Araştırma Makalesi
PDF EndNote BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt 39, Sayı 2, 895 - 936, 01.08.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.421069

Öz

Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen hedef kitleye Mart 2011’de Suriye’de baş gösteren kaosla birlikte Suriyeli mülteciler de eklenmiştir. Bu kapsamda ülkelerindeki savaş ortamından kaçan yaklaşık üç milyon mülteci Türkiye’ye sığınmıştır. İlgili mültecilerin büyük bir çoğunluğunu da eğitim çağındaki çocuklar oluşturmaktadır. Bu nedenle mülteci çocukların Türkiye’de eğitimlerine devam edebilmeleri için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından PICTES projesi hayata geçirilmiştir. İlgili proje kapsamında Türkiye’nin çeşitli illerinde Suriyeli mülteci çocuklara Türkçe öğretimi yapılmaktadır. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumları tespit etmek ve çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen verilerden hareketle çocukların Türkiye’ye hâlâ uyum sağlayamadıkları, bazı ailelerin çocuklarının Türkçeyi öğrenmelerini istememeleri, sınıfların çoğunluğunun dil öğretimine uygun olmadığı, öğrencilerin Türkiye’yi sadece geçici bir yer olarak algıladıkları, aynı sınıfta farklı dil seviyelerine ait öğrencilerin olduğu, projede çalışan öğretmenlerin akademik donanımlarının yetersiz olduğu, kullanılan müfredat ile ders kitaplarının uyumsuz olduğu, Türkçe öğretimine ayrılan sürenin az olduğu vb. sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Büyükikiz, K. K. ve Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5/3, 1414-1430.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Analiz, 153.
  • MEB, (2017). http://pictes.meb.gov.tr/www/projemiz/icerik/36 isimli internet adresinden alınmıştır (26.07.2017).
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • UNHCR, (2017). http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=224 isimli internet adresinden alınmıştır. (26.07.2017).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah BOYLU> (Sorumlu Yazar)
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
Türkiye


Pınar ÇAL IŞIK>
Zhejiang International Studies University
0000-0003-4695-8700
Türkiye

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayınlandığı Sayı Yıl 2019, Cilt 39, Sayı 2

Kaynak Göster

Bibtex @araştırma makalesi { gefad421069, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {39}, number = {2}, pages = {895 - 936}, doi = {10.17152/gefad.421069}, title = {Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri}, key = {cite}, author = {Boylu, Emrah and Çal Işık, Pınar} }
APA Boylu, E. & Çal Işık, P. (2019). Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 39 (2) , 895-936 . DOI: 10.17152/gefad.421069
MLA Boylu, E. , Çal Işık, P. "Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 (2019 ): 895-936 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/47570/421069>
Chicago Boylu, E. , Çal Işık, P. "Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 (2019 ): 895-936
RIS TY - JOUR T1 - Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri AU - EmrahBoylu, PınarÇal Işık Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17152/gefad.421069 DO - 10.17152/gefad.421069 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 895 EP - 936 VL - 39 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.421069 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.421069 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri %A Emrah Boylu , Pınar Çal Işık %T Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri %D 2019 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 39 %N 2 %R doi: 10.17152/gefad.421069 %U 10.17152/gefad.421069
ISNAD Boylu, Emrah , Çal Işık, Pınar . "Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 / 2 (Ağustos 2019): 895-936 . https://doi.org/10.17152/gefad.421069
AMA Boylu E. , Çal Işık P. Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri. GEFAD. 2019; 39(2): 895-936.
Vancouver Boylu E. , Çal Işık P. Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2): 895-936.
IEEE E. Boylu ve P. Çal Işık , "Suriyeli Mülteci Çocuklara Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Yaşadıkları Durumlara İlişkin Görüşleri", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 39, sayı. 2, ss. 895-936, Ağu. 2019, doi:10.17152/gefad.421069