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). A Qualitative Interview Method: Focus Group Interview. Journal of Theoretical Educational Science, 4(1), 95-107. https://dergipark.org.tr/en/pub/akukeg/issue/29342/313994#article_cite.
  • Diğler, M. ve Atalay, M. C. (2016, Mayıs). İlkokul öğrencileri için görsel sanatlar dersinin önemi ve öğretmenlerin alan bilgisi yetkinlikleri. 15. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Fischer, E. (2020). Sanatın gerekliliği (Çev. Çapan, C.). İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (2), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26132/275251#article_cite.
  • Krueger, R. A. & Casey, M. A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2018). Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı Görsel Sanatlar Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018121111026326-GORSEL%20SANATLAR.pdf.
  • Merriam, B. S. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pagem Akademi.
  • Özsoy, V. ve Alakuş, O. A. (2017). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Rabiee, F. (2004). Focus-group interview and data analysis. Proceedings of the Nutrition Society, 63, 655-660. https://doi:10.1079/PNS2004399.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 117-140.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil, 5(23), 865-878. DOI: 10.7816/idil-05-23-05.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Yılmaz, M. (2010). Görsel sanatlarda teknik ve yöntemler. Artut, K. (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri (s. 251-298) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yolcu, E. (2020). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Tuna, S. ve Alakuş A.O.(Ed.), Görsel sanatlar öğretimi (s. 117-131) içinde. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Yüksek öğretim kurumu resim-iş öğretmenliği lisans programı.
  • YÖK (2018). Yüksek öğretim kurumu sınıf öğretmenliği lisans programı.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1483-1499. DOI: 10.7816/ulakbilge-06-29-10.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İlköğretim, Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruhi Çay 0000-0003-4587-0918

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çay, R. (2024). Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(3), 2507-2532. https://doi.org/10.17152/gefad.1498980
AMA Çay R. Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. GEFAD. Aralık 2024;44(3):2507-2532. doi:10.17152/gefad.1498980
Chicago Çay, Ruhi. “Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44, sy. 3 (Aralık 2024): 2507-32. https://doi.org/10.17152/gefad.1498980.
EndNote Çay R (01 Aralık 2024) Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 3 2507–2532.
IEEE R. Çay, “Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri”, GEFAD, c. 44, sy. 3, ss. 2507–2532, 2024, doi: 10.17152/gefad.1498980.
ISNAD Çay, Ruhi. “Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44/3 (Aralık 2024), 2507-2532. https://doi.org/10.17152/gefad.1498980.
JAMA Çay R. Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. GEFAD. 2024;44:2507–2532.
MLA Çay, Ruhi. “Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 44, sy. 3, 2024, ss. 2507-32, doi:10.17152/gefad.1498980.
Vancouver Çay R. Sanat Eğitimi Derslerinin Okul Uygulamalarındaki Yeterliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. GEFAD. 2024;44(3):2507-32.