İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination and Evaluation of Physical Education and Sports Schools and Sports Sciences Faculties’ Special Ability Exams

Yıl 2022, , 131 - 154, 31.12.2022
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1114941

Öz

In this study, it is aimed to examine and evaluate the current state of Physical Education and Sports School and Sports
Sciences Faculties special ability exams held in Turkey. The universe and sample of the study consisted of Physical
Education and Sports School and Sports Sciences Faculties special ability exam guidelines and applications of 104
universities included in the 2021 Higher Education Institutions Exam (YKS) guide. In the study, in which the literature
review method was used, all exam booklets of the Physical Education and Sports School and Sports Sciences Faculties
that accept students with the special ability exam were examined and similar and different aspects were revealed by
reaching all of the exams and they were converted into numerical data and tables. Out of 104 universities included
in the 2021 Higher Education Institutions Exam guideline, 78 universities accept students with Special Ability Exam
(ÖYS) scores, 17 universities accept students according to Special Ability Exam and Student Selection and Placement
(ÖSYM) scores and 9 universities accept students by using only ÖSYM scores (table 2). While there are only 9
universities that include the branch stage in the Special Ability exams, there are 44 universities that take into account
the athlete’s CV (table 2). Slalom (46 stages) and jumping over the bench (42 stages) are the most used exam stages in
special ability coordination tracks, and 30 meters speed test (10 universities) and Illinois agility test (8 universities)
are the most preferred international test and battery preferences (table 3). As a result, it was concluded that there is
a heterogeneous and unstable structure among the universities in terms of their special ability examination system,
procedures and applications, the measurement and test batteries used in the examinations and the examination areas
and stages.

Kaynakça

  • • Açıkada, C. (1997). Türkiye'de Spor Eğitimi Veren Kurumların Yeniden Yapılanması ve Hakemli Çalışmaların Gelişimi. Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 17-42.
  • • Altunya, N. (2006). Gazi Eğitim Enstitüsü Gazi Orta Öğretmen Okulu ve Eğitim Enstitüsü (1926–1980). Gazi Üniversitesi Rektörlüğü.
  • • Atar, H.Y. Yılmaz, M. (2011). Öğretmenlik Programlarına Özel Yetenek Sınavları ile Öğrenci Seçiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 531-542.

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları (BESYO) ve Spor Bilimleri Fakülteleri (SBF) Özel Yetenek Sınavlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesi

Yıl 2022, , 131 - 154, 31.12.2022
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1114941

Öz

Bu çalışma ile Türkiye’de yapılan Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulları (BESYO) ve Spor Bilimleri Fakülteleri (SBF)
özel yetenek sınavlarının mevcut durumunun incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evren
ve örneklemini Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı (YKS) 2021 kılavuzunda yer alan 104 Üniversitenin BESYO ve
SBF özel yetenek sınav yönerge ve uygulamaları oluşturmuştur. Kaynak tarama metodunun kullanıldığı araştırmada,
öğrenci alan tüm BESYO ve SBF sınav kitapçıkları incelenmiş ve sınavların tamamına ulaşılarak benzer ve farklı yönler
ortaya konularak, sayısal verilere ve tablolara dönüştürülmüştür. 2021 YKS kılavuzunda yer alan 104 Üniversiteden;
78 üniversitenin Özel Yetenek Sınavı (ÖYS) ile öğrenci yerleştirdiği, ÖYS ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYM)
tercihine göre alım yapan 17 üniversite olduğu, 9 üniversitenin ise sadece ÖSYM tercihi ile öğrenci yerleştirdiği
görülmektedir (tablo 2). Özel Yetenek sınavlarında branş etabına yer veren 9 üniversite olduğu gözlenirken; sporcu
özgeçmişini dikkate alan 44 üniversite olduğu belirlenmiştir (tablo 2). Özel yetenek koordinasyon parkurlarında
en fazla kullanılan sınav etabının slalom (46 etap) ve bank üzerinden sıçrama (42 etap) olduğu, uluslararası test ve
batarya tercihlerinde ise en fazla 30 metre sürat testi (10 üniversite) ve İllinois çeviklik testinin (8 üniversite) tercih
edildiği gözlenmiştir (tablo 3). Sonuç olarak bu çalışma bulgularına bağlı olarak; özel yetenek sınav sistem, usul ve
uygulamalarında okullar arasında heterojen ve kararsız bir yapı sergilendiği, sınavlarda kullanılan ölçüm ve test
bataryalarının, sınav alan ve etaplarının tüm üniversitelerde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • • Açıkada, C. (1997). Türkiye'de Spor Eğitimi Veren Kurumların Yeniden Yapılanması ve Hakemli Çalışmaların Gelişimi. Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 17-42.
  • • Altunya, N. (2006). Gazi Eğitim Enstitüsü Gazi Orta Öğretmen Okulu ve Eğitim Enstitüsü (1926–1980). Gazi Üniversitesi Rektörlüğü.
  • • Atar, H.Y. Yılmaz, M. (2011). Öğretmenlik Programlarına Özel Yetenek Sınavları ile Öğrenci Seçiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 531-542.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Altın 0000-0002-6439-7997

Reha Bozgüney 0000-0003-3873-8054

Mehmet Ali Üzgü 0000-0001-6612-1276

Mehmet Denktaş 0000-0001-8205-8764

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Altın, M., Bozgüney, R., Üzgü, M. A., Denktaş, M. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları (BESYO) ve Spor Bilimleri Fakülteleri (SBF) Özel Yetenek Sınavlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(28), 131-154. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1114941

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.