Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 38 Sayı: 1, 75 - 99, 24.04.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersinde
ters yüz sınıf uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına ve bilgisayarca
düşünme becerileri üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada öntest, sontest
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
ortaokul 7. sınıfta öğrenim gören 26 deney ve 27 kontrol grubundan oluşan 53
öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencileriyle ters yüz sınıf uygulamaları
ile ders işlenirken; kontrol grubu öğrencileriyle ise dersler okullarda
kullanılan mevcut programın yürütüldüğü şekilde işlenmiştir. Araştırmada
veriler, akademik başarı testi ve bilgisayarca düşünme ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre deney grubu ve kontrol grubu
öğrencilerinin akademik başarı puanları arasında deney grubu öğrencileri lehine
istatistiki olarak bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte,
deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerileri
arasında anlamlı düzeyde bir farklılık meydana gelmemiştir. 

Kaynakça

  • Abeysekera, L., & Dawson, P. (2014). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: Definition, rationale and call for research. Higher Education Research & Development, 34(1) 1-14.
  • Aktaş, M. (2013). Fen ve teknoloji dersinde web tabanlı uzaktan eğitimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Arslan, S., & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1) 38-63.
  • Aydın, B. (2016). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, ödev/görev stres düzeyi ve öğrenme transferi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington: International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Boyraz S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bundy, A. (2007). Computational thinking is pervasive. http://www.inf.ed.ac.uk /publications/ online/ 1245.pdf adresinden 11 Temmuz 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin bilgisayar simülasyonları ve animasyonları ile öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Cakir, R., & Yildirim, S. (2015). Who are they really? A review of the characteristics of pre-service ICT teachers in Turkey. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(1), 67-80.
  • Çakır, R. (2013). Okullarda teknoloji entegrasyonu, teknoloji liderliği ve teknoloji planlaması. içinde, Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. Ankara: PegemA Akademi.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning ve Leading with Technology, 39(8), 12–17.
  • Gençer, B. G., Gürbulak, N., & Adıgüzel, T. (2014). Eğitimde yeni bir süreç: ters-yüz sınıf sistemi. Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, (s. 881-888), 5-6 Şubat, 2014, Dubai.
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K—12: A review of the state of the field. Educational Researcher, 42(1), 38-43.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4), 436-455.
  • ISTE. (2015). CT Leadership toolkit. http://www.iste.org/docs/ct-documents/ ctleadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4 adresinden 15 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE. (2016). ISTE standards for students. https://www.iste.org/standards/standards/ for-students-2016 adresinden 15 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A., & Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden 30 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2. aspx?islem=1vekno=213 adresinden 30 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ ProgramDetay.aspx?PID=143 adresinden 28 Eylül 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia. Posted Online, 24, 02-12.
  • Oktay, S., & Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 3-23.
  • Öz, B. (2007). 2001 ilköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özenç, B., & Arslanhan, S. (2010). PISA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1292255907-8.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Reichardt, C. S., & Mark, M. M. (2009). Quasi-experimentation. L. Bickman & D. J. Rog (Ed), The handbook of applied social research methods. (p. 182-213), London: Sage Publications.
  • Seaman, G., ve Gaines, N. (2013). Leveraging digital learning systems to flip classroom instruction. Journal of Modern Teacher Quarterly, 1, 25-27.
  • Sezer, B. (2015). Gerçekleştirilen teknoloji destekli tersine çevrilmiş sınıf uygulamasının yansımaları. 3. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu. Eylül, 2015, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Sırakaya, D. A. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz - yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Talbert, R. (2012). Inverted classroom. Colleagues, 9(1). http://scholarworks.gvsu.edu/ colleagues/ vol9/iss1/7 adresinden 27 Temmuz tarihinde alınmıştır.
  • Tomory, A., & Watson, S. L. (2015). Flipped Classrooms for Advanced Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 24(6), 875-887.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Werner, L., Denner, J., Campe, S., & Kawamoto, D. C. (2012, February). The fairy performance assessment: Measuring computational thinking in middle school. In 43rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, ACM.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM 49, 33-35.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical And Engineering Sciences, 366 (1881), 3717-3725.
  • Yaman, S., & Köksal, M., S. (2014). Fen öğrenmede zihinsel risk alma ve yordayıcılarına ilişkin algı ölçeği Türkçe formunun uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(3), 119-142.
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde öğrenme ve öğretim materyalleri. M. Aydoğdu & T. Kesercioğlu (Eds) İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Yıl 2018, Cilt: 38 Sayı: 1, 75 - 99, 24.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Abeysekera, L., & Dawson, P. (2014). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: Definition, rationale and call for research. Higher Education Research & Development, 34(1) 1-14.
  • Aktaş, M. (2013). Fen ve teknoloji dersinde web tabanlı uzaktan eğitimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Arslan, S., & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1) 38-63.
  • Aydın, B. (2016). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, ödev/görev stres düzeyi ve öğrenme transferi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington: International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Boyraz S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bundy, A. (2007). Computational thinking is pervasive. http://www.inf.ed.ac.uk /publications/ online/ 1245.pdf adresinden 11 Temmuz 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin bilgisayar simülasyonları ve animasyonları ile öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Cakir, R., & Yildirim, S. (2015). Who are they really? A review of the characteristics of pre-service ICT teachers in Turkey. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(1), 67-80.
  • Çakır, R. (2013). Okullarda teknoloji entegrasyonu, teknoloji liderliği ve teknoloji planlaması. içinde, Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. Ankara: PegemA Akademi.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning ve Leading with Technology, 39(8), 12–17.
  • Gençer, B. G., Gürbulak, N., & Adıgüzel, T. (2014). Eğitimde yeni bir süreç: ters-yüz sınıf sistemi. Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, (s. 881-888), 5-6 Şubat, 2014, Dubai.
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational thinking in K—12: A review of the state of the field. Educational Researcher, 42(1), 38-43.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4), 436-455.
  • ISTE. (2015). CT Leadership toolkit. http://www.iste.org/docs/ct-documents/ ctleadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4 adresinden 15 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE. (2016). ISTE standards for students. https://www.iste.org/standards/standards/ for-students-2016 adresinden 15 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A., & Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden 30 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2. aspx?islem=1vekno=213 adresinden 30 Mayıs 2016 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ ProgramDetay.aspx?PID=143 adresinden 28 Eylül 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia. Posted Online, 24, 02-12.
  • Oktay, S., & Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 3-23.
  • Öz, B. (2007). 2001 ilköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özenç, B., & Arslanhan, S. (2010). PISA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1292255907-8.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Reichardt, C. S., & Mark, M. M. (2009). Quasi-experimentation. L. Bickman & D. J. Rog (Ed), The handbook of applied social research methods. (p. 182-213), London: Sage Publications.
  • Seaman, G., ve Gaines, N. (2013). Leveraging digital learning systems to flip classroom instruction. Journal of Modern Teacher Quarterly, 1, 25-27.
  • Sezer, B. (2015). Gerçekleştirilen teknoloji destekli tersine çevrilmiş sınıf uygulamasının yansımaları. 3. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu. Eylül, 2015, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Sırakaya, D. A. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz - yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Talbert, R. (2012). Inverted classroom. Colleagues, 9(1). http://scholarworks.gvsu.edu/ colleagues/ vol9/iss1/7 adresinden 27 Temmuz tarihinde alınmıştır.
  • Tomory, A., & Watson, S. L. (2015). Flipped Classrooms for Advanced Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 24(6), 875-887.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Werner, L., Denner, J., Campe, S., & Kawamoto, D. C. (2012, February). The fairy performance assessment: Measuring computational thinking in middle school. In 43rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, ACM.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM 49, 33-35.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical And Engineering Sciences, 366 (1881), 3717-3725.
  • Yaman, S., & Köksal, M., S. (2014). Fen öğrenmede zihinsel risk alma ve yordayıcılarına ilişkin algı ölçeği Türkçe formunun uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(3), 119-142.
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde öğrenme ve öğretim materyalleri. M. Aydoğdu & T. Kesercioğlu (Eds) İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Yaman 0000-0001-5152-4945

Esra Çakır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaman, S., & Çakır, E. (2018). Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 75-99.
AMA Yaman S, Çakır E. Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. GEFAD. Nisan 2018;38(1):75-99.
Chicago Yaman, Süleyman, ve Esra Çakır. “Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı Ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, sy. 1 (Nisan 2018): 75-99.
EndNote Yaman S, Çakır E (01 Nisan 2018) Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 1 75–99.
IEEE S. Yaman ve E. Çakır, “Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi”, GEFAD, c. 38, sy. 1, ss. 75–99, 2018.
ISNAD Yaman, Süleyman - Çakır, Esra. “Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı Ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/1 (Nisan 2018), 75-99.
JAMA Yaman S, Çakır E. Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. GEFAD. 2018;38:75–99.
MLA Yaman, Süleyman ve Esra Çakır. “Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı Ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 38, sy. 1, 2018, ss. 75-99.
Vancouver Yaman S, Çakır E. Ters Yüz Sınıf Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgisayarca Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. GEFAD. 2018;38(1):75-99.