This study was conducted in the Fall semester of 2005 at Gazi University Faculty of Education with the participation of 192 teacher candidates from different majors and years. There were four multiple choice problems that can be solved by using momentum and impulse concepts in the survey. Participants were also required to give extended responses for each problem. The purpose of this study was to determine the level of successful application of momentum and impulse concepts to the problems. Findings reveal that students experience difficulties in applying impulse-momentum theorem to the problems. The major difficulties were not drawing limits of the system examined, disregarding internal/external forces, and ignoring that momentum is a vector quantity.
Physics education science teacher education student conceptions
Bu çalışma, Gazi Eğitim Fakültesi\'nde farklı anabilimdalı ve sınıflarda öğrenim gören 192 öğrencinin katılımı ile 2001 güz dönemi başlangıcında gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarına momentum ve impuls kavramlarını kullanarak çözülebilecek çoktan seçmeli cevaplar içeren dört problem yöneltilmiştir. Ancak katılımcılardan cevaplarını açıklamaları da istenmiştir. Çalışmanın amacı, öğrencilerin bu problemlere cevap verirken, momentum ve impuls kavramlarını uygulama düzeylerini tespit etmektir. Elde edilen bulgular momentumun korunumu ve impuls-momentum teoreminin problemlere uygulanması aşamasında sorunların olduğunu ortaya koymaktadır. Bu sorunların başlıcaları; ele alınan sistemin sınırlarının çizilmemesi, iç/dış kuvvetlerin dikkate alınmaması ve momentumun vektörel bir büyüklük olduğunun göThis study was conducted in the Fall semester of 2005 at Gazi University Faculty of Education with the participation of 192 teacher candidates from different majors and years. There were four multiple choice problems that can be solved by using momentum and impulse concepts in the survey. Participants were also required to give extended responses for each problem. The purpose of this study was to determine the level of successful application of momentum and impulse concepts to the problems. Findings reveal that students experience difficulties in applying impulse-momentum theorem to the problems. The major difficulties were not drawing limits of the system examined, disregarding internal/external forces, and ignoring that momentum is a vector quantity.Fizik eğitimi, fen öğretmeni yetiştirme, öğrenci kavramalarıPhysics education, science teacher education, student conceptions Tam Metin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 25 Sayı: 2 |