Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?

Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 2, 591 - 610, 21.08.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı, Genellenebilirlik Kuramı karar çalışmalarından elde edilen
G ve Phi katsayıları ile gerçek durumlardan (karar çalışmasındaki yüzeylerin
evrenden seçkisiz olarak seçilemediği) elde edilen G ve Phi katsayılarını
karşılaştırmaktır. Araştırma temel araştırma türündedir. Çalışma grubunu 84
lisans öğrencisi ile 3 yüksek lisans öğrencisi ve 1 öğretim üyesi
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen
başarı testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde Edu G 6.1-e programı kullanılmıştır.
Bulgular incelendiğinde gerçek durumlarda elde edilen ve farklı karar
çalışmaları sonucunda kestirilen G ve Phi katsayılarının birbirlerine yakın
değerler almalarına rağmen farklılaştıkları görülmüştür. G kuramının
kullanıldığı araştırmalarda yapılan karar çalışmalarında kestirilen G ve Phi
katsayıları yorumlanırken, eğer evrenden seçkisiz olarak puanlayıcı seçimi
pratik olarak mümkün değilse bu katsayıların gerçek durumdaki değerleriyle aynı
olmayabileceğinin bilinmesi ve yorumlamada bu duruma dikkat edilmesi önerilir.

Kaynakça

  • Algina, J. ve Crocker, L. (1986). Introduction to classical and modern test theory. United Satates: Cengage Learning.
  • Anıl, D. ve Büyükkıdık, S. (2012). Genellenebilirlik kuramında dört facetli karışık desen kullanımı için örnek bir uygulama. Eğitim ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2). 291-296.
  • Arterberry, B. J., Martens, M. P., Cadigan, J. M. and Smith, A. E. (2012). Assessing the dependability of drinking motives via generalizability theory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(4), 292-302.
  • Atılgan, H. ve Tezbaşaran, A. A. (2005). Genellenebilirlik kuramı alternatif karar çalışmaları ile senaryolar ve gerçek durumlar için elde edilen g ve phi katsayılarının tutarlılığının incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brennan, L. R. (2001). Generalizability theory, statistics for social science and public policy. New York: Springer-Verlag.
  • Büyükkıdık, S. ve Anıl, D. (2015). Performansa dayalı durum belirlemede güvenirliğin genellenebilirlik kuramında farklı desenlerde incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 285-296.
  • Can-Aran, Ö., Güler, N. ve Senemoğlu, N. (2014). Öğrencilerin disiplinli zihin özelliklerini belirlemede kullanılan dereceli puanlama anahtarının genellenebilirlik kuramı açısından değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 165-171.
  • Deliceoğlu, G. ve Çıkrıkçı Demirtaşlı, N. (2012). Futbol yetilerine ilişkin dereceleme ölçeğinin güvenirliğinin genellenebilirlik kuramına ve klasik test kuramına dayalı olarak karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 1-12.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Güler, N. (2009). Genellenebilirlik kuramı ve spss ile genova programlarıyla hesaplanan g ve k çalışmalarına ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34 (154), 93-103.
  • Güler, N. Eroğlu, Y. ve Akbaba, S. (2014). Genellenebilirlik kuramına göre ölçüt bağımlı ölçme araçlarında güvenirlik: yemek yeme becerileri örneğinde bir uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 217-232.
  • Güler, N., Uyanık, G. ve Teker, G. (2012). Genellenebilirlik kuramı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hoyt, W. T. and Melby, J. N. (1999). Dependability of measurement in counseling psychology: an introduction to generalizability theory. The Counseling Psychologist, 27(3), 325-352.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Köse, İ. A. (2012). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.72-113). Ankara: Elhan Yayınları.
  • Lin, C. K. ve Zhang, J. (2014). Investigating correspondence between language proficiency standarts and academic content standarts: a generalizability theory study. Language Testing, 31(4), 413-431.
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F. ve Başusta, B. (2015). Genellenebilirlik kuramıyla dikiş atma ve alma becerileri istasyonu güvenirliğinin değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 107-116.
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F. ve Gelbal, S. (2011). İletişim becerileri istasyonu ölçeğinde genellenebilirlik kuramıyla farklı desenlerin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 509-518.
  • Shavelson, R. J. ve Webb, N. M. (1991). Generalizability theory a primer. United States of America: Sage Publications. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yelboğa, A. (2012). Genellenebilirlik kuramına göre iş performansı ölçeklerinde güvenirlik. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 157-164.
Yıl 2017, Cilt: 37 Sayı: 2, 591 - 610, 21.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Algina, J. ve Crocker, L. (1986). Introduction to classical and modern test theory. United Satates: Cengage Learning.
  • Anıl, D. ve Büyükkıdık, S. (2012). Genellenebilirlik kuramında dört facetli karışık desen kullanımı için örnek bir uygulama. Eğitim ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2). 291-296.
  • Arterberry, B. J., Martens, M. P., Cadigan, J. M. and Smith, A. E. (2012). Assessing the dependability of drinking motives via generalizability theory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(4), 292-302.
  • Atılgan, H. ve Tezbaşaran, A. A. (2005). Genellenebilirlik kuramı alternatif karar çalışmaları ile senaryolar ve gerçek durumlar için elde edilen g ve phi katsayılarının tutarlılığının incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brennan, L. R. (2001). Generalizability theory, statistics for social science and public policy. New York: Springer-Verlag.
  • Büyükkıdık, S. ve Anıl, D. (2015). Performansa dayalı durum belirlemede güvenirliğin genellenebilirlik kuramında farklı desenlerde incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 285-296.
  • Can-Aran, Ö., Güler, N. ve Senemoğlu, N. (2014). Öğrencilerin disiplinli zihin özelliklerini belirlemede kullanılan dereceli puanlama anahtarının genellenebilirlik kuramı açısından değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 165-171.
  • Deliceoğlu, G. ve Çıkrıkçı Demirtaşlı, N. (2012). Futbol yetilerine ilişkin dereceleme ölçeğinin güvenirliğinin genellenebilirlik kuramına ve klasik test kuramına dayalı olarak karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 1-12.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Güler, N. (2009). Genellenebilirlik kuramı ve spss ile genova programlarıyla hesaplanan g ve k çalışmalarına ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34 (154), 93-103.
  • Güler, N. Eroğlu, Y. ve Akbaba, S. (2014). Genellenebilirlik kuramına göre ölçüt bağımlı ölçme araçlarında güvenirlik: yemek yeme becerileri örneğinde bir uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 217-232.
  • Güler, N., Uyanık, G. ve Teker, G. (2012). Genellenebilirlik kuramı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hoyt, W. T. and Melby, J. N. (1999). Dependability of measurement in counseling psychology: an introduction to generalizability theory. The Counseling Psychologist, 27(3), 325-352.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Köse, İ. A. (2012). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.72-113). Ankara: Elhan Yayınları.
  • Lin, C. K. ve Zhang, J. (2014). Investigating correspondence between language proficiency standarts and academic content standarts: a generalizability theory study. Language Testing, 31(4), 413-431.
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F. ve Başusta, B. (2015). Genellenebilirlik kuramıyla dikiş atma ve alma becerileri istasyonu güvenirliğinin değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 107-116.
  • Nalbantoğlu Yılmaz, F. ve Gelbal, S. (2011). İletişim becerileri istasyonu ölçeğinde genellenebilirlik kuramıyla farklı desenlerin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 509-518.
  • Shavelson, R. J. ve Webb, N. M. (1991). Generalizability theory a primer. United States of America: Sage Publications. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yelboğa, A. (2012). Genellenebilirlik kuramına göre iş performansı ölçeklerinde güvenirlik. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 157-164.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Kamış Bu kişi benim

Celal Deha Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 37 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kamış, Ö., & Doğan, C. D. (2017). Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 591-610.
AMA Kamış Ö, Doğan CD. Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?. GEFAD. Ağustos 2017;37(2):591-610.
Chicago Kamış, Ömer, ve Celal Deha Doğan. “Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, sy. 2 (Ağustos 2017): 591-610.
EndNote Kamış Ö, Doğan CD (01 Ağustos 2017) Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 2 591–610.
IEEE Ö. Kamış ve C. D. Doğan, “Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?”, GEFAD, c. 37, sy. 2, ss. 591–610, 2017.
ISNAD Kamış, Ömer - Doğan, Celal Deha. “Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/2 (Ağustos 2017), 591-610.
JAMA Kamış Ö, Doğan CD. Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?. GEFAD. 2017;37:591–610.
MLA Kamış, Ömer ve Celal Deha Doğan. “Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 37, sy. 2, 2017, ss. 591-10.
Vancouver Kamış Ö, Doğan CD. Genellenebilirlik Kuramında Gerçekleştirilen Karar Çalışmaları Ne Kadar Kararlı?. GEFAD. 2017;37(2):591-610.