This study, with an aim to understand English language teaching (ELT) teachers` and school principals` perspectives regarding the supervisory process in Turkey, adopted a qualitative approach. Three public schools (a primary, a secondary and a high school) were selected, and six ELT teachers and three school principals formed the sample. Semi-structured interviews were carried out with the ELT teachers and school principals, and observation forms filled out by the school teachers were analysed as well. Five themes emerged from the data analysis, which highlight the issues regarding the supervisory process. These are; teacher supervision is not grounded on a well-planned process, supervision cycle lacks the pre-meeting phase, school principals are regarded as the ultimate authority, principals are not qualified enough to supervise ELT teachers, and the official teacher supervision guidelines lack sufficient information.
Türkiye'deki İngilizce öğretmenlerinin (ELT) ve okul müdürlerinin denetim sürecine ilişkin bakış açılarını anlamak amacıyla yapılan bu çalışma, nitel bir yaklaşım benimsemiştir. Üç devlet okulu (bir ilkokul, bir ortaokul ve bir lise) seçilmiş ve altı İngilizce öğretmeni ve üç okul müdürü örneklemi oluşturmuştur. İngilizce öğretmenleri ve okul müdürleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve okul öğretmenleri tarafından doldurulan gözlem formları da analiz edilmiştir. Veri analizinden, denetim süreciyle ilgili konuları vurgulayan beş tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; öğretmen denetimi iyi planlanmış bir sürece dayanmamaktadır, denetim döngüsü toplantı öncesi aşamadan yoksundur, okul müdürleri nihai otorite olarak kabul edilmektedir, müdürler İngilizce öğretmenlerini denetlemek için yeterli niteliklere sahip değildir ve resmi öğretmen denetim yönergeleri yeterli bilgiden yoksundur.
Öğretmen denetimi, Öğretmen gelişimi, İngilizce öğretmenleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 42, Sayı 3 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad1136783, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {42}, number = {3}, pages = {2431 - 2467}, doi = {10.17152/gefad.1136783}, title = {ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey}, key = {cite}, author = {Bütün Ikwuegbu, Zeynep} } |
APA | Bütün Ikwuegbu, Z. (2022). ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 42 (3) , 2431-2467 . DOI: 10.17152/gefad.1136783 |
MLA | Bütün Ikwuegbu, Z. "ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 2431-2467 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/74614/1136783> |
Chicago | Bütün Ikwuegbu, Z. "ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 2431-2467 |
RIS | TY - JOUR T1 - Türkiye`deki İngilizce Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Sınıf Denetim Sürecine İlişkin Perspektifleri AU - ZeynepBütün Ikwuegbu Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.17152/gefad.1136783 DO - 10.17152/gefad.1136783 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2431 EP - 2467 VL - 42 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.1136783 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.1136783 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey %A Zeynep Bütün Ikwuegbu %T ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey %D 2022 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 42 %N 3 %R doi: 10.17152/gefad.1136783 %U 10.17152/gefad.1136783 |
ISNAD | Bütün Ikwuegbu, Zeynep . "ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 / 3 (Aralık 2022): 2431-2467 . https://doi.org/10.17152/gefad.1136783 |
AMA | Bütün Ikwuegbu Z. ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey. GEFAD. 2022; 42(3): 2431-2467. |
Vancouver | Bütün Ikwuegbu Z. ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022; 42(3): 2431-2467. |
IEEE | Z. Bütün Ikwuegbu , "ELT Teachers' and School Principals' Perspectives Regarding the Supervisory Process in Turkey", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 42, sayı. 3, ss. 2431-2467, Ara. 2022, doi:10.17152/gefad.1136783 |