The aim of the research is to determine the knowledge levels of science-technology and biology pre-service teachers about laboratory safety. The knowledge test, developed by the researchers, was used as the data collection tool in the research. The study group of the research consisted of 31 science and technology pre-service teachers and 36 biology pre-service teachers in their third years of education. The findings obtained in the research were expressed in the percentage-frequency form. The findings suggest that most science and technology pre-service teachers stated that, eating, drinking, and distracting and disturbing behaviours should not be allowed in the laboratory environment, whereas biology pre-service teachers suggested that people should not eat and drink and female students should not work with straggly hair. Besides, it was determined that both groups of teacher candidates recognized and correctly expressed the symbols of "gloves", "explosion safety" and "eye safety" mo
Laboratory safety Science and technology pre-service teachers Biology pre-service teachers.
Araştırmanın amacı fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmeni adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerini tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgi testi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 3. sınıfta öğrenim gören 31 fen ve teknoloji öğretmen adayı ile 36 biyoloji öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular yüzde-frekans şeklinde ifade edilmiştir. Elde edilen bulguların sonuçlarına bakıldığında Fen ve Teknoloji öğretmeni adaylarının büyük bir bölümü, laboratuvar ortamında bir şey yiyip içilmemesi, dikkat dağıtıcı ve rahatsız edici davranışlarda bulunulmaması gerektiğini belirtirken, Biyoloji öğretmen adayları laboratuvar ortamında bir şey yiyip içilmemesi ve bayan öğrencilerin saçları dağınık bir şekilde çalışmamaları gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca her iki grup öğretmen adayının en fazla "eldiven", "patlama güvenliği" ve "göz güvenliği" sembollerini tanıyıp doğru bir şekilde
Laboratuvar güvenliği Fen ve teknoloji öğretmen adayları Biyoloji öğretmen adayları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 31 Sayı: 2 |