BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, , 563 - 582, 16.03.2015
https://doi.org/10.17152/gefad.85597

Öz

Early diagnosis of the children with prelingual hearing loss (CPHL) is important for maintenance of developmental steps. Gazi Early Childhood Assessment Tool (GEÇDA) has been developed for the assessment of developmental areas during early childhood. Our purpose was to evaluate its sensitivity to hearing-thresholds, durations of diagnosis, device- use and special education in CPHL. We included 40 CPHL and 40 controls, and observed that CPHL were classified in lowlimit of all areas. The worse hearing is the lower linguistic, cognitive and psychomotorscores are. Additionally when the duration of special education and device-use increases, the scores in the developmental areas are higher. Hence, we may conclude that GEÇDA is practical tool for evaluation of developmental steps in CPHL

Kaynakça

  • Akdaş, F.V. (2007). Çocuklarda Sensorinöral İşitme Kayıpları. Yayımlandığı Kitap O. Çelik (Editör). KBB Hastalıkları ve Baş Boyun Cerrahisi (63-75). İzmir: Asya Tıp Kitapevi.
  • Alpas, B., Akçakın, M. (2002). Vineland Uyum Davranış Ölçeği: Türk Çocukları (0-47ay) için Uyarlama, Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Ankara Üniversitesi.
  • Apuzzo, H.L., Yoshinaga- Itano, C. (1995). Early Identification of Infants with Significant Hearing Loss on the Minnesota Child Development Inventory. Seminers of Hearing, 16, 124-139.
  • American Speech- Language-Hearing Association (ASHA), 2010. Type, Degree, and Configuration of Hearing Loss. Available from http://www.asha.org/
  • Barmak, E. (2010). İşitme Engelinin Erken Tanısının Gelişim Alanlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Belgin, E. (1992). Ülkemizde işitme kayıplarının nedenleri- özel eğitim yaklaşımları. Özel Eğitim Dergisi, 1(2), 6-7.
  • Bolat, H., Bebitoğlu, FG., Özbaş,S., Altınsu, AT., Kose, MR. (2009) National newborn hearing screening program in Turkey: Struggles and Implementations between 2004 and 2008. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology; 73(12), 1621-3.
  • Can, E. (2009). İşitme Kayıplı Türk Çocuklarında Alıcı ve İfade Edici Dil Becerilerinin Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cole, E.B. (1992). Promoting Emerging Speech in Birth to 3 Year-Old Hearing İmpaired Children. The Volta Review, 94, 63-77.
  • Cone – Wessan, B. (2003). Screening and Assesment of Hearing Loss in Infants. Yayımlandığı kitiap M.Spencer, P.E., Marschark (Editörler), Oxford Handbook of Deaf Studies, Language and Education (420). New York: Oxford University.
  • Çelikgün, B. (2011). Erken ve Geç İmplante Olan Çocuklarda Okuma, Konuşma ve Dil Gelişiminin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dienfendorf, A.O. (2002). Detection and Assesment of Hearing Loss in Infants and Children. Yayınlandığı Kitap J. Katz (Editör). Handbook of Clinical Audiology, (469). USA: Lipincott Willms & Wilkins.
  • Ege, P.(1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 1(4), 3-10.
  • Elffenbein, J.L., Hardin – Jones, M.A ve Davis, J.M. (1994). Oral Communication Skills of Chidren Who are Hard of Hearing. Journal of Speech & Hearing Research, 37, 216-226.
  • Garablı, H. (2008). İşitme Kaybı Riski Taşıyan Bebeklerde İşitme Taraması Protokolü. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Genç, A.G., Ertürk, B.B., Belgin, E. (2005). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 109–118.
  • Gündüz, S. (2011). 4-6 Yaş Grubu Erken ve Geç İmplantlı Çocukların Dil Gelişimlerinin 4-6 Yaş Grubu Normal İşitmeye Sahip Çocukların Dil Gelişimleri ile Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Halpin, K.S., Smith, K.Y., ve Chertoff, M.E. (2010). Effects of Universal Newborn Hearing Screening on early Intervention Program for children with Hearing loss, Birth to 3 Yr of Age. American Academia of Audiohy, 21, 169-175.
  • Hepper, P.G. ve Shahidullah, B.S. (1994). Development of Fetal Hearing. Archives of Disease of Children 71, 81-87.
  • Horn, D.L., Pison, D.B. ve Miyamoto, R.T. (2006). Divergence of Fine and Gross Motor Skills in Prelingually Deaf Children: Implicatıons For Cochlear Implantatıon. The Laryngoscope, 116(8), 1500-1506.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2007). Çocuklarda işitme kaybının erken tanısının önemi ve Türkiye’de Ulusal Yenidoğan İşitme Tarama Programı. Türkiye Klinikleri-Pediatrik Bilimler. Pediatrik KBB Özel Sayısı 12(3), 52-66.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2008). İşitme Engellilerin Türkiye’deki Durumu ve Sorunları – Yenidoğan İşitme Taraması Eğitim Kitabı (s-21-34). Ankara: T.C Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Basımevi.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2012). Türkiye’de İşitme Kayıplarının ve İşitme Engelinin Genel Görünümü. Türkiye Klinikleri J E.N.T. – Special Topics, 5(2), 1-10.
  • Kiese-Himmel, C. ve Reeh, M. (2006). Assesment of Expressive Vocabulary You Outcomes Hearing Impaired Children With Hearing Aids: Do Billaterally Hearing Impaıred Children Catchup? Journal of Laryngology & Otology, 120(8), 619-626.
  • McLoughlin, J.A. ve Lewis, R.B. (2002). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ölçümlenmesi. (Çev. F.Gencer). Ankara: Gündüz Yayınevi.
  • Özcebe, E., Sevinç, S. ve Belgin, E. (2005). The ages of suspicion, identification, amplification and intervention in children with hearing loss. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 69(8), 1081-1087.
  • Savaşır, I., Sezgin, N., Erol, N. (2005). Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı (3. baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Şahlı, A.S. ve Belgin, E. (2011). Ülkemizde işitme kayıplı çocukların profili ve tedavi yaklaşımları. Hacettepe Tıp Dergisi, 42(2), 82-87.
  • Temel F., Ersoy Ö., Avcı N. ve Turla A.(2004). Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı. Ankara:Rekmay Ltd. Şti.
  • Vikki F. Howard., Betty Williams., Cherly, E. Lepper (2011). Very Young Children with Speech Needs ,(4. Baskıdan Çeviri. Çeviri Editörü: Gönül Akçamete).
  • Vohr, B., Jodoin - Krauzyk, J., Tucker, R., Johnson, M.J., Topol, D. ve Ahlgren , M. (2009). Early Language Outcomes of Early Identified Infants With Parmanent Hearing Loss at 12 to 16 Months of Age Pediatrics, 122, 535-544.
  • Yalaz, K., Anlar, B. ve Bayoğlu, B. (2009). Denver II Gelişimsel Tarama Testi, Türk Çocukları Standardizasyonu”. Ankara:Gelişimsel Çocuk Nöroloji Derneği.
  • Yoshinaga – Itano C, Sedey, A.L., Coulter, D.K. ve Mehl, A.L. (1998). Language of early- and later-identified children with hearing loss. Pediatrics, 102, 1161 -1171.
  • Yoshinaga – Itano, C. ve Apuzzo, H.L. (1998). The development of deaf and hard of hearing children identified early through the high-risk registry. American Annals of the Deaf, 143 (5), 16-24
  • Yoshinaga–Itano, C. (2003). From Screening to Early Identification and Intervention: Discovering Predictors to Successful Outcomes for Children With Significant Hearing Loss. Journal of Deaf Studies & Deaf Education, 8(1):11-30.
  • Zhang, F.H., Jin, X.M., Shen X.M., Wu, H. ( 2006). The Efficacy of Early Interventıon for Infants and Toddlers with Hearing Loss. Zhanghua, Yi, Xue Za Zhi, 86(40), 2836-2840.
  • Şahin-Zeteroğlu, E. (2006). 25-72 Aylar Arasındaki Otistik Çocukların Gelişimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi

Yıl 2014, , 563 - 582, 16.03.2015
https://doi.org/10.17152/gefad.85597

Öz

Prelingual işitme kayıplılarda, erken tanı ve müdahale, gelişim alanlarında işiten yaşıtlarını yakalamalarını sağlar. Amacımız 1-72 aylık çocuklarda gelişimin değerlendirilebilmesi için geliştirilen Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı (GEÇDA)’nın işitme kayıplılarda kullanılıp kullanılamayacağını ve GEÇDA puanlarıyla işitme eşikleri, tanı, cihaz kullanma ve özel eğitim sürelerinin ilişkisini incelemektir. Çalışmaya 40 işitme kayıplı ve 40 kontrol grubu çocuk alınmıştır. Sonuçlar işitme kayıplıların her alanda daha fazla alt sınırda olduğunu göstermiştir. Ayrıca işitme kötüleştikçe dil, bilişsel ve psikomotor puanlar düşmekte, özellikle özel eğitim ve işitme cihazı kullanma süreleri arttıkça gelişim alanlarındaki puanlar artmaktadır. Bu sonuçlar GEÇDA’nın işitme kayıplıların gelişimsel alanlarının takibinde kullanılabileceği konusunda ümit vericidir.

Kaynakça

  • Akdaş, F.V. (2007). Çocuklarda Sensorinöral İşitme Kayıpları. Yayımlandığı Kitap O. Çelik (Editör). KBB Hastalıkları ve Baş Boyun Cerrahisi (63-75). İzmir: Asya Tıp Kitapevi.
  • Alpas, B., Akçakın, M. (2002). Vineland Uyum Davranış Ölçeği: Türk Çocukları (0-47ay) için Uyarlama, Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Ankara Üniversitesi.
  • Apuzzo, H.L., Yoshinaga- Itano, C. (1995). Early Identification of Infants with Significant Hearing Loss on the Minnesota Child Development Inventory. Seminers of Hearing, 16, 124-139.
  • American Speech- Language-Hearing Association (ASHA), 2010. Type, Degree, and Configuration of Hearing Loss. Available from http://www.asha.org/
  • Barmak, E. (2010). İşitme Engelinin Erken Tanısının Gelişim Alanlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Belgin, E. (1992). Ülkemizde işitme kayıplarının nedenleri- özel eğitim yaklaşımları. Özel Eğitim Dergisi, 1(2), 6-7.
  • Bolat, H., Bebitoğlu, FG., Özbaş,S., Altınsu, AT., Kose, MR. (2009) National newborn hearing screening program in Turkey: Struggles and Implementations between 2004 and 2008. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology; 73(12), 1621-3.
  • Can, E. (2009). İşitme Kayıplı Türk Çocuklarında Alıcı ve İfade Edici Dil Becerilerinin Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cole, E.B. (1992). Promoting Emerging Speech in Birth to 3 Year-Old Hearing İmpaired Children. The Volta Review, 94, 63-77.
  • Cone – Wessan, B. (2003). Screening and Assesment of Hearing Loss in Infants. Yayımlandığı kitiap M.Spencer, P.E., Marschark (Editörler), Oxford Handbook of Deaf Studies, Language and Education (420). New York: Oxford University.
  • Çelikgün, B. (2011). Erken ve Geç İmplante Olan Çocuklarda Okuma, Konuşma ve Dil Gelişiminin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Dienfendorf, A.O. (2002). Detection and Assesment of Hearing Loss in Infants and Children. Yayınlandığı Kitap J. Katz (Editör). Handbook of Clinical Audiology, (469). USA: Lipincott Willms & Wilkins.
  • Ege, P.(1994). Çocuklarda Dil Bozuklukları ve Okul Başarısı. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 1(4), 3-10.
  • Elffenbein, J.L., Hardin – Jones, M.A ve Davis, J.M. (1994). Oral Communication Skills of Chidren Who are Hard of Hearing. Journal of Speech & Hearing Research, 37, 216-226.
  • Garablı, H. (2008). İşitme Kaybı Riski Taşıyan Bebeklerde İşitme Taraması Protokolü. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Genç, A.G., Ertürk, B.B., Belgin, E. (2005). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 109–118.
  • Gündüz, S. (2011). 4-6 Yaş Grubu Erken ve Geç İmplantlı Çocukların Dil Gelişimlerinin 4-6 Yaş Grubu Normal İşitmeye Sahip Çocukların Dil Gelişimleri ile Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Halpin, K.S., Smith, K.Y., ve Chertoff, M.E. (2010). Effects of Universal Newborn Hearing Screening on early Intervention Program for children with Hearing loss, Birth to 3 Yr of Age. American Academia of Audiohy, 21, 169-175.
  • Hepper, P.G. ve Shahidullah, B.S. (1994). Development of Fetal Hearing. Archives of Disease of Children 71, 81-87.
  • Horn, D.L., Pison, D.B. ve Miyamoto, R.T. (2006). Divergence of Fine and Gross Motor Skills in Prelingually Deaf Children: Implicatıons For Cochlear Implantatıon. The Laryngoscope, 116(8), 1500-1506.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2007). Çocuklarda işitme kaybının erken tanısının önemi ve Türkiye’de Ulusal Yenidoğan İşitme Tarama Programı. Türkiye Klinikleri-Pediatrik Bilimler. Pediatrik KBB Özel Sayısı 12(3), 52-66.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2008). İşitme Engellilerin Türkiye’deki Durumu ve Sorunları – Yenidoğan İşitme Taraması Eğitim Kitabı (s-21-34). Ankara: T.C Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Basımevi.
  • Kemaloğlu, Y.K. (2012). Türkiye’de İşitme Kayıplarının ve İşitme Engelinin Genel Görünümü. Türkiye Klinikleri J E.N.T. – Special Topics, 5(2), 1-10.
  • Kiese-Himmel, C. ve Reeh, M. (2006). Assesment of Expressive Vocabulary You Outcomes Hearing Impaired Children With Hearing Aids: Do Billaterally Hearing Impaıred Children Catchup? Journal of Laryngology & Otology, 120(8), 619-626.
  • McLoughlin, J.A. ve Lewis, R.B. (2002). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ölçümlenmesi. (Çev. F.Gencer). Ankara: Gündüz Yayınevi.
  • Özcebe, E., Sevinç, S. ve Belgin, E. (2005). The ages of suspicion, identification, amplification and intervention in children with hearing loss. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 69(8), 1081-1087.
  • Savaşır, I., Sezgin, N., Erol, N. (2005). Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı (3. baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Şahlı, A.S. ve Belgin, E. (2011). Ülkemizde işitme kayıplı çocukların profili ve tedavi yaklaşımları. Hacettepe Tıp Dergisi, 42(2), 82-87.
  • Temel F., Ersoy Ö., Avcı N. ve Turla A.(2004). Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı. Ankara:Rekmay Ltd. Şti.
  • Vikki F. Howard., Betty Williams., Cherly, E. Lepper (2011). Very Young Children with Speech Needs ,(4. Baskıdan Çeviri. Çeviri Editörü: Gönül Akçamete).
  • Vohr, B., Jodoin - Krauzyk, J., Tucker, R., Johnson, M.J., Topol, D. ve Ahlgren , M. (2009). Early Language Outcomes of Early Identified Infants With Parmanent Hearing Loss at 12 to 16 Months of Age Pediatrics, 122, 535-544.
  • Yalaz, K., Anlar, B. ve Bayoğlu, B. (2009). Denver II Gelişimsel Tarama Testi, Türk Çocukları Standardizasyonu”. Ankara:Gelişimsel Çocuk Nöroloji Derneği.
  • Yoshinaga – Itano C, Sedey, A.L., Coulter, D.K. ve Mehl, A.L. (1998). Language of early- and later-identified children with hearing loss. Pediatrics, 102, 1161 -1171.
  • Yoshinaga – Itano, C. ve Apuzzo, H.L. (1998). The development of deaf and hard of hearing children identified early through the high-risk registry. American Annals of the Deaf, 143 (5), 16-24
  • Yoshinaga–Itano, C. (2003). From Screening to Early Identification and Intervention: Discovering Predictors to Successful Outcomes for Children With Significant Hearing Loss. Journal of Deaf Studies & Deaf Education, 8(1):11-30.
  • Zhang, F.H., Jin, X.M., Shen X.M., Wu, H. ( 2006). The Efficacy of Early Interventıon for Infants and Toddlers with Hearing Loss. Zhanghua, Yi, Xue Za Zhi, 86(40), 2836-2840.
  • Şahin-Zeteroğlu, E. (2006). 25-72 Aylar Arasındaki Otistik Çocukların Gelişimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İşıl Oran

Yusuf Kemaloğlu Bu kişi benim

Çağıl Gökdoğan

Bülent Gündüz

Cumhur Bilgin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Oran, İ., Kemaloğlu, Y., Gökdoğan, Ç., Gündüz, B., vd. (2015). İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 563-582. https://doi.org/10.17152/gefad.85597
AMA Oran İ, Kemaloğlu Y, Gökdoğan Ç, Gündüz B, Bilgin C. İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi. GEFAD. Nisan 2015;34(3):563-582. doi:10.17152/gefad.85597
Chicago Oran, İşıl, Yusuf Kemaloğlu, Çağıl Gökdoğan, Bülent Gündüz, ve Cumhur Bilgin. “İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı Ile İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, sy. 3 (Nisan 2015): 563-82. https://doi.org/10.17152/gefad.85597.
EndNote Oran İ, Kemaloğlu Y, Gökdoğan Ç, Gündüz B, Bilgin C (01 Nisan 2015) İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 3 563–582.
IEEE İ. Oran, Y. Kemaloğlu, Ç. Gökdoğan, B. Gündüz, ve C. Bilgin, “İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi”, GEFAD, c. 34, sy. 3, ss. 563–582, 2015, doi: 10.17152/gefad.85597.
ISNAD Oran, İşıl vd. “İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı Ile İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/3 (Nisan 2015), 563-582. https://doi.org/10.17152/gefad.85597.
JAMA Oran İ, Kemaloğlu Y, Gökdoğan Ç, Gündüz B, Bilgin C. İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi. GEFAD. 2015;34:563–582.
MLA Oran, İşıl vd. “İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı Ile İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 3, 2015, ss. 563-82, doi:10.17152/gefad.85597.
Vancouver Oran İ, Kemaloğlu Y, Gökdoğan Ç, Gündüz B, Bilgin C. İşitme Kayıplı Çocukların Gelişimsel Alanlardaki Performans Düzeylerinin Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı ile İncelenmesi. GEFAD. 2015;34(3):563-82.