Toplumu oluşturan bireyler günlük faaliyetlerinde ekonomi bilgisine ihtiyaç duymaktadır. Ekonomi
bilgisinin oluşturulması ise bireysel ilgi, araştırma ve alınan ekonomi ders geçmişine bağlıdır. Ekonomi
bilgisinin geliştirilmesi ekonomi okuryazarlığı düzeyinin artırılması ile ilişkilidir. İlgili literatürde genellikle
ekonomi okuryazarlığı düzeyi yüksek bireylerin ekonomik kararları daha rasyonel verebildikleri ve
ekonomi olaylarında daha isabetli hesaplamalar yapabildiği kabul edilmiştir.
Bu çalışmada Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi öğrencileri üzerinde demografik değişkenler,
ekonomi olaylarına ilgi ve ekonomi eğitiminin, ekonomi okuryazarlığı düzeyleri üzerindeki etkileri
araştırılmıştır. Çalışmada Gerek ve Kurt (2011) tarafından geçerlilik ve güvenilirlik testleri yapılmış
olan 34 maddelik ekonomi okuryazarlığı ölçeği uygulanmıştır. Ekonomi okuryazarlığının alt boyutları
olan ekonomi bilgisi, ekonomik rasyonellik, sosyoekonomik yansımalar ve bireysel ekonomi planlama
faktörleri ile değişkenler arasındaki ilişki ortaya konulmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre cinsiyet, gelir değişkeni ve alınan ekonomi dersi sayısı; ekonomi bilgisi ve
ekonomik akılcılık anlamlı olarak etkilemektedir. Bu sonuçlarla erkeklerde ekonomi bilgisi ve ekonomik
akılcılığı olumlu etkilenmektedir. Gelir değişkeni ekonomi bilgisi ve ekonomik akılcılığı anlamlı şekilde
pozitif etkilemektedir. Ekonomi haberlerini takip sıklığı ile ekonomik rasyonalite üzerinde etkili
olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ekonomi eğitiminin ekonomi okuryazarlığının artırılması
için önemli bir araç olduğunu ortaya koymuştur. Bu sonuçlar daha bilinçli ve doğru ekonomik
kararların alınabilmesi için toplumda ekonomi okuryazarlığı düzeyinin artırılmasının önemli olduğu
doğrulanmaktadır.
Ekonomi Okuryazarlığı Ekonomi Bilgisi Rasyonel Seçim Ekonomi Eğitimi Faktör Analizi.
Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Ömer Seyfettin Uygulamalı Bilimler Fakültesinde görevli Doç.Dr. Harun YILDIZ'a katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
All individuals who make up society need economic knowledge even in their daily activities. The creation of economic knowledge depends on individual interest, research and the history of economics lecture taken. The development of economic knowledge is associated with increasing the level of economic literacy. In the related literature, it is generally accepted that individuals with high economic literacy level can make economic decisions more rationally and make more accurate calculations in economic events.
In this study, the effects of demographic variables, interest in economic events and economic literacy levels of economics education on Bandırma Onyedi Eylül University students were investigated. In this study, the 34-item economic literacy scale, whose validity and reliability tests have been performed by Gerek and Kurt (2011), has been applied. The relationship between economic knowledge, economic rationality, socioeconomic reflections, individual economic planning factors and variables, which are the sub-dimensions of economic literacy, has been revealed.
According to the findings of the research, gender, income variable and number of economics courses taken affect the economic knowledge and economic rationality significantly. With these results, economic knowledge and economic rationality are positively affected in men. The income variable significantly affects the economics computer economic knowledge and economic rationalitiy positively. It has been determined that it is effective on economic rationality with the frequency of following the economic news. Findings revealed that economic education is an important tool for increasing economic literacy in society. These results are confirmed to increase the level of economic literacy in the society in order to make more informed and correct economic decisions.
: Economic Literacy Economic Knowledge Rational Choice Economic Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 1 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 22 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.