21. yüzyıldan itibaren siber zorbalık, ergenlerin, gençlerin ve dolayısıyla üniversite öğrencilerinin de yaşamında bilgi ve haberleşme teknolojilerindeki gelişmelerin sıkça kullanılmasının sonucu olarak ortaya çıkan bir sorundur. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencileri arasında siber zorbalık davranışlarını tespit ederek öğrencilerin kullandıkları ve maruz kaldıkları siber zorbalık davranışları ile başa çıkma stratejileri, değer yönelimleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışmanın örneklemini, 859 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada, Kişisel Bilgi Formu, Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri-II, Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ve Portre Değerler Anketi kullanılarak veriler toplanmıştır. Bulgulara bakıldığında, siber zorbalık ve siber mağduriyet ile duygulara yönelik/pasif başa çıkma tarzı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki görülmektedir. Hem siber zorbalık hem de siber mağduriyet, öğrencilerin not ortalamasıyla negatif yönde anlamlı olarak bağlantılıdır. Ayrıca, siber zorbalığın güç, başarı, evrensellik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyma değerini ve güvenlik değerini; siber mağduriyetin ise öz-yönelim ve uyarılım değerlerini anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur. Siber zorbalık ve mağduriyet düzeyinin yüksek olduğunun bulunmasından dolayı sunulabilecek çözüm önerilerinden biri, siber zorbalığa ilişkin duyarlılığı arttırmak amacıyla konuya dair psikoeğitimler düzenlenmesi olabilir. Problem odaklı baş etme yöntemlerinin kazanımına yönelik grup çalışmalarına ek olarak siber mağduriyet yaşayan öğrencilerle akran destek grupları yürütülebilir. Ayrıca, siber zorbalık davranışlarıyla ilişkili olan değerleri kapsayan müdahale
programlarının geliştirilmesi önerilebilir.
Siber Zorbalık Başa Çıkma Stratejileri Değer Yönelimi Akademik Başarı
Kırklareli Üniversitesi
SOS-PSK-100419-185
Cyberbullying has become a serious problem as information and communication technologies continue to develop and find more widespread use in daily life. This study seeks to determine cyberbullying behaviors in university students and to examine the relationships between the cyberbullying behaviors that students’ use and are exposed to, and their coping strategies, value orientations, and academic achievements. The study’s sample group consists of 859 university students. The findings reveal a statistically significant positive correlation between cyberbullying and cyber victimization and emotional coping style. Both cyberbullying and cyber victimization are negatively associated with student performance, as measured by grade point averages. Cyberbullying is a significant predictor of power, success, universality, benevolence, conventionalism, and conformity whereas cyber victimization is associated with self-orientation and arousal. One solution to high levels of cyberbullying and cyber victimization that can be offered, organize psychoeducation on the subject in order to increase sensitivity about cyberbullying. In addition to group work aimed at teaching problem-focused coping techniques, victims of cyberbullying can participate in peer support groups. We recommended that intervention programs incorporating values associated with cyberbullying behaviors be developed.
Cyberbullying Cyber Victimization Coping Strategies Value Orientation Academic Success
SOS-PSK-100419-185
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SOS-PSK-100419-185 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.