This study was conducted to evaluate ninth grade geography lessons\' extracurricular activities in terms of teachers\' opinions. The research is designed as descriptive mixed model in which quantitative and qualitative research methods is used. While the quantitative data was obtained from the questionnaire study to 155 geography teachers working in secondary schools within the boundaries of Ankara Metropolitan Government in 2010-2011 academic year, qualitative data was obtained by semi-structured interview forms which were done with 10 selected teachers who were chosen according to the maximum variation sampling method. Teachers\' length of service, course load and class population study variables were taken into consideration. According to the results obtained from analysis of data; 9 of teachers were found not to implement the proposed activities although they find them necessary and appropriate to use in geography lessons. As a result, it was found that the application of extra-curricular activities was not significantly different according to seniority of the teacher. However, according to the variables such as class size, teaching load and class population, it was found significantly different in favor of teachers.
Geography education Extracurricular activities Teachers' perceptions.
Bu çalışma dokuzuncu sınıf coğrafya derslerinde ders dışı etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modeline bağlı olarak nicel ve nitel yöntemlerin kullanıldığı karma model şeklindedir. Çalışma grubunun nicel verileri, Ankara Büyük Şehir sınırları içerisinde devlet orta öğretim okullarında 2010-2011 eğitim-öğretim yılında görev yapan 155 coğrafya öğretmeni ile gerçekleştirilen anket çalışmasıyla elde edilirken, nitel veriler yine aynı yerde çalışan ve maksimum çeşitlilik örneklemesiyle seçilen 10 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin kıdem durumu, ders yükü ve sınıf mevcudu değişkenleri çalışmada dikkate alınmıştır. Verilerin analizinden elde edilen sonuca göre; öğretmenlerin 9. Sınıf coğrafya derslerinde önerilen etkinlikleri gerekli ve uygun bulmalarına rağmen bazı etkinliklerin uygulanmadı tespit edilmiştir. Çalışmada ders dışı etkinliklerin uygulanmasında öğretmen kıdemine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak sınıf mevcudu ve ders yükü değişkenlerine göre sınıf mevcudunun daha az olduğu ve ders yükü az olan öğretmenler lehine anlamlı bir farlılık tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 32 Sayı: 2 |