The meaning of a long and arduous road varies when the number of passengers of that road is adopted. As a matter of fact, there is no clear and satisfactory description of Sufism, which contains centuries, carries religions in its bosom, includes scholars, dervishes, thinkers and Sufis in its guide. In every age, he has influenced his understanding of the state and religion and has been influenced by these himself. He compiled the sociological and psychological traces of that century in himself and transferred them from time to time from person to person. Sufism emerged as an inherent need of man. The wheels of the mechanism of thinking and compilation are in charge, and poetry meets the need for oil, which is the reason for the regular rotation of these wheels. The mind needs contemplation, the tongue needs thanks, the soul needs ink, the passion and passion have passion. The lem'a of the heart is needed for the katres that drip through the filter of the mind to find neş ü neva in the soil of the tongue. This necessary need leads one to a quest. The guide of the blind man in his quest for this lem is the Prophet, his feeling is poetry, his cane is contemplation, and his hulle is suftan. In this article, we will deal with the poetry, which is the chant of Sufis and thinkers, with a superficiality that is not shallow.
Uzun ve meşakkatli bir yolun ifade ettiği mana o yolun yolcusu adedince değişkenlik gösterir. Nitekim, asrıları içinde barındıran, dinleri bağrında taşıyan, arifleri dervişleri mütefekkirleri sufileri rehberinde bulunduran tasavvufun net ve tatmin edici bir tarifi yoktur. Her çağda içinde bulunduğu devlet ve din anlayışını etkilemiş ve bunlardan kendiside etkilenmiştir. O asrın sosyolojik ve psikolojik izlerini kendinde derc etmiş ve insandan insana zamandan zamana aktaragelmiştir. Tasavvuf insanın fıtri bir ihtiyacı olarak ortaya çıkmıştır. Düşünme ve derk etme mekanizmasının çarkları hükmündedir ve bu çarkların düzenli dönmesinin sebebi olan yağ ihtiyacını da şiir karşılamaktadır. Aklın tefekküre, dilin tezekküre, ruhun teşekküre ve kalemin mürekkebe ihtiyacı, ihtirası ve iştiyakı vardır. Aklın süzgecinden damlayan katrelerin, dilin toprağında neş ü neva bulması için kalbin lem’asına ihtiyaç vardır. Bu zaruri ihtiyaç insanı bir arayışa sürüklemektedir. Kör insanın bu lem’a arayışında rehberi Peygamber, hissi şiir, bastonu tefekkür ve hullesi suftandır. Biz de bu yazımızda sufilerin, mütefekkirlerin zikri olan şiiri sığ olmayan bir yüzeysellikle ele alacağız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |