The aim of the current study is to examine collaboration and experiences with families in the Guidance and Research Center (GRC) ducational diagnosis and assessment process of individuals with special needs. 22 families participated in the study who have gone to an educational diagnosis and assessment at the GRC at least once. The current study was carried out with a semi-structured interview. The results are presented in relation to the aims of the study under four central themes: families' experiences with the educational assessment process, experiences of the families on sharing the educational assessment results, contribution/opinions of families in the annual assessment process, and suggestions for collaboration with families in the educational assessment process. The result of the current study indicate that the majority of the participants have both positive and negative experiences, limitations and expectations about collaboration, and do not know their rights in educational diagnosis and assessment process. Majority of the participants expressed their expectations from GRCs which are that the assessment period is not enough and there is a need for regulation on educational diagnosis and assessment.
Educational diagnosis, Educational assessment, Family, Collaboration
Bu çalışma, rehberlik araştırma merkezlerinde (RAM) özel gereksinimli bireylerin eğitsel değerlendirme süreçleriyle ilgili ailelerin deneyimler ve iş birliği düzeylerini inceleyen nitel bir çalışmadır. Çalışmaya, Türkiye’de eğitsel tanılama, değerlendirme ve yerleştirme süreci içerisinde RAM tarafından değerlendirilen 22 özel gereksinimli bireyin ailesi katılmıştır. Özel eğitim değerlendirme sürecinde ailelerle iş birliği yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle sorgulanmıştır. Ailelerden alınan deneyimler dört tema altında toplanmıştır. Aileler deneyimlerini, sonuçların paylaşılması, yıllık değerlendirme süreci ve iş birliğine yönelik öneriler ile bulgular çalışma kapsamında sunulmuştur. Sonuçlarda, eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde ailelerin olumlu ve olumsuz deneyimleri olduğu, iş birliği ile ilgili yaşanılan sınırlılıklar, beklentileri olduğu, süreçle ilgili hak ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olmadıkları şeklinde deneyimler ifade edilmiştir. Yine aile deneyimlerinden RAM’lar arasında farklı uygulamalar olduğu, ailelerle iş birliğinin ve aile katılımın istenen düzeyde olmadığı, eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde çeşitli düzenlemelerin yapılması ile ilgili beklentileri olduğu ortaya çıkmıştır.
Eğitsel tanılama, Eğitsel değerlendirme, Aile, İş birliği, Educational diagnosis, Educational assessment, Family, Collaboration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 42, Sayı 3 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad1150770, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {42}, number = {3}, pages = {2663 - 2693}, doi = {10.17152/gefad.1150770}, title = {Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri}, key = {cite}, author = {Dayı, Eylem and Ataman, Safa and Kösretaş, Barış} } |
APA | Dayı, E. , Ataman, S. & Kösretaş, B. (2022). Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 42 (3) , 2663-2693 . DOI: 10.17152/gefad.1150770 |
MLA | Dayı, E. , Ataman, S. , Kösretaş, B. "Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 2663-2693 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/74614/1150770> |
Chicago | Dayı, E. , Ataman, S. , Kösretaş, B. "Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2022 ): 2663-2693 |
RIS | TY - JOUR T1 - Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri AU - EylemDayı, SafaAtaman, BarışKösretaş Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.17152/gefad.1150770 DO - 10.17152/gefad.1150770 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2663 EP - 2693 VL - 42 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.1150770 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.1150770 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri %A Eylem Dayı , Safa Ataman , Barış Kösretaş %T Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri %D 2022 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 42 %N 3 %R doi: 10.17152/gefad.1150770 %U 10.17152/gefad.1150770 |
ISNAD | Dayı, Eylem , Ataman, Safa , Kösretaş, Barış . "Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 / 3 (Aralık 2022): 2663-2693 . https://doi.org/10.17152/gefad.1150770 |
AMA | Dayı E. , Ataman S. , Kösretaş B. Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri. GEFAD. 2022; 42(3): 2663-2693. |
Vancouver | Dayı E. , Ataman S. , Kösretaş B. Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022; 42(3): 2663-2693. |
IEEE | E. Dayı , S. Ataman ve B. Kösretaş , "Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecinde İş Birliği: Aile Deneyimleri", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 42, sayı. 3, ss. 2663-2693, Ara. 2022, doi:10.17152/gefad.1150770 |