Bu araştırmanın amacı; üniversitelerde spor bilimleri alanında lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin kariyer
farkındalık düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Karadeniz bölgesi sınırları içerisinde yer alan devlet üniversitelerinde, 2020-
2021 eğitim öğretim yılı içerisinde spor bilimleri alanında öğrenim gören 6067 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
örneklemini ise evrenden basit tesadüfi yöntemle seçilmiş olan 1374 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların
kariyer farkındalıklarını ölçmek için Sunay ve Yaşar (2019) tarafından geliştirilen “Mesleki Kariyer Farkındalık
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmamızda normal dağılım gösteren verilerin incelenmesinde; betimsel analizler,
bağımsız örneklem t testi (Independent sample T test) ve tek yönlü varyans analizi (One-way ANOVA) kullanılmıştır.
Anlamlı farklılıkların bulunduğu ikiden fazla gruplar arasındaki karşılaştırmalarda Post-Hoc testlerinden Scheffe ve
Tamhane’s T2 kullanılmıştır. İstatistiki açıdan anlamlılık derecesi Alpha (α), yanılma düzeyi ise p<0.05 olarak kabul
edilmiştir. Araştırmada katılımcı öğrencilerin mesleki kariyer farkındalık ölçeğine vermiş oldukları cevaplardan
hareketle; ölçeğin alt boyutları olan mesleki gelişim yatkınlığı, mesleki hazır bulunma, mesleki bilinç ve mesleki
özgüven alt boyutlarında orta üstü ve yüksek düzeyde kariyer farkındalıklarının olduğu görülmüştür. Ayrıca
öğrencilerin mesleki kariyer farkındalıkları; aile aylık geliri, mezuniyet sonrası yönelmeyi düşündükleri çalışma alanı
ve spor yapma durumları değişkenlerine göre ölçeğin tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet,
yaş, okudukları bölüm ve sınıf değişkenlerine göre ölçeğin tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık göstermediği
saptanmıştır.
The purpose of the current study is to examine the career awareness levels of undergraduate students in sports
sciences according to some demographic variables. The general survey model was used in the study. The population
of the research consists of 6067 students studying in the field of sports sciences in the state universities located within
the borders of the Black Sea region in the 2020-2021 academic year. The research sample consists of 1374 volunteer
students selected from the population with the simple random method. The “Vocational Career Awareness Scale”
developed by Sunay and Yaşar (2019) was used to measure the career awareness of the participants. In the examination
of the data showing normal distribution, descriptive analyses, independent sample t test and one-way analysis of
variance (One-way ANOVA) were used. In comparisons between more than two groups with significant differences,
Post-Hoc tests Scheffe and Tamhane’s T2 were used. The statistical significance level was accepted as Alpha (α),
and the error level was accepted as p<0.05. From the answers given by the participating students to the professional
career awareness scale; it was found that they had medium and high levels of career awareness in the following
sub-dimensions of the scale; professional development aptitude, professional readiness, professional consciousness
and professional self-confidence. In addition, while the students’ professional career awareness was found to vary
significantly depending on the variables of family monthly income, the field of study they intend to focus on after
graduation and their status of doing sports in all the sub-dimensions of the scale, it was found to not vary significantly
depending on the variables of gender, age, department and grade level.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.