The population of immigrant children has a large share of the immigrant population in the world. Likewise, children and women predominate in the immigrant population in Turkey and the United States. Access to school and special education services worldwide is a challenge for many children with special needs. Immigrant children with special needs face more challenges because of their doubled disadvantages. However, little is known about immigrant children, especially those in need of special education. Using a literature review, the rights, and barriers to access of immigrant children with special needs in Turkey and the US were discussed. In terms of policy development and implementation, the importance of higher parental acculturation in front of barriers to access to special education services is discussed as a solution as well as suggestions for general solutions.
Immigrant, Special education, Policy, Children with special needs.
Göçmen çocuklar, dünyadaki göçmen nüfusu içerisinde büyük bir paya sahiptir. Bütün dünyada olduğu gibi Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki göçmen nüfus içerisinde de çocuklar ve kadınlar ağırlıktadır. Dünya çapında okul ve özel eğitim hizmetlerine erişim, özel ihtiyaçları olan birçok çocuk için oldukça zordur. Özel ihtiyaçları olan göçmen çocuklar, çifte dezavantajları nedeniyle daha fazla zorlukla karşılaşmaktadır. Ancak göçmen çocuklar, özellikle de özel eğitime ihtiyacı olanlar hakkında çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmada, literatür taraması metodu kullanılarak, Türkiye ve ABD'de özel gereksinimli göçmen çocukların hakları ve özel eğitim hizmetlerine erişimleri önündeki engeller tartışılmaktadır. Politika geliştirme ve uygulama açısından, özel eğitim hizmetlerine erişimin önündeki engellere yönelik sunulan genel çözüm önerilerinin yanı sıra, yüksek ebeveyn kültürleşmesinin önemi vurgulanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 42, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad958041, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {42}, pages = {395 - 421}, doi = {10.17152/gefad.958041}, title = {Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*}, key = {cite}, author = {Hatipoglu, Serra} } |
APA | Hatipoglu, S. (2022). Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey* . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 42 (1) , 395-421 . DOI: 10.17152/gefad.958041 |
MLA | Hatipoglu, S. "Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 395-421 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/69633/958041> |
Chicago | Hatipoglu, S. "Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 395-421 |
RIS | TY - JOUR T1 - Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey* AU - Serra Hatipoglu Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.17152/gefad.958041 DO - 10.17152/gefad.958041 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 395 EP - 421 VL - 42 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.958041 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.958041 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey* %A Serra Hatipoglu %T Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey* %D 2022 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 42 %N 1 %R doi: 10.17152/gefad.958041 %U 10.17152/gefad.958041 |
ISNAD | Hatipoglu, Serra . "Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 / 1 (Nisan 2022): 395-421 . https://doi.org/10.17152/gefad.958041 |
AMA | Hatipoglu S. Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*. GEFAD. 2022; 42(1): 395-421. |
Vancouver | Hatipoglu S. Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022; 42(1): 395-421. |
IEEE | S. Hatipoglu , "Educational Servıces Provıded to Immigrant Children With Special Needs: Comparison of the USA and Turkey*", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 42, sayı. 1, ss. 395-421, Nis. 2022, doi:10.17152/gefad.958041 |