Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of the 2018 Turkey Physics Curriculum and the International Baccalaureate Physics Curriculum in Terms of Some Variables

Yıl 2024, Cilt: 44 Sayı: 2, 921 - 945, 30.08.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1436518

Öz

In this study, the physics curriculum of the International Baccalaureate Diploma Programme (IB-DP) and the physics curriculum implemented in secondary education institutions in Turkey since 2018 were compared in terms of objectives, content, learning and teaching methods, and assessment and evaluation. A scanning model based on document analysis was used in the research. The analysis of the data was carried out according to content analysis. Both curricula were compared in terms of objectives, subject contents, teaching and learning approaches and measurement-evaluation approaches, and their similarities and differences. As a result of the research, it was seen that both physics teaching programs examined were largely similar in terms of aims and objectives, and that the two programs overlapped in terms of subject and content. It has been determined that the aims and course hours of the physics curriculum in the national program are higher than the IB-DP physics curriculum. It has also been stated that they are different in terms of learning and teaching processes, but similar in terms of measurement and evaluation approaches.

Kaynakça

  • Ateş, M. (2011). Türkiye’de IBDP (Uluslararası bakalorya diploma programı) ve coğrafya içeriği. Marmara Coğrafya Dergisi (23), 111-134. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/470/3814 adresinden erişilmiştir.
  • Aksoy, H., & Ünsal, Y. (2019). 2013 ve 2017 yılları fen Bilimleri dersi öğretim programlarının fizik konuları bağlamında; İçerik ve ünite organizasyonu bakımından karşılaştırılması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/pub/gebd/issue/50360/554029 adresinden erişilmiştir.
  • Bezen, S., Aykutlu, I., & Bayrak, C. (2020). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı ortaöğretim fizik dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Başkent University Journal Of Education, 7(1), 92-101. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/245 adresinden erişilmiştir.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 36(159). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/876 adresinden erişilmiştir.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme “Kaynak Metinler”. Konya: Kuzucular Ofset
  • Cerit-Berber, N. (2015). Türkiye ve Hong Kong fizik öğretim programlarının karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 61-84. doi:10.17522/nefefmed.96894
  • Crossley, M., & Jarvis, P. (2000). Comparative education for the 21st century. Special number of Comparative Education, 36(2).
  • Demirer, V. (2002). Uluslararası bakalorya (IB) uygulayan özel okullarda çalışan öğretmenlerin bu programa karşı olan tutumlarının iş tatminlerine yansıması. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, Y. (2019). Türkiye’nin (2018) fen bilimleri dersi öğretim programı ile Japonya’nın (2008) fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Göçen, G., & Kabaran, H. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içerisinde karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 147-157. https://dergipark.org.tr/en/pub/fbod/issue/71979/1157979 adresinden erişilmiştir.
  • Gözüm, A. İ. C. (2013). Türkiye ve İsveç fen öğretimi programlarının karşılaştırılması. Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 17-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/kujs/issue/30861/333949 adresinden erişilmiştir.
  • IBO Diploma Programmes. (2023). The International Baccalaureate Programmes. https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/ sayfasından erişilmiştir.
  • IBO Curriculum. (2023). About the International Baccalaureate. https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/curriculum/ sayfasından erişilmiştir.
  • Jenkins, C. (2004). Global issues: a necessary component of a balanced curriculum for the twenty-first century. M. Hayden and J. Thompson (Ed.), International education principles and practice. London and NewYork: RoutledgeFalmer
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel yayın dağıtım.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim fizik dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103112910-orta%C3%B6%C4%9Fretim_fizik_son.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). MEB ortaöğretim kurumları uluslararası program uygulama yönergesi https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_08/20164501_MEB_UP_YONERGESY_09.08.2019.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Phillips, D. & Schweisfurth, M. (2007). Comparative and ınternational education an introduction to theory, method, and practice. New York: Continuum International Publishing Group
  • Robertson, R. (1992) Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
  • Süzer, M. A. (2017). Fizik lise öğretim programının ve ders kitaplarının Almanya ve İngiltere örnekleriyle karşılaştırılması ve öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Türk, O., Ünsal, Y., & Karadağ, M. (2016). Kanada, Singapur ve 2013 Türkiye fizik öğretim programlarının içerik ve kazanımlar açısından karşılaştırılması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(2), 31-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/etad/issue/27230/286722 adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, C. (2005). Uluslararası Diploma (International Baccalaureate) ile Milli Eğitim Bakanlığı lise 1-3 biyoloji dersi programlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 44 Sayı: 2, 921 - 945, 30.08.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1436518

Öz

Bu çalışmada, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı Fizik Öğretim Programı ile 2018 yılından itibaren Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında uygulanmakta olan fizik öğretim programı; amaçlar, içerik, öğrenme ve öğretme yöntemleri ve ölçme-değerlendirme bakımından karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yönteminin içinde yer alan doküman incelemesine dayalı tarama modeli kullanılmıştır. İncelenen fizik öğretim programlarından elde edilen verilerin analizi, içerik analizine göre yapılmıştır. Araştırma sonucunda, incelenen her iki fizik öğretim programının amaçlar bakımından büyük ölçüde benzer olduğu, içerik bakımından iki programın örtüştüğü görülmüştür. Ulusal programdaki fizik öğretim programının kazanım ve ders saatlerinin, IB-DP fizik öğretim programından daha fazla olduğu ifade edilmiştir. Öğrenme ve öğretme süreçleri bakımın iki programın farklı olduğu ve ölçme değerlendirme yaklaşımları bakımından benzerlik gösterdiği ifade edilmiştir.

Etik Beyan

Bu araştırma, doküman incelemesine dayalı bir çalışma olduğu için etik kurul izni gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Ateş, M. (2011). Türkiye’de IBDP (Uluslararası bakalorya diploma programı) ve coğrafya içeriği. Marmara Coğrafya Dergisi (23), 111-134. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/470/3814 adresinden erişilmiştir.
  • Aksoy, H., & Ünsal, Y. (2019). 2013 ve 2017 yılları fen Bilimleri dersi öğretim programlarının fizik konuları bağlamında; İçerik ve ünite organizasyonu bakımından karşılaştırılması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/pub/gebd/issue/50360/554029 adresinden erişilmiştir.
  • Bezen, S., Aykutlu, I., & Bayrak, C. (2020). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı ortaöğretim fizik dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Başkent University Journal Of Education, 7(1), 92-101. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/245 adresinden erişilmiştir.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 36(159). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/876 adresinden erişilmiştir.
  • Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program Geliştirme “Kaynak Metinler”. Konya: Kuzucular Ofset
  • Cerit-Berber, N. (2015). Türkiye ve Hong Kong fizik öğretim programlarının karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 61-84. doi:10.17522/nefefmed.96894
  • Crossley, M., & Jarvis, P. (2000). Comparative education for the 21st century. Special number of Comparative Education, 36(2).
  • Demirer, V. (2002). Uluslararası bakalorya (IB) uygulayan özel okullarda çalışan öğretmenlerin bu programa karşı olan tutumlarının iş tatminlerine yansıması. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, Y. (2019). Türkiye’nin (2018) fen bilimleri dersi öğretim programı ile Japonya’nın (2008) fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Göçen, G., & Kabaran, H. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içerisinde karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 147-157. https://dergipark.org.tr/en/pub/fbod/issue/71979/1157979 adresinden erişilmiştir.
  • Gözüm, A. İ. C. (2013). Türkiye ve İsveç fen öğretimi programlarının karşılaştırılması. Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 17-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/kujs/issue/30861/333949 adresinden erişilmiştir.
  • IBO Diploma Programmes. (2023). The International Baccalaureate Programmes. https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/ sayfasından erişilmiştir.
  • IBO Curriculum. (2023). About the International Baccalaureate. https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/curriculum/ sayfasından erişilmiştir.
  • Jenkins, C. (2004). Global issues: a necessary component of a balanced curriculum for the twenty-first century. M. Hayden and J. Thompson (Ed.), International education principles and practice. London and NewYork: RoutledgeFalmer
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel yayın dağıtım.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim fizik dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103112910-orta%C3%B6%C4%9Fretim_fizik_son.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). MEB ortaöğretim kurumları uluslararası program uygulama yönergesi https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_08/20164501_MEB_UP_YONERGESY_09.08.2019.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Phillips, D. & Schweisfurth, M. (2007). Comparative and ınternational education an introduction to theory, method, and practice. New York: Continuum International Publishing Group
  • Robertson, R. (1992) Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.
  • Süzer, M. A. (2017). Fizik lise öğretim programının ve ders kitaplarının Almanya ve İngiltere örnekleriyle karşılaştırılması ve öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Türk, O., Ünsal, Y., & Karadağ, M. (2016). Kanada, Singapur ve 2013 Türkiye fizik öğretim programlarının içerik ve kazanımlar açısından karşılaştırılması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(2), 31-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/etad/issue/27230/286722 adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, C. (2005). Uluslararası Diploma (International Baccalaureate) ile Milli Eğitim Bakanlığı lise 1-3 biyoloji dersi programlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim, Fizik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Türk 0000-0001-9429-406X

Yasin Ünsal 0000-0003-0808-4352

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 44 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türk, O., & Ünsal, Y. (2024). 2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 921-945. https://doi.org/10.17152/gefad.1436518
AMA Türk O, Ünsal Y. 2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. GEFAD. Ağustos 2024;44(2):921-945. doi:10.17152/gefad.1436518
Chicago Türk, Osman, ve Yasin Ünsal. “2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı Ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44, sy. 2 (Ağustos 2024): 921-45. https://doi.org/10.17152/gefad.1436518.
EndNote Türk O, Ünsal Y (01 Ağustos 2024) 2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 2 921–945.
IEEE O. Türk ve Y. Ünsal, “2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”, GEFAD, c. 44, sy. 2, ss. 921–945, 2024, doi: 10.17152/gefad.1436518.
ISNAD Türk, Osman - Ünsal, Yasin. “2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı Ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44/2 (Ağustos 2024), 921-945. https://doi.org/10.17152/gefad.1436518.
JAMA Türk O, Ünsal Y. 2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. GEFAD. 2024;44:921–945.
MLA Türk, Osman ve Yasin Ünsal. “2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı Ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 44, sy. 2, 2024, ss. 921-45, doi:10.17152/gefad.1436518.
Vancouver Türk O, Ünsal Y. 2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. GEFAD. 2024;44(2):921-45.