Since the old times, music and makams, which constitute an important element of music, have had an important place in education. However, today, the necessary emphasis is n ot placed on the choice of makams in musical training in our country. The approach, whereby the makams to be used in training and education in our schools are based on statistical researches on today's repertoire, is set forth in this article. With the aim of supporting this approach, an examination on approximately 20000 musical works that constitute today's repertoire of our traditional music was carried out and the most frequently used makams were determined. The study involved the examination of curriculum programs and some inharmoniousness was observed between the makams used in today's repertoire and those used in our schools.
Musical Training Traditional Music Makam Repertoire Curriculum Program
Eskiden beri müzik ve, müziğin önemli bir unsuru olan makamlar eğitimde ağırlıklı bir yere sahip olmuştur. Ancak günümüzde ülkemizdeki müzik eğitiminde makam seçimine gereken önem verilmemektedir. Bu makalede okullarımızda eğitim ve öğretimde kullanılacak olan makamların seçiminin günümüz repertuarı üzerindeki istatistiksel araştırmalara dayandırılması görüşü öne sürülmektedir. Bu görüşü savunabilmek amacıyla geleneksel müziklerimize ait günümüz repertuarını oluşturan 20000 civarındaki eser üzerinde bir inceleme yapılarak en sık kullanılan makamlar tespit edilmiştir. Çalışmada müfredat programları incelenmiş, günümüz repertuarında ve okullarımızda kullanılan makamlar arasında bazı uyumsuzluklar görülmüştür.
Müzik Eğitimi Geleneksel Müziklerimiz Makam Dağarı Müfredat Programı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 26 Sayı: 3 |