Araştırma erken okuryazarlık becerilerinin ev ortamında
desteklenmesine ilişkin çalışmaların incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırma verilerinin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesi yöntemiyle ilgili alan yazın
değerlendirmesi yapılarak, erken okuryazarlık becerilerinin ev ortamında
desteklenmesi ile ilgili yurt içi ve yurt dışı bilimsel nitelik taşıyan 2016 ve
sonrası doktora tez çalışmaları, doküman olarak kabul edilmiştir. Araştırma
kapsamına alınan tez çalışmaları analiz edildiğinde, erken okuryazarlık
becerilerinin ev ortamında desteklenmesi “ebeveyn aktif katılımı ve ebeveyn
modellemesi” başlıkları altında incelenmiştir. Araştırmada “ebeveyn aktif katılımı” boyutuna
göre çalışmaların ebeveyn eğitimini ve katılımını destekleyici özellikte
programlarla gerçekleştirildiği, aktif katılımın sağlanmasında daha çok
etkileşimli kitap okuma unsurunun etkileri üzerinde durulduğu, aktif katılımın okuryazarlık becerilerinden
özellikle sözel dil becerileriyle arasındaki ilişkiye değinildiği ve bu boyutta
etkinliklerin çoğunlukla annelerle gerçekleştirildiği görülmüştür. “Ebeveyn
modellemesi” boyutuna göre ise çalışmaların ebeveyn kaynaklı değişkenlerden
daha çok sosyo-ekonomik düzey, kültür ve inanç unsurları üzerinde durulduğu
görülmüştür. Ayrıca araştırma
kapsamındaki doktora tezlerinin yurt içi ve yurt dışında olma durumu, tezlerde kullanılan
yönteme ve temalara göre dağılımında
kullanılan betimsel istatistikler incelendiğinde; konunun amacı doğrultusunda
yapılan çalışmaların yurt içine göre yurt dışında daha fazla olduğu; bütün
çalışmaların 2016 yılına ait olduğu; genellikle nicel, nitel ve karma
yöntemlere çalışmalarda yer verilmekle birlikte daha çok nicel yöntemin
ağırlıkta olduğu; temalara göre ise çalışmaların büyük çoğunluğunun ebeveyn
aktif katılım boyunda yer aldığı görülmüştür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |