Özel eğitim, Türkiye'de özellikle son yıllarda değer verilen bir alandır. Bu çalışmanın amacı, 2000 2023 yılları arasında Türkiye'de özel eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin türlerini, özel eğitim alanındaki yoğunluklarını ve yıllara göre dağılımlarını incelemektir. Araştırma nitel araştırma modelinde tasarlanmış bir literatür taramasıdır. Araştırmanın amacına hizmet edecek şekilde özel eğitim, otizm, down sendrom, öğrenme güçlüğü, zihinsel engel, zihinsel yetersizlik, üstün zekâ, üstün yetenekli ve özel yetenekli anahtar kelimeleri belirlenmiştir. Anahtar kelimeler Ulusal Tez Merkezi veri tabanından taranmıştır. Veriler betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Tezlerin başlıkları dikkate alındığında yüksek lisans, doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik olmak üzere 2991 lisansüstü teze ulaşıldı. Ulaşılan lisansüstü tezlerin türleri, tezlerin anahtar kelimeler arasındaki dağılımı ve tezlerin yıllara göre değişimi grafikler halinde sunulmuştur. Sonuç olarak, 2000-2023 yılları arasında özel eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerde yüksek lisans tezlerinin ağırlıkta olduğu, en çok odaklanılan özel eğitim alanının otizm olduğu ve 2020 yılı hariç yıllara göre tezlerde genel bir artış olduğu görülmüştür.
Special education is a field that has been valued in Türkiye especially in recent years. The aim of this study is to examine the types of postgraduate theses conducted in the field of special education in Türkiye between 2000 and 2023, their intensity in the field of special education and their distribution according to years. The research is a literature review designed in qualitative research model. The keywords of special education, autism, down syndrome, learning disability, intellectual disability, mental deficiency, giftedness, superior intelligence and special talented were determined to serve the purpose of the research. The keywords were searched from the National Thesis Center database. The data were analyzed using descriptive analysis. Considering the titles of the theses, 2991 postgraduate theses including master's, doctorate, specialization in medicine and proficiency in art were reached. The types of postgraduate theses reached, the distribution of theses among keywords and the change of theses according to years are presented in graphs. As a result, it was observed that master's theses were predominant in postgraduate theses in the field of special education between 2000 and 2023, the most focused special education field was autism, and there was a general increase in theses by years, except for 2020.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 44 Sayı: 2 |