Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, , 323 - 340, 20.03.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.418978

Öz

Kaynakça

  • Alabay, E. (2015). Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin ebeveynlik tutumlarının incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1 (2), 156-174.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Chandramuki, İ., Shastry, V. K. & Vranda, M. N. (2012). Attitudes of Parents towards Children with Specific Learning Disabilities, www.dcidj.org, 23 (1), 63-69.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Ahmet Yesevi Üniversitesi Dergisi, 37, 155–174.
  • Demir, S. (2015). Ebeveyn yetkinliğinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (29), 133-148.
  • Eisenberg, N., Zhou, Q, Losoya, S. H., Fabes, R. A., Shepard, S.A., Murphy, B. C., Reiser, M., Guthrie, I. K. & Cumberland, A. (2003). The relations fo parenting, iffortful control and ego control to children’s emotional expressivity, Child Development, 74 (3), 875-895.
  • Ersoy, E. (2015). Assessment of adolescent perception on parental attitudes on different variables. Journal of Education and Training Studies, 3 (1), 165-176.
  • Grusec, J. E. & Danyliuk, T. (2014). Parents’attitudes and beliefs: their ımpact on children’s development. Encylopedia on Early Childhood Development. http://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/parents-attitudes-and-beliefs-their-impact-childrens-development adresinden erişilmiştir.
  • Güler Yıldız, T. (2017). Ailenin tanımı, tarihsel gelişimi ve aile çeşitleri, Güler Yıldız, T. (Ed.), Anne Baba Eğitimi (1-14) içinde. Ankara: Anı Yayınevi.
  • Günalp, A. (2007). Farklı anne-baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği) (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitisü, Konya.
  • İnci, M.A. & Deniz, Ü. (2015). Baba tutumları ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, doğum sırası ve kardeş sayısı değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Özel sayı, 1-9.
  • Kesicioğlu, O. S. (2015). Çocuk ruh sağlığıyla ilgili kuramlar. Aydoğan, Y. & Gültekin Akduman, G. (Ed.), Çocuk ruh sağlığı (s. 25-40) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kırman, A. & Doğan, Ö. (2017). Anne-baba çocuk ilişkileri: bir meta-sentez çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4 (1), 28-49.
  • McFarland, A.L, Hammond, D. E., Zajicek, J. M. & Waliczek, T. M. (2011). Growing minds: the development of an ınstrument to measure parental attitude toward nature and their child’s outdoor recreation, Horttechnology, 21 (2), 225-229.
  • Öngider, N. (2013). Anne-baba ile okul öncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (4), 420-440.
  • Özbey, S. (2015). Çocuklarda uyum ve davranış problemleri. Aydoğan, Y. & Gültekin Akduman, G. (Ed.), Çocuk ruh sağlığı (s. 173-188) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Özyürek, A. (2017a). Anne-Baba Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesi. Karabük Üniversitesi BAP tarafından desteklenen KBÜ-BAP-16/1-KP-073 no’lu proje. 13.05.2016-20.09.2017.
  • Özyürek, A. (2017b). İlkokul dönemi çocuğa sahip anne-babalara yönelik “eşlerin çocuk yetiştirme tutumlarını değerlendirme ölçeği” geliştirme çalışması. 1.Uluslararası İpekyolu Akademik Çalışmalar Sempozyumu (ISSAS) Bildiri Tam Metin Kitabı (ss.39-45). 21-23 Eylül 2017, Nevşehir.
  • Rodriguez, M. C. (2003). Parental discipline and abuse potential affects on child depression, anxiety and attiributions. Journal of Mariage and Family, 65 (Nov.), 809-817.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Atli, S. & Şahin, B. K. (2015). Okul öncesi dönem: Anne-baba tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 972-991.
  • Şanlı, D. & Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerinde kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8 (4), 240-246.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu (e-kitap). http://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_Ölçek_Hazırlama_Kılavuzu adresinden erişilmiştir.
  • Yüksek Usta, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarda davranış problemlerinin anne-çocuk ve öğretmen çocuk ilişkileri açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki

Yıl 2019, , 323 - 340, 20.03.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.418978

Öz

Bu çalışmada, çocuğu ilkokula giden ebeveynlerin çocuk
yetiştirmeye yönelik görüş ve tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
grubunu, çocuğu ilkokula devam eden 96 anne ve 96 baba olmak üzere 192 ebeveyn
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Özyürek (2017) tarafından geliştirilen
Çocuk Yetiştirmeye İlişkin Anne-Baba Görüşleri Ölçeği,
“Anne-Baba Tutum Ölçeği
ve Eşlerin Çocuk
Yetiştirmeye Yönelik Tutumları Ölçeği B Formları kullanılmıştır. Verilerin
analizinde tek yönlü varyans analizi ve Pearson Korelasyon katsayısından
yararlanılmıştır. Sonuç olarak; a
nne ve babaların yaşı ile çocuk
yetiştirmeye yönelik görüşleri arasında, babaların yaşı ile aşırı hoşgörülü
tutumları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Anne ve baba öğrenim durumuyla
çocuk yetiştirmeye yönelik görüşleri arasında, babaların öğrenim durumuyla
çocuk yetiştirme tutumları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Profesyonel
meslek grubundaki babaların çocuk yetiştirmeye yönelik görüşlerinin daha olumlu
olduğu, işçi babaların aşırı hoşgörülü tutumlarının daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Genel olarak anne ve babaların kendi çocuk yetiştirme
tutumlarına ilişkin görüşleriyle eşlerinin görüşlerinin birbirini desteklediği
dikkat çekmiştir. Ancak, anneler kendilerini çocuklarına karşı demokratik tutum
sergiliyor olarak değerlendirdiğinde, eşlerinin aynı görüşte olmadığı
saptanmıştır.

Kaynakça

  • Alabay, E. (2015). Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin ebeveynlik tutumlarının incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1 (2), 156-174.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Chandramuki, İ., Shastry, V. K. & Vranda, M. N. (2012). Attitudes of Parents towards Children with Specific Learning Disabilities, www.dcidj.org, 23 (1), 63-69.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Ahmet Yesevi Üniversitesi Dergisi, 37, 155–174.
  • Demir, S. (2015). Ebeveyn yetkinliğinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (29), 133-148.
  • Eisenberg, N., Zhou, Q, Losoya, S. H., Fabes, R. A., Shepard, S.A., Murphy, B. C., Reiser, M., Guthrie, I. K. & Cumberland, A. (2003). The relations fo parenting, iffortful control and ego control to children’s emotional expressivity, Child Development, 74 (3), 875-895.
  • Ersoy, E. (2015). Assessment of adolescent perception on parental attitudes on different variables. Journal of Education and Training Studies, 3 (1), 165-176.
  • Grusec, J. E. & Danyliuk, T. (2014). Parents’attitudes and beliefs: their ımpact on children’s development. Encylopedia on Early Childhood Development. http://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/parents-attitudes-and-beliefs-their-impact-childrens-development adresinden erişilmiştir.
  • Güler Yıldız, T. (2017). Ailenin tanımı, tarihsel gelişimi ve aile çeşitleri, Güler Yıldız, T. (Ed.), Anne Baba Eğitimi (1-14) içinde. Ankara: Anı Yayınevi.
  • Günalp, A. (2007). Farklı anne-baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği) (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitisü, Konya.
  • İnci, M.A. & Deniz, Ü. (2015). Baba tutumları ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, doğum sırası ve kardeş sayısı değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Özel sayı, 1-9.
  • Kesicioğlu, O. S. (2015). Çocuk ruh sağlığıyla ilgili kuramlar. Aydoğan, Y. & Gültekin Akduman, G. (Ed.), Çocuk ruh sağlığı (s. 25-40) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kırman, A. & Doğan, Ö. (2017). Anne-baba çocuk ilişkileri: bir meta-sentez çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4 (1), 28-49.
  • McFarland, A.L, Hammond, D. E., Zajicek, J. M. & Waliczek, T. M. (2011). Growing minds: the development of an ınstrument to measure parental attitude toward nature and their child’s outdoor recreation, Horttechnology, 21 (2), 225-229.
  • Öngider, N. (2013). Anne-baba ile okul öncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (4), 420-440.
  • Özbey, S. (2015). Çocuklarda uyum ve davranış problemleri. Aydoğan, Y. & Gültekin Akduman, G. (Ed.), Çocuk ruh sağlığı (s. 173-188) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Özyürek, A. (2017a). Anne-Baba Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesi. Karabük Üniversitesi BAP tarafından desteklenen KBÜ-BAP-16/1-KP-073 no’lu proje. 13.05.2016-20.09.2017.
  • Özyürek, A. (2017b). İlkokul dönemi çocuğa sahip anne-babalara yönelik “eşlerin çocuk yetiştirme tutumlarını değerlendirme ölçeği” geliştirme çalışması. 1.Uluslararası İpekyolu Akademik Çalışmalar Sempozyumu (ISSAS) Bildiri Tam Metin Kitabı (ss.39-45). 21-23 Eylül 2017, Nevşehir.
  • Rodriguez, M. C. (2003). Parental discipline and abuse potential affects on child depression, anxiety and attiributions. Journal of Mariage and Family, 65 (Nov.), 809-817.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Atli, S. & Şahin, B. K. (2015). Okul öncesi dönem: Anne-baba tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 972-991.
  • Şanlı, D. & Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerinde kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8 (4), 240-246.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu (e-kitap). http://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_Ölçek_Hazırlama_Kılavuzu adresinden erişilmiştir.
  • Yüksek Usta, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarda davranış problemlerinin anne-çocuk ve öğretmen çocuk ilişkileri açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Özyürek 0000-0002-3083-7202

İsa Özkan Bu kişi benim

Nadire Ferah Yavuz Bu kişi benim

Zuhal Begde Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özyürek, A., Özkan, İ., Yavuz, N. F., Begde, Z. (2019). Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 323-340. https://doi.org/10.17152/gefad.418978
AMA Özyürek A, Özkan İ, Yavuz NF, Begde Z. Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki. GEFAD. Mart 2019;39(1):323-340. doi:10.17152/gefad.418978
Chicago Özyürek, Arzu, İsa Özkan, Nadire Ferah Yavuz, ve Zuhal Begde. “Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş Ve Tutumları Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, sy. 1 (Mart 2019): 323-40. https://doi.org/10.17152/gefad.418978.
EndNote Özyürek A, Özkan İ, Yavuz NF, Begde Z (01 Mart 2019) Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 1 323–340.
IEEE A. Özyürek, İ. Özkan, N. F. Yavuz, ve Z. Begde, “Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki”, GEFAD, c. 39, sy. 1, ss. 323–340, 2019, doi: 10.17152/gefad.418978.
ISNAD Özyürek, Arzu vd. “Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş Ve Tutumları Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/1 (Mart 2019), 323-340. https://doi.org/10.17152/gefad.418978.
JAMA Özyürek A, Özkan İ, Yavuz NF, Begde Z. Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki. GEFAD. 2019;39:323–340.
MLA Özyürek, Arzu vd. “Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş Ve Tutumları Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 39, sy. 1, 2019, ss. 323-40, doi:10.17152/gefad.418978.
Vancouver Özyürek A, Özkan İ, Yavuz NF, Begde Z. Çocuğu İlkokula Devam Eden Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Görüş ve Tutumları Arasındaki İlişki. GEFAD. 2019;39(1):323-40.