BibTex RIS Kaynak Göster

Problem, Problem Solving And Critical Thinking

Yıl 2005, Cilt: 25 Sayı: 3, 107 - 123, 01.09.2005

Öz

Critical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.

Kaynakça

  • Bernardo, A., B. (1999). Overcoming Obstacles in Understanding and Solving Word Problems in Mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
  • Dunlap, J. (2001). Mathematical Thinking. <http://www.mste.uiuc.edu/courses/ ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc> Son erişim: Mart 2003,
  • Facione, P. (1998). Critical Thinking: What It Is and What It Counts, California Academic Press. Koh, A. (2002). Towards a critical pedagogy: creating `thinking schools’ in Singapore, Journal of Curriculum Studies, vol. 34, no. 3, 255-264
  • Kökdemir, D. (2000). Deniz yıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: Eleştirel ve yaratıcı düşünme. XI. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir.

Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme

Yıl 2005, Cilt: 25 Sayı: 3, 107 - 123, 01.09.2005

Öz

Eleştirel düşünme, her sektörde çalışan bireyin ihtiyaç duyacağı ve sahip olması gereken bir beceridir. Matematik öğretiminin temel amaçlarından bir tanesi olan problem çözme becerisi, eleştirel düşünmenin gelişiminde etkili olabilir. Bu araştırmanın amacı matematiksel problem çözmenin eleştirel düşünme becerisini kazandırmadaki önemini vurgulamak ve matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla matematiksel eleştirel düşünme problemleri ölçeği geliştirilerek 227 ilköğretim matematik öğretmen adayına uygulandı. Elde edilen sonuçlardan hareketle eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ve gelişimine etkili olabilecek matematik problemlerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili kriterlerCritical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.Matematik Öğretimi, Problem Çözme, Eleştirel DüşünmeMathematics Teaching, Problem Solving, Critical Thinking Tam Metin

Kaynakça

  • Bernardo, A., B. (1999). Overcoming Obstacles in Understanding and Solving Word Problems in Mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
  • Dunlap, J. (2001). Mathematical Thinking. <http://www.mste.uiuc.edu/courses/ ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc> Son erişim: Mart 2003,
  • Facione, P. (1998). Critical Thinking: What It Is and What It Counts, California Academic Press. Koh, A. (2002). Towards a critical pedagogy: creating `thinking schools’ in Singapore, Journal of Curriculum Studies, vol. 34, no. 3, 255-264
  • Kökdemir, D. (2000). Deniz yıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: Eleştirel ve yaratıcı düşünme. XI. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif B. Türnüklü Bu kişi benim

Sibel Yeşildere Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türnüklü, E. B., & Yeşildere, S. (2005). Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
AMA Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. Eylül 2005;25(3):107-123.
Chicago Türnüklü, Elif B., ve Sibel Yeşildere. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, sy. 3 (Eylül 2005): 107-23.
EndNote Türnüklü EB, Yeşildere S (01 Eylül 2005) Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 3 107–123.
IEEE E. B. Türnüklü ve S. Yeşildere, “Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme”, GEFAD, c. 25, sy. 3, ss. 107–123, 2005.
ISNAD Türnüklü, Elif B. - Yeşildere, Sibel. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/3 (Eylül 2005), 107-123.
JAMA Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. 2005;25:107–123.
MLA Türnüklü, Elif B. ve Sibel Yeşildere. “Problem, Problem Çözme Ve Eleştirel Düşünme”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 25, sy. 3, 2005, ss. 107-23.
Vancouver Türnüklü EB, Yeşildere S. Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. GEFAD. 2005;25(3):107-23.