Reading, by being taken into consideration the various aspects in different ways, has been identified by great many people. The reason why these definitions differ from each other is that reading becomes an invisible mental process. Briefly, reading is a process that makes the written symbols meaningful, conceivable and interpretable. Undoubtedly, deriving a meaning from the text and understanding and interpreting the ideas form according to the mental and physical properties of the person who makes this action. The text is just a reminder in the process of reading. Because, the main purpose is making sense the message sent in the brain of the person reading by being coded in the alphabetic ways, and the text is only tool. In this study, the mental and physical aspects of reading process which cover vision, perception, understanding, comprehension, evaluation and interpretation stages are emphasized.
Turkish teaching Reading Reading process understanding Brain.
Okuma, değişik yönleri dikkate alınarak birçok kimse tarafından farklı şekillerde tanımlanmıştır. Bu tanımlamaların farklılık göstermesinin sebebi, okuma eyleminin gözle görülmeyen zihinsel bir süreç olmasıdır. Kısaca okuma; yazılı simgeleri anlamlandırma, kavrama ve yorumlama eylemidir. Kuşkusuz, metinden anlam çıkarma ve düşünceleri anlayıp yorumlama, bu eylemi yapan kişinin zihinsel ve fiziksel özelliklerine göre oluşmaktadır. Okuma sürecinde, metin sadece bir uyarıcıdır. Çünkü asıl amaç alfabeler halinde kodlanarak iletilen mesajın okuyan insanın beyninde anlamlandırılmasıdır, metin sadece bir araçtır. Bu çalışmada, görme, algılama, anlama, kavrama, değerlendirme ve yorumlama aşamalarını kapsayan okuma sürecinin zihinsel ve fiziksel unsurları üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 31 Sayı: 1 |